|
|
|
|---|---|
|
Jag är inte ute efter att få veta skillnader på modeller eller vad man ska titta speciellt på vid ev. köp. Har sökt och läst de flesta inlägg om dessa bilar under några veckors tid. Och hittat bra med info om detta. Nya femman kommer nu i höst, vilket då betyder att E34 kommer att vara 2 "snäpp" bakåt i utvecklingen. Detta lär ju inte dra upp värdet på dessa bilar, gissar jag. Om man nu köper en, går det att sälja den om några år? Eller blir det som att dra på sig AIDS, = svårt att bli av med? Hade tänkt mig en med lite småfix på, att ha som hobby att fixa till. Och sen köra och njuta av emellanåt. Mitt andra alternativ är att vänta till nästa vår/sommar och då borde en 540i E39 i fint skick ligga bra till i pris. Denna är i så fall tänkt som åretrunt bil, ingen hobbybil alltså. Tacksam för kloka råd och synpunkter. | |
| Det är självklart mer jobb med en äldre bil... jag har en E39 540... och den går som en dröm... har inte gjort något mer än den servicen man ska göra om man säger så. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När jag ser en lågmilad M5E34 av senare årsmodell. speciellt en daytonaviolett så suger det ibland bilbytarnerven:)) En M5E34 i pedantsköt skick tror jag kommer att stå sig hyfsad i värde, det är ju en mycket välbyggd "racermaskin" väntar fortfarande på att provköra en sådan , men det är väl ännu sämre för bilbytarsuget. Även om E34 är lite passé så är det fömodligen den bästa BMW som byggts kvalitetsmässigt. Att välja mellan en E39 540 och En M5 är inte riktigt i samma division känns det som. Men 540 är en fin potent glidare helt klart, och det finns en hel del till salu.Och en V8 är alltid en V8. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Min är Daytonaviolett, måste hålla med dig, mycket bra färg, både i vått som torrt. Tycker att den är snyggast i vått, då kommer violettfärgen starkare fram. Håller fortsatt med Hasso, E34 är förbi, men den har ett klassiskt BMW utseende, egentligen lite tidlös, speciellt om man tittar bakifrån. Men som med allt lönar det sig att köpa en fin, dåligt ex = mycket svår såld. Och stirra aldrig på milen, utan på bilens helhets intryck. Såg för 2veckor sedan en exact likadan bil som min, då både han och jag blev lite förbluffade stannade vi och pratade. Hans bil var körd 14.000mil min 21.000mil. Hans såg ut på nära håll som : hej kom och hjälp mig. Inuti hade han läder ända upp på instrument brädan, mycket snyggt, men förarbänken hade sruckna sömmar, samt att den naturvitt färgade lädret hade övergått i mörkgrå. Baksätet hade spruckna sömmar, handbromsen, samt växelspak vill jag inte ens nämna. Min bil är ju som sagt "mera" (läs mindre) körd. Jag har tyg/mocca klädsel som är känsligare än läder. Läder är mycket robustare. Jag sade inte nåt men han nämnde skicket på min bil som smått otroligt då min hade 6.000mil mera på mätaren. Han fattade hoppeligen att han hade köpt grisen i säcken, och hade en SKRUVAD mätare, för bilen var ett vrak. Detta med tanke på att du funderade om den går att sälja, för jag kan inte fatta den peronen som besluter att köpa denna bilen. -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Jag hade ju tänkt mig en billig och halvrisig en. Att ha som hobbyprojekt att fixa och renovera eftersom. Även om den då skulle bli fin, så är den väl svårsåld sen om det varit närmare 10 ägare eller så på den. Vad som åxå får mig att tveka är att jag aldrig kört eller åkt en M5. Det gör det ju inte lättare att bedöma skick på exempelvis motor, drivlina, chassi m.m . Min egen 518 som jag kört i 9 år nu är ju inte riktigt samma bil, förutom till utseendet. Risken finns ju att jag blir helimponerad även av ett risigt exemplar p.g.a effektskillnaden mellan dessa. |
|
|
Halvrisig M5! Det är tur att man inte skall räknar på pengar när det gäller hobby. Är motorn kass så är den det finns inga billiga genvägar när det gäller en M5:a, det är inte som att renovera en gammal B18 där man kan plana toppar slipa ventiler byta till en k-kam och köpa en gammal renoverad förgasare på skroten och vipps har man en fräsh motor.. |
|
| men det gäller ju även 540 inte heller billig att renovera | |
| Det är skillnad på att plocka ur 340 hk på 6 burkar el. 286 hk ur 8. Om det inte var för allt lull lull som sitter runt dagens motorer som måste funka innan bilen funkar vore det inte så komplicerat. Körde folkrace för 2 veck. sedan då var bilen helt ren förutom gas broms koppl. ratt o startknapp vxlspak. Funkar en bil av idag om man rensar den på allt ... | |
|
Att köpa en halvrisig M5 för säg 40k-50k, lägger du minst! 50.000 till på delar för att få den i gott skick, och då skulle jag säga att om motorn har nåt fel, eller är i dåligt skick är dess pris inte med räknat. Av råder från risig M5, dessutom kanske den "risiga" M5'an varit krockad, och därför fusk renoverad, och lämnad risig. Vem vill ha en krockad bil, så där är vi tillbaka till din första fråga: går den att sälja? -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Men om motor och låda är i bra skick enligt ägaren då? Kan den vara värd ca 50k. En 3.6 är det. AC ur funktion. Halvskinn. Och div pyssel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.