AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
490

Blåst på tyska momsen ?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Skall köpa ett importlik å ha som reservdelsbil.
Fanskapet står på pallbockar i Lund och är en 750 iaL med lite småfel.

Men hur kollar jag att momsen blivit betalt så inte jag åker på att betala den ?
finns något papper på det ?

Jag fattade det som att man skall betala svensk moms på bilen vid införsel och om det inte görs så åker
någon tillslut på att göra det , troligtvis nuvarnde ägare... dvs jag inom snar framtid.

Vet någon hur man gör för att slippa strul ?

Känner Du till en riktigt stor container ?

Isf. vill jag kasta min bil där.
Du ska väl aldrig ställa på bilen, utan använda den som reservdelsbil? Då kommer VV inte ens skicka papper om momsen osv...

Men tar du den i trafik, och momsen är ej betald i tyskland, så kan du åka på att betala den här i sverige.
Enklast är väl att kolla om den är betala i tyskland via kvitto eller likn.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Vad jag vet är det den som tagit in bilen (om han nu köpt den
utan moms i tyckland, annars utgår ingen moms i sverige)
som är skattskyldig för eventuell moms och inte senare köpare
av bilen.
Alex...jag tror att det är han som står som första ägare hos VV som åker på det..?!

Iaf när jag köpte en bil av en här som importerade den åt mig...så stod han på kvittona där nere..men jag fick info om att momsen ska betalas osv...när jag ställde på bilen, och blev första ägare. Påpekas att killen som hämtade bilen, gjorde reg.besiktning på sitt namn..o sen ägarbyte.

LIte osäker i den frågan..m.en jag iaf att första reg. ägare åker på allt..?! Låter visserligen konstigt...
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Det är alltid den som står som köpare på kontraktet i Tyskland(eller vilket land det nu gäller) som står som skyldig att betala momsen.Detr är ju inte alls säkert att han som köpte bilen sen står som ägare på bilen i Sverige,men det är ändå han som åker på det.
Har själv erfaren het av detta,då jag köpte en omomsad bil från Danmark,och stog som förste ägare,men ej som köpare i Danmark(som tur var...)
Bilen var ej 6 månader när den togs in,och han som köpte den åkte då på en "liten" skattesmäll....

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.