AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
429

Hög CO 528 -87, snart testat allt

-
17
- Erik -
M528i -87
Har lite problem med min CO-halt. Besiktade, hade 4,9 % vilket är en aning för mycket...Bilen drar oxå en hel del bensin, ca 1,4l/mil vid motorvägskörning, kan ha nått samband med CO-halten...?!
Det ska tilläggas att bilen startar perfekt när den är kall men den är lite segare när den är varm o har stått en stund.

Har felsökt en massa o hittar en felet! Har kollat följande:

* ny luftflödesmätare
* Fixat alla vakumslangar + alla spridartätningar.
* Kollat soppatryck, regulator, hålltryck mm.
* Vattentempgivare ger rätt värden
* Kallstartventilen funkar som den ska, läcker ej igenom.
* Nytt öppet luftfilter
* Nya stift, rotor, fördelarlock, kablar
* kopmtestat, har 13kg i alla...
* nyinställd tändning

Vad kan det mer vara??? börjar bli trött på det nu....!

En annan fråga. Brukar styrväxeln bli glapp? Min har gått 30000 mil o är väldigt glapp, styrlederna är ok. Har testat att lägga åt styrväxeln lite, blir bättre fast då blir den tungstyrd istället å känslan försvinner...Finns det några mer skruvar...?

Hoppas på hjälp.../Erik
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
jHej jag hade samma fenomen med mitt öppna filter , hade gjort ett fint rör i metall samt öppet koniskt filter (pipercross) pluggade pulsairen och körde . Min erfarenhet blev att bilen drog upp till två deciliter mera soppa/mil, dock mycket stads körning, men kom fram till:
Man måste skärma av från värmen för röret till filtret annars värms röret så pass att insugsluften blir alldeles för hög=mindre syrerik luft/liter förbränningsluft som måste betyda högre bränsleförbrukning. Jag bytte snart tebax orginal luftburk tills jag satt en skärm mellan filteranordningen och värmen, detta visade sig vara bättre för bensinförbrukningen också, gick genast ner ca de två dec/mil som bilen gått upp. Prova att skärma eller byta till orginal filter .

MVH / Peter
-
17
- Erik -
M528i -87
Tack för tipset. Har faktiskt haft det i tanke. Ska fixa det, har kännt på röret o det blir mycket varmt vid långkörning....Man bör inte tänka på nått speciellt med vevhusventilationen?...Svetsade en böj på insugsröret o anslöt slangen där, antar att det borde funka?!.

Testade alla insprutare idag, alla funkade perfa. Ingen läckte när jag byglade soppapumpreläet....
Pe
126
Pete71
518i(tic) -84, 325i -94
Jag gjorde åxå en anslutning till röret för pulsairen men var tvungen att plugga dessa pga att den lät som en moped med dålig tändning. Pulsairen är bara en Svensk uppfinning för att avgasreningen skall vara bättre här i Sverige, men annars ingen större betydelse, bör ha dessa fungerande vid beiktningen annars kan man få för höga HC- värden. De Tyska grenrören har inte några uttag för pulsairen, så det är bara tuta och köra utan dessa , ingen skada för effekten snarare bättre.....
MVH/ Peter
-
17
- Erik -
M528i -87
Nu Har jag fått ner co'n... :). Kollade i veckan hade 7.8%, vi lyckades skruva ner den till 4.5% sen tog det stopp. Åkte hem, bytte olja+ filter, åkte in igen. Då hade jag en co på 1.3% - Skönt...

Anledningen till detta tros vara att min luftmassemätera har kärvat. Då fick motorn väldigt fet blandning vilket gjorde att det kom in bensin i oljan vilket leder till högt co. Vattentempgivaren har oxå strulat, gav inte alls rätt motsånd vid varm motor. Detta berodde på oxid på kontakterna....

Enkla fel men det är ju de som är svåra att hitta...Har oxå skärmat av röret till sportfiltret, gjorde nytta.

Verkar ha en brensleåtgång på 1.3l/mil blandad körning vilket är helt ok. långsträck tar den litern nu till skillnad mot tidigare...(1,4l/mil)

Tack för tipsen...
rsarits
Min 528 -84 drar mellan 1,05 och 1,2l/mil vid inte så lugn blandad körning, 1,3 låter mycket tycker jag.

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.