AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
683

Fundering

He
7
Henrik
528i -99
Har ett par frågor som jag hoppas någon av er har koll på:
Om man tittar in genom njurarna på min 520i -90 så sitter det en kylfläkt. Bilen är utrustad med AC som verkar fungera som den ska. Min fråga är vad används denna fläkt till. Rimlig gissning är ju att den är till AC:n på nått sätt men när slås den på/av? Den verkar vara av jämt på min.
Någon som har erfarenhet av att byta trågpackningen till oljetråget. Min gamla börjar krypa ut. Lätt eller svårt?
Tack på förhand.
ur
28
urban
520 -95
Om det är fläkten framför kylet som du menar. Vad jag vet så har den till uppgift att kyla ac:n vid bilköer eller dylikt varma sommardagar annars fungerar ac:n utan problem. Min fläkt sitter fast alltså antingen bränt eller bara att smörja upp. Jag undrar hur man kommer in till den, måste man ta ned kylet eller kommer man in via grillen.
He
7
Henrik
528i -99
Angående motståndet. Skall man byta det?
Paap Reeder
Hej!
På min E 28 fungerar fläkten enligt följande princip:
Den kan startas av antingen AC eller för hög kylvattentemp. Kylvattentempen "finns i två steg" ca 80 grader och 90 grader.
Givarna sitter på hö sida om kylaren.
80 gradersgivaren drar igång fläkten på halvfarten d v s genom förkopplingsmotståndet och 90 gradaren lägger batterispänningen direkt på fläktmotorn d v s full fart.
Genom att starta bilen och med exvis bladet på en morakniv kortsluta givarkablarna kan man kontrollera fläktens funktion i det olika templägena.
Sedan kan givetvis givarna vara felaktiga.
Genom att kortsluta givaren på kondensorn kan man göra dito koll för Ac.
MVH /// Paap Reeder
He
7
Henrik
528i -99
Tackar för tipsen. Skall genast ut garaget och testa.

/henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.