|
|
|
|---|---|
hellonasty |
Har sett att det finns ett antal produkter på marknaden som genom att blandas i motoroljan utlovar upp till 50% sänkt friktion och därigenom högre effekt och lägre bensinförbrukning bla genom att ett "teflonskikt" bildas inuti motorn. Exempel på dessa produkter är "PM Xeramic" och "Slick 50", värt att tillägga är även att 0,5l (som skall räcka till ca 6 liter motorolja) kostar 400kr och 5l så mkt som 2000kr! Vad tror ni om detta? Erfarenheter? Bluff lr värt att prova? |
|
Slick 50 tror jag funkar hyffsat. Att använda det som trim till bilen är nog inte riktigt dess målsättning. JAg har blandat i den i min motor för att testa ifall grejerna håller bättre. 500 kr kan jag tänka mig att kosta på vid ett oljebyte var 6000 mil eller så. Erfarenheter? Du får höra om 20 000 mil :) |
|
|
Testa "Duralube SR3" det ger ca 10% mer effekt och 10-12% sänkt bränsleförbrukning. Jag har använt det på 3 BMW både 8 och 12or och Merca 8 och även deras 12a (600) och det märks direkt, motorerna blir betydligt varvvilligare och rappare vid gaspådrag. Detta är dagens sanning och fakta. Ha det..... |
|
|
Och vad kostar det då? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Skulle aldrig falla mig in att hälla dylik dynga i min motor. Länk |
|
|
Finns ett gemensamt ord för alla "mirakelmedel" - bluff! Kör riktig olja för pengarna i stället! Dessa mirakelmedel kan faktiskt ställa till det i motorn samt förstöra oljans välbalanserade positiva egenskaper! Faktum är att slitaget brukar ÖKA i motorer som har blivit behandlade med bland annat teflon! Att det skulle ge en effektökning/bränsleförbrukningsminskning på 10 % eller mer, är rent skrattretande eftersom det skulle innebära att mirakelmedlet skulle ta bort ALL friktion i motorn!!! Energiförlusten pga friktion ligger på ca 9-10 % i en modern bilmotor! (Ett medel med de egenskaperna skulle man kunna tjänar riktigt grova pengar på!) Jag har skrivit en hel del om detta, använd "sök inlägg" så kommer ni åt de trådarna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
hellonasty |
Hm...lite att tänka på. |
|
90% marknadsföring 10% sanning... Skämt åsido. Omega:s oljetillsatser kan man lita på. Ex. Speciellt denna tillsats: ---------------------------------------------- 917 PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ” Hårda industri packningar tätar igen under drift Smart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utan demontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir. Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etc Mix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljan Tätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor... ---------------------------------------------- Men 335:- för Ca: 170ml är ganska mycket, men det hjälper. Har också hört att Taxibolagen brukar använda ovanstående |
|
|
Angående OMEGA 917; Ett litet råd OM man nu ska testa detta. I bruxen står det 3% vid läckage, 1% som förebyggande. FÖLJ denna instruktion TILL PUNKT & PRICKA! Alltså, inte EN DROPPE mer är 3% iblandning. Jag provade medlet i en styrservo på en SAAB. Stod och småräknade hur mycket jag skulle dutta i, och kom fram till en löjligt liten mängd. "Äsch, varför snåla" tänkte jag och duttade i ungefär dubbla mängden... Dumt... Servon blev snabbt bättre, men efter några dagar sämre än någonsin. Svor ve & förbannelse över OMEGA. Vid senare funderingar så undrade man ju hur det hade gått om man varit så omanlig så att man hade följt bruxen... Som Lorrygängets gamla sketch: "Jaa... Man KAN ju göra så... Men det blir ju inte RÄTT..." Ett par veckor senare pratade jag med en granne som hade ett mindre hydraulläckage på sin skogstraktor. Nämnde OMEGA, samt mitt äventyr med produkten. Han blev då riktigt agiterad! Han hade ngt år tidigare använt medlet i traktorn, och därefter varit tvungen att byta varenda packbox & tätning i systemet eftersom de hade lösts upp totalt. På min fråga om han hade hållt sig till de tre procenten svarade han "Nää... Jag slog nog i halva flaskan tror jag..." /JOP |
|
Paap Reeder |
Hej! Om sådana här undermedel anser jag samma som det är med bantningspiller i tanternas veckotidningar = Bulshit. Om man lägger murgröna under oljetråget efter att vevlagren börjat ge upp .... vips ... på morgonen går den som ny ...he he. Jag säljer sådant. Sätt in 1920:- på mitt pg - gärna två ggr så går den ännu bättre. MVH /// Paap R |
|
Just Omega kan faktiskt funka ganska bra vid mindre läckage, men dosera rätt! Annars är jag allergisk mot eftermarknadstillsatser i olja, och ser det som en "nödåtgärd". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Säg vad ni vill, men just "Duralube har jag använt i över 20000 mil i mina bilar de senaste 6 åren och det funkar kanon, men "Slick 50 " är nog helt bortkastat att satsa på, jag har även använt detta medel i mina åkgräsklippare och dom blir mycket varvvilligare, och när jag monterade ned motorn på en Stiga park som gått på stora ytor under 5 år, så gick det inte att hitta vare sig slitage eller beläggningar i maskinen, så oavsett vad ni drar för slutsatser så tycker jag att i "Duralubes" fallatt jag fått tillräckligt med bevis för att det funkar och det riktigt bra, och då ihop med Mobil och Valvolines bästa oljor. "Duralube" är vad jag tagit reda på paraffinbaserat och det är ju även "Omega 909" och det funkar ju också bra fast ger inte så bra varvvillighet som just "Duralube"+ att oljan håller bättre mellan bytena och stiften håller sig mkt fina. Ha det...... |
|
|
De aktiva ingredienserna i bland annat duralube är en svag överdosering av de additiv som finns i kvalitetsolja (bland annat zink/fosfor). Tyvärr ger en överdosering inte markanta positiva effekter, men det ger framförallt en hel del negativa bieffekter då den känsliga additivbalansen rubbas = oljans smörjande och skyddande egenskaper försämras! Slick50 innehåller teflon som inte har i en bilmotor att göra! Det ställer bara till med problem i en förbränningsmotor... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Omegas kylartätning är iallafall grymt bra | |
|
fräsch och högkvalitativ syntetolja är det bästa motorn kan få. tillsatser är bara bondfångeri, byt olja oftare om du är extra rädd om din motor. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
Köp en bra olja från början i stället. Dagens oljor har redan ämnen från fabrik som fungerar på samma sätt som liknande tillsatser. Varför ändra den fina balans en olja har från farbik? Nu snackar jag alltså om Castrol och liknande kvalitetsoljor med tilsatser. Sånna är det dumt att hälla i extra grejjor i. >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
Bara en liten parantes. För några år sedan på universitetet gick jag och några kompisar en kurs om som heter tribologi "läran om smörmedlens ...någonting". I denna kurs ingick en labboration där man skulle kolla olika motoroljers smörjegenskaper vid olika temperaturer. Testetmaskinen består av 4 st kromade stålkulor med en diameter på 5-6 mm i diameter "kom inte riktigt ihåg" som ställs på varandra så att de bildar en pyramid. De tre nedersta kulorna ligger i en försänkt cirkel så att man kan applicera ett tryck på den översta utan att de undre trillar bort. Sedan börjar man rotera på den översta kulan så att hela pyramiden börjar snurra. Alltså topp kulan roterar mot de tre undre. Kontakten sker bara mellan topkulan och de tre undre, inte mellan de tre undre inbördes. Rotationen gjordes i ett oljebad för att som sagt testa oljan smörjegenskaper. Sedan körde man detta under olika temperaturer och olika laster på kulan ända tills det att kulorna skar, det blev en liten ring på översta kulan. Från maskinen kunde man då utläsa antal rotationer samt förbrukad energi. Vi testade en mängd olika motoroljer och även de tillsatser ni nämner som skall sänka friktionen i motorn. Resultatet blev att man inte kunde påvisa den minsta skillnad i de oljor man hade gjort dessa tillsatser till. Summa sumarum. Friktionsänkande medel är ren bullshit. Motorn är redan full av sånt i form av riktig motorolja. Mer vetenskapligt svar än så tror jag inte vi kan hitta på detta forum. |
|
| Satsa på dyr olja med fabriksinblandade "mirakelmede"l i korrekt dos framlaborerad i laboratorier i mångmiljonersklassen av Herr Dr Professor med stab. Det lär funka bättre än hemmakurer av diverse slag... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.