|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW kan inte lämna ut intyg om avgascertifiering. Är motorn i originalskick är den alltid avgascertifierad, annars aldrig. Effektbegränsningarna för ombyggt eller amatörbyggtfordon är numera 15kw/100 kg. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Öhh..skrev jag inte det? Byter du motor måste du ha ett intyg från BMW, SBP kan ju inte veta att motorn uppfyller normerna för din bil. |
|
|
Jesperado, är det inte bara en tidsfråga innan bilar som har TYVgodkända modifieringar kommer att godkännas i Sverige...tror att där ligger den största möjligheten till lagändring. Antar att någon måste ta smällen och ta in en bil med TYVgodkänd modifiering och sedan efter X antal år få rätt i EGdomstolen.....eller? /Simon på väg mot 2000 inlägg! |
|
|
Tomas: Det krävs aldrig ett intyg från BMW vid ett motorbyte. Däremot kan ett intyg på att en viss bil tål en viss effekt vara behjälpligt. simon_en: Reglerna inom EU håller på att likriktas succesivt, därmed inte sagt att just Tüv kommer att bli "rätt"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado, ja vi får väl se vart det går. Själv tycker jag att det är märkligt att dessa modifieringar inte godkänns i Sverige. Men det är min åsikt....skiner igen ganska bra att jag vill ha en stark bil, gärna bmw med turbo helt lagligt!!! /Simon på väg mot 2000 inlägg! |
|
|
Varför skulle alla modifieringar som är godkända i Tyskland vara godkända i Sverige? Det skulle väl lika gärna kunna vara så att allt som är tillåtet i Indien är tillåtet i Sverige? Personligen hoppas jag att regelverket inte tar efter det tyska för mycket, de flesta modifieringar och ombyggnader kommer då att försvåras eller omöjliggöras... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado, orsaken till att jag tycker att de borde vara tillåtna är att EU ska betraktas som en marknad. Det fordon som är godkänt i ett EUland borde automatiskt bli godkänt i alla EUländer. Generellt sätt är dockSverige är ganska duktiga på att släppa igenom andra länders varor jämfört med andra EUländer. Det finns någon paragraf man kan hänvisa till att man vill skydda sitt lands befolkning så t ex Grekland släpper inte in äldre än tre år gamla bilar (viss dubbelmoral kan tyckas med tanke på de bilar de kör....:) ). /Simon på väg mot 2000 inlägg! |
|
|
På mitt regbevis så står det ändrad motor + turbo :). Käns ganska bra vid besiktning och poliskontroll :). |
|
hellonasty |
Gums: Hur har du lyckats med det lagligt?? |
|
Skruva dit prylarna och regbesiktiga. Men bilen är från 73 och då fins inga avgas krav. Det ända kravet är max 150 hk och det är bmw som satt den gränsen. Så nu vet ni om ni stöter på en lagungrön bmw 02 så är det BARA 150 hk iden:):):). |
|
|
Tja. Går de inte om man sliter ut baksätet o instalerar lastgaller o öglor.....O typar den dom lätt lastbil??? Mvh/Ricki The sound, the smell, the smoke.....it´s a RACE |
|
|
upp Mvh/Ricki The sound, the smell, the smoke.....it´s a RACE |
|
|
Nej! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| En kompis till monterade turbon, såg till att den inte laddade alls sedan åkte han och besiktade som inget hade hänt. Visst gnäll blev det ju på bilprovningen men eftersom den inte laddade så räknades det bara som "transport" av turbo. Detta är ingen skröna utan en sann saga ;o] | |
|
Jesperado, finns det någon ljusning på att man ska lagligt kunna eftermontera överladdning utöver att alla bilar godkända i EUland automatsikt blir det i Sverige? /Simon |
|
|
Det finns något som heter "att ändra motorns konstruktion genom att ansluta eller ta bort en eller flera delar som medför att dess funktion ändras". Man har hört många skrönor om folk som åker genom besiktningen med borttaget tryckrör mellan insug och turbo. Huruvida det är sant eller inte ska jag låta vara osagt men dom allra flesta som åker turboladdat skiter ju i att besiktiga, plockar bort grejorna eller byter motor 1 gång om året. Att det sedan jobbar folk på bilprovningen som kan mindre än mig om bilar är en annan sida av myntet. När jag var inne med 325'an så var det 3 SBP-gubbar som var övertygade om att det var en M3'a. Det enda min bil (E30) var utrustad med var ett M-technic chassie och exteriörpaket. Så mycket vet SBP om bilar på vissa stationer. |
|
|
hahaha min förra 325 im 90:a blev oxå tagen som en m3 av polisen.. hade m paket o m3 spegla 17" sportsystem filter o tonade rutor runt om.. polisen: det e väl bra dyrt med en m3:a?? jag: nej inte så farligt.....(polisen såg då riktigt sur ut) han gick några varv runt bilen o glodde....sedan sa han ..ja ja jag kan ju bara drömma om en m3...lyckliga dig som har råd... sedan fick jag min fortkörningsbot o han drog vidare....... snacka om att inte ens kolla bilmodellen i reg nummer frågan hos polisen... |
|
|
simon_en: Nej! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tråkigt är det i vart fall. /Tomas A true gentleman allways travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tycker bilar som är godkända med turbo eller annat krafs i tyskland (tüv) ska var det i Sverige också vi är med i Eu !! Personligen tycker jag bilprovningen i Tyskland är hårdare än i Sverige.. vad jag har hört av folk som bor i tyskland och Sverige ! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.