AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
43.397

Ni som kör turbo

Sida 1 av 2
hellonasty
Ni som turbokonverterat... kör ni olagligt eller hur fick ni isåfall konverteringen genom besiktningen?

be
250
benny
535im-86
Ingenting sett!
Ingenting hört!
Ingenting sagt!

mvh benny ; )
Det finns nog ingen här med turbo som fått bilen igenom SBP lagligt. Antingen plockar man av innan besiktning, eller så kör man utan att besikta och tar böter ifall man blir stoppad.
Rotti
600 i böter...om du har skatt o försäkrat
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Alpina B7 turbo. Bara att åka.:)

jimpa
hellonasty
Det måste finnas nåt sätt!

Jag hänger i en annan motor, en... Saab-turbosnurra (hemska tanke men...) och typbesiktar om?

Jag turbokonverterar och ställer ner laddtrycket så att bilen ej överstiger orginal effekt och typar?

Jag turbokonverterar... "säljer" bilen till nån i Ryssland och "importerar" tillbaka den?

Alpina och dyligt har väl varit "vanliga" BMW från början eller?
Hur får denna firma och liknande sina modifieringar gatgodkända?

Jo
744
Jonhny
745 -85
hellonasty:
Flytta utomlands i ett (?) år och få bilen godkänd där. Sen tar du in bilen som flyttgods till sverige. Värt besväret ? Tveksamt...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Greenberg: Det finns ett flertal fullt godkända BMW med turbo i Sverige.

hellonasty: Vad skulle fördelen vara med en Saab-motor jämfört med en BMW-motor?
Varför skulle du exportera bilen och sen importera den igen, kraven är desamma när bilen kommer hem igen.
Alpina modifierar inte eller bygger om bilar, Alpina är en egen biltillverkare. Att de sen utgår från en BMW har ingenting med saken att göra.

Jonhny: Kraven är i stort sett desamma för flyttgods, den enda intressanta dispensen i sammanhanget är ev. lättnader i avgaskraven, men detta förutsätter ändå att bilen är i originalutförande.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
744
Jonhny
745 -85
Jesperado:
Är det sant ?
Ifall jag bor i tyskland ett tag och köper en Hartge tex så får jag alltså inte registrera den i sverige ifall jag flyttar hem ?
EU rockar...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om den uppfyller kraven i Sverige så går det bra, men den har inga speciella dispenser för att den är flyttsak. De flesta Hartgemodeller finns ju redan registrerade i Sverige så det verkar mest vara onödigt krångel...

Jeppe

hellonasty
Jesperado:

Allright, men vad skiljer isåfall mig från en "egen biltilverkare" som Alpina? Registrerat företag? Specialkompetens?
Isåfall borde tex ESS Tunings konverteringar vara godkända då de ju också isåfall endast utgår från BMW rent teoretiskt.

SAAB turbomotorn var bara ett exempel hurvida det går att typ besikta en bil och få godkänt med en annan motor i.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En biltillverkare bekostar och genomför alla tester som behövs för att få en viss modell godkänd, detta är teoretiskt möjligt för en privatperson också, men det är nog väldigt få som har ekonomi till det.
ESS Tuning är ingen tillverkare, precis som du säger konverterar de befintliga modeller.

Vilket märke det är på motorn spelar absolut ingen roll...

Jeppe

Gör som min bror sätt motorn i en 240 75 års modell så e saken piff.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hur gör man sen för att Volvon ska bli en BMW då?

Jeppe

Det e en annan historia ?
max f
inte såpass dyrt att få bilen godkänd men den heter inte bmw i pappren då längre man kan nämligen få den godkänd via ombyggar förening som går igenom bilen och sen godkänner den men ljudet får inte överstiga 85db tror jag det var och det hela kostade ca 7000-15000 kolla på www.vv.se så kan du själv läsa om hur man gör en regbesikning.
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Det finns ett sätt

Ta motorn från 745 den har ju turbo och är avgasertifierad, eller motorn från en turbo alpina.
Modifiera fram- och bakaxel, hjulupphängning, samt större bromsar.
Besikta sedan som ombyggt fordon genom SFRO.
Du får ha 15kW/100kg tjänstevikt.
Jesperado>> Det är ju klart som korvspad att det är enklare att få igenom en BMW med en typgodkännd motor ifrån en annan bil, än att få igenom en (tex) turbokonverterad 325:a!!
Det senare blir nog SVÅRT!!!
Varken emissions eller effektsiffror finns ju på ett sådant bygge!
M.V.H.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vad jag sa var att det kvittar vad det är för märke på motorn. Alla avgascertifierade motorer funkar lika bra i alla bilar. En Saab-turbomotor är alltså inte enklare än en BMW-turbomotor...

Jeppe

Jo, visst men så många BMW turbomotorer finns det ju inte.
Finns gör det ju, men de är få!
Det är iof roligare att konvertera en sug-spis! (och jobbigt!)
Ha D.
M.V.H.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Klurigt det här!

Att besiktiga med en annan BMW-motor, eller turbokonverterad BMW-motor är i princip helkört. BMW Sverige lämnar inte ut det intyg om avgascertifiering som krävs för en omtypning.

Amatörbyggt fordon är också kört, då måste du bygga bilen från grunden, i princip en ren ram som du bygger på.

Ombyggt fordon har väl samma begränsningsregel som amatörbyggt, 10kw/100kg.

Även om svågern jobbar på SBP och bilen rullar igenom så är den ju inte godkänd för det. Krockar man eller annat så uppdagas ju allting eftersom motor inte överensstämmer med typintyget. Samma sak om bilen ska besiktigas på annan station. Det finns alternativ, bilar före 75 innefattas av andra regler och där går det lättare.

/Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.