AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.389

Lurad av verkstaden?

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tjena.

Tänkte höra vad ni tycker om detta, jag tycker iaf att verkstaden har lurat mig.

Jag lämnade in min m3:a hos en verkstad tisdagen 10/6 för att den bluddrade ibland vid måttlig acceleration mellan 2-3000 v/min samt hade orolig tomgång.

När jag först beställde tid hos verkstaden beskrev jag problemen samt tillade att jag trodde det var vanosen som var felorsaken. När jag sedan lämnade in bilen påtalade jag återigen att vanosen var den troliga felkällan.

Jag bad dem också att börja med att undersöka vanosen eftersom den var det jag inte kunde kolla själv, allt annat såsom kolla efter tjuvluft i insug, luftmassemätare, gasspjälls- potentiometer, lambdasonder osv. kunde jag kolla eller byta själv.

På eftermiddagen ringer verkstad och säger att de inte är klar med bilen men att den troligen ska bli klar nästa dag.

På onsdag vid 11 tiden ringer jag verkstaden för att höra hur det går med bilen, jag får då beskedet att de inte hunnit undersöka vanosen ännu men att de däremot lagat ett läckage på insugningsbälgen på treans cylinder samt bytt en lambdasond. Allt detta skulle kosta 5926 kr.

Jag blir då ganska irriterad över att de inte lyssnat på mig med att de skulle börja felsökningen i vanosen utan istället gjort annat som förmodligen inte löser problemet. Men som sagt jag vet inte om problemet är löst förrän jag kan provköra bilen så jag låter bilen vara kvar hos verkstaden eftersom jag vill få vanosen kollad.

Jag ringer sedan verkstaden vid lunchtid på torsdagen för att höra om bilen är färdig, jag får då beskedet att de fortfarande inte hunnit undersöka vanosen samt att de inte kan ge något klart besked om när de har tid med detta då det kan ta många timmar.

Jag blir då väldigt irriterad och beslutar mig för att hämta bilen, dels för att jag är i behov av den samt att det känns som detta kan sluta väldigt kostsamt då kostnaden redan var uppe i 5926:- samt att de sagt att det skulle ta många timmar att undersöka vanosen.

När jag kommer till verkstaden för att hämta bilen påtalar jag att detta blivit väldigt fel eftersom jag först o främst velat haft vanosen undersökt men istället fått annat gjort till en kostnad utav 5926:- som förmodligen inte är lösningen på problemet. De verkar inte alls förstå mitt missnöje men jag får i alla fall prata med en mek som beskriver vanosens funktion lite för mig så att jag kan försöka undersöka den själv.

När jag sedan åker hem märker jag precis som jag trott att bilen inte går ett dugg bättre trots att precis lagt ut 5926:- på att den ska göra det, jag är då jävligt lack som ni kanske förstår.

När jag kommit hem börjar jag iaf att plocka isär alla kontakter vid vanospaketet samt montera isär så mkt jag kan utav vanosen, jag gör rent allting, gör rent all elektroniskt med elektronikrengöring samt löder om alla lödningar.

Efter denna operation som tog mig ca två timmar var det dags för en provtur. Efter denna provtur var mina mungipor uppe över öronen eftersom bilen gick helt perfekt. Min vanosteori hade alltså visat sig vara helt korrekt.

När jag nu under helgen funderat en del över verkstadens agerande har jag kommit fram till att jag inte kan acceptera kostnaden på 5926:- som knappt gav mig ett skit.

Vad tycker ni, är det rimligt att debitera 5926:- för följande:

Utförda arbeten:

-Rep. av insugningsbälg 3:ans cyl
-Provtryckning insugningsrör
-Byte utav 1 st lambdasond
-Avläsning utav felkoder

Material:

-1 st lambdasond a´ 1026:-
-Rökmaskin för läckagekontroll a´ 80:-

Jag tycker att en rimlig kostnad för detta borde vara ca 3200:- om man räknar på att detta arbete tar ca 2 tim (borde inte ta längre tid för en fackman) och timkostnaden är 800:- samt att felkodsavläsningen kostar 500:- plus materialkostnaden detta blir alltså 3200:-.

Kom gärna med synpunkter om detta samt förslag till hur jag kan gå till väga om verkstaden vägrar att återbetala mig.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Låter onekligen dyrt tycker jag. Att dessutom inte lyssna på kunden och kolla vad som blivit tillsagt att göra först är väl att kalla nonchalant. Är det en aukt. BMW verkstad eller utomstående det gäller (utan att gå in på detaljer)? Tycker att du lungt och sansat skall åtekomma och delge dem din förklaring, samt försöka att få en upprättelse. Om inte så kan ju du ta kontakt med din lokala konsumentvägledare för råd, eller om det är en aukt. BMW verkstad det gäller ta en kontakt med BMW-Stockholm. Hade du satt något kostnadstak före det att du lämnde in bilen ?

Mvh. Patric

Min BMW 740:
Länk
Visa användare
52
Arrow

1802 -72 Blivande busbil.
Z3 2,8 us-imp.
Jobbar på bmw-verkstad, så jag kan säga att så får det verkligen inte gå till!! Du ska gå tillbaka och ifrågasätta på ett mycket övertygande sätt! Har du lämnat in bilen för koll av vanos så ska deheller inte göra annat utöver det(om det nu inte handlar om nån bagatellgrej för ett par hundra) ,utan att först medela kunden på ett mycket förståligt sett!!

Lycka till!

// Arrow
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
JN: stå på dej å kräv pengarna tillbaka!
men i ett sånt här fall har man mkt större chans att vinna om man vägrar betala på en gång...
har man väl langat över stålarna sitter man tyvärr ofta pyrt till.

/Jonas
Jag tycker du skall försöka reklamera deras jobb, jag hade INTE accepterat detta fall om det är precis som du säger.

Trevligt att du fick ordning på din bil iallafall!

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ännu ett fall av bristande kommunikation inom företaget, samt att mekanikern gör som datorn säger :)) Synd att du pröjsade, det blir ju lite fel redan från början, men repa för den pengen , utan att kontakta kunden är fel av verkstaden, och inte ditt fel om du var väldigt klar och tydlig i ditt agerande. Detta är på
gränsen till lurendrejeri , de har iofs repet bilen men utan någon som helts förbättring.Så varför ska dom ha betalt för egentligen.
Mysko verkstadpolicy.Fall för ARN i slutändan.

///MVH Hasso
Länk

Som Hasso säger är det beklagligt att mekanikern går stenhårt på diagnostik programmet istället för att lyssna på kunden. Till vilken nytta i detta fall? De symtom du hade när du lämnade in bilen var ju kvar när du hämtade den. Ungefär som att verkstaden byter ett däck p.g.a. dåligt mönsterdjup när du lämnat in bilen för att kopplingen slirar.

/Wille
Håller med samtliga här! Så här får det inte gå till! Men det är nog som Hasso säger att kommunikationen kanske inte är den bästa på verkstaden, när en stressad tomte ute i kundmottagningen skall ta emot alla dagens kundbilar på en gång tio över sju på morgonen och skriva arbetsorder/felbeskrivning lite snabbt till meken. Där måste det verkligen bli bättre! Jag har aldrig behövt uppsöka någon verkstad, men kan tänka mig och vet att bemötandet hos en liten verkstad där man pratar direkt med meken är något helt annat. Och där äger mekarna själva verkstaden och är måna om sina kunder. Det finns ju en hel del såna små BMW verkstäder där gamla mekar startat eget.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Skönt att höra att det är fler än jag som tycker att detta är fel.

Det är väl ganska klart att detta beror på ett komunikationsfel som vissa utav er har påpekat, jag kan till viss del ta på mig ansvaret för det själv eftersom jag gav dem en beskrivning utav felsymptomen samt tillade att det antagligen berodde på vanosen, istället för att endast be dem kolla vanosen.

Varför jag inte gjorde så beror väl på att jag var inte helt tvärsäker på att det var vanosen och därmed inte ville leda in dem helt o hållet på ett spår som kunde vara fel. Men jag tycker ändå att de borde ha lyssnat på kunden och börjat sin felsökning där.

Hur som helst, det som gör mig mest irriterad nu är att jag har fått betala ett "överpris" för det som gjordes på bilen. För som jag beskrev i mitt första inlägg så tycker jag att 5926:- är på tok för dyrt för det som gjordes på bilen.

Vad tycker ni som är duktiga på att meka (Hasso tex.) är det rimligt att debitera över 4000 spänn i arbetskostnad för det de gjorde på min bil? Tom. jag som är en amatörmek tror mig kunna göra detta betydligt snabbare än typ 5 timmar som de måste ha debiterat mig.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Det mesta hänger väl på hur tydlig du var när du lämnade in den. Jag menar om du uttryckligen sa att vanosen skulle kollas upp eller om du bara sa att du misstänkte att det kunde vara den som spökade. Kolla gärna vad de skrivit på arbetsordern.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Svårt att säga hur lång tid att göra detta då jag aldrig pillad under huven på en M3 men lägg till + moms på timtiden vilket är normaldebitering på en lite utsoknes BMW verkstad, storstad ca 1100+ moms.

///MVH Hasso
Länk

JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Tillägas bör att detta inte rör sig om en auktoriserad bmw verkstad. Däremot utger de sig för att vara duktiga på just bmw.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Har haft en lång diskussion med verkstaden precis. Det visade sig iaf att de hade debiterat mig sex!!! timmars arbete. Jag hävdade att det var helt oskäligt och efter en massa dividerande fram o tillbaks så nöjde jag mig till slut med att få tillbaka 1026:- (det var kostnaden för lambdasonden).

Jag hade egentligen velat haft tillbaka mera, men det kan kanske vara skönt att ha detta ur världen också istället för en massa extra tjafs för ett par tusenlappar till.

Skönt att få detta utrett o ur världen iaf, hade tänkt att nämna verkstaden vid namn om de hade avvisat mina krav helt o hållet men nu finns det ingen anledning till det iaf.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Jao Ralph men nu var det ju ingen autoriserad BMW som JN besökte, så för en gångs skull så kan vi inte skylla på dem:-)
Sen tycker jag gott att JN kan namnge verkstaden, de betedde sig ju ändå lite hyggligt till slut och kan ju få lite credit för det. dessutom så fungerar det ju som en liten varning till andra som tänker lämna bilen där att man tydligen skall vara väldigt noga med sina instruktioner om vad som skall göras. inte fel att veta om menar jag.
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
JN beskrev att bilen bluddrade och hade orolig tomgång. Verkstaden reparerade bilen för nästan 6000 kronor och hade mage att lämna ut den utan att provköra och se om felet var fixat. Att sedan betala tillbaka 1026 kronor för en detalj som inte behövde bytas ska man inte ha någon credit för. Detta är bedrägeri och borde straffas med fängelse. I USA hade en bra advokat lärt denna verkstad att det kostar 50000 dollar att luras, men i Sverige har vi en tandlös konsumentlagstiftning.
MVH
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Fortsättning. Förra veckan fick jag in en ny kund med en Saab 900-87 som varit på service på auktoriserad verstad. Efter servicen gick bilen på tre cylindrar, och efter tre återbesök förklarade Saab-verkstaden att toppen behövde bytas. Jag felsökte i vanlig ordning och det visade sig att det var oändligt motstånd i en tändkabel, förmodligen för att mekanikern som gjorde servicen drog av tändstiftshatten genom att dra i kabeln.
Kunden sparade 12000 kronor. Kunden åkte tillbaka till verkstaden med en bil som gick bra, och jag skall inte berätta Saab:s förklaring. Det blir så pinsamt.
MVH
He
478
Heli
Jag menade inte att jag tyckte de hade tagit ut rätt pris, dock gick de med på att betala tillbaks en del, om än lite. något som är nog så svårt att tvinga fram med den tandlösa konsumentlagen du nämner. Vad jag egentligen helst skulle se vore ett forum här där man kunde risa och rosa sina verkstäder. tror det skulle vara till stor nytta för många, förutom de verkstäder som inte sköter sig vill säga:)
Heli: Det har funnits ett sådant forum här, men det togs bort (med all rätt). Det blir tyvärr lätt smutkastning på sådana forum

/T.P.
Länk
He
478
Heli
Ahh typiskt, men jag _gillar_ ju smutskastning ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.