AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.717

Blev stoppad i 175km vad ska jag göra?

Sida 1 av 5
Visa användare
104
kevin M_Roadster
Z3 M-Roadster-98
jag va på väg till Linköping idag för att leverera Pioneer grejer
, efter många om o men fick min fästmö följa me.
men väll förbi jönköping vid mjölby fick min fästmö ett kramp anfall eftersom hon har en sjukdom som heter M;B kron, ett kronisk sjukdom som sätter sig på tarmar o mage , och gör att man måste söka Akut eller närmaste toa snabbt som fan,,
o jag talade om för polisen i fråga att jag måste till sjukhus men han brydde sig inte,,
kan jag göra något för att få tillbaks min körkort eller e det helt florat,,
jag har uppkörning för mc om 15dar men det kan jag väll glömma,,
e det nån som vet vad man ska göra ???
tacksam för råd

hellre himmel över huvet än bilen över huvet
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att du inte erkände på plats har du nog goda möjligheter att klara kortet. Kan du bara t.ex. få fram ett läkarintyg på din flickväns sjukdom kan detta kanske ses som en förmildrande omständighet?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Erkände du på plats så är det ganska kört. Så jag håller med Jesperado. Hoppas dock att du får tillbaka det.

MVH Morgan.

Länk
La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Bör man inte erkänna att man körde för fort pga att sambon blev akut sjuk, annars ljuger man ju snuten rätt i nyllet. Då lär det ju knappast bli förmildrande. Eller?

Mvh Lassemann
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nja... Har man erkänt så har man, att "överklaga" sen är nog inte så lätt.
Att man inte erkänner på plats behöver ju inte betyda att man inte anser sig ha begått gärningen, utan att man inte accepterar att polisen beslagtar körkortet...

Jeppe

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Har polisen en mätning på hastigheten kan väl knappast ett erkännande på platsen göra varken till eller från?
Ett överklagande kan man dock göra ändå, och med läkarintyg och övriga handlingar från behandligen och helst också ett skriftligt utlåtande från en läkare om sambons tillstånd borde dock helt klart vara till fördel.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Tror faktiskt att man har rätt att köra fortare än lagen tillåter, men jäklar lär man ha ett bra argument. Dessutom ska det inte vara omotiverat fort... 200km/h på 90 väg för att man glömt kaffebryggaren på är nog inte godkänt.

Men det är nog som davidvpt m.fl. säger; du kan nog lyckas bra med ditt överklagande om du fixar läkarintyg o.s.v. från hennes läkare.
Visa användare
104
kevin M_Roadster
Z3 M-Roadster-98
jag erkände inget på plats ,han fråga om jag visste hur fort jag körde jag sa nånstans runt 140 men han sa 175 ,han hade en laser ,men jag fick alldrig se mätningen,
det va vid en kurva på motorvägen ,nerförsbacke samt att jag körde om en bil precis när han vinkade in mig,.
läkarintyg på sambon har jag , eftersom detta e en kronisk sjukdom som inte läkes,, dessutom har hon nånkort som bevisar att hon måste till akut fort ,den håller hon på o letar fram,,

Bu
241
Bucket
535iA - 87
Rätt feta bilar du äger annars!? :)

/Henrik
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Hej Kevin M_Rodster!
Vilken himla taskig sits du har hamnat i, jag känner till sjukdomen och den är inte trevlig. Måste nog hålla med herrarna ovan att det är nog lättare att klara sig undan om du inte har skrivit på men sen är ju frågan om dom släpper iväg utan påskrift. Enda alternativet är ju rättegång om du inte skriver på, det sa dom till mig när jag blev av med kortet.
Däremot kan myndigheterna ibland varit väldigt fyrkantiga i sitt tänkande. När jag blev av med kortet så sökte jag jag dispens för att jag hade fått salmonella under en arbetsperiod I london(akta er för äggen) vilket hade satt sig på lederna med innebörden att jag knappt kunde gå. Var i ganska stort behov av bilen med andra ord. Det sket dom fullständigt i fastän jag hade läkarintyg m.m.

Hoppas att du stöter på en vettig handläggare för då kan det gå vägen.
Lycka till

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Beemer_Fred: Det är helt riktigt att det blir rättegång om man inte skriver på böterna. Detta är dock inte något att vara rädd för. Man får inte något hårdare straff för att man döms vid rättegången. De enda kostnader du drabbas av är för din egen advokat OM du väljer att anlita en sådan.

Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
kevin M_Roadster: Jag tycker att du borde kontakta en jurist som kan hjälpa dig med råd mm. testa denna länk.

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Man har ingen som helst skyldighet att erkänna på platsen. Polisen har inte heller rätt att "hota" eller försöka tvinga dig att erkänna. Snack som "skriver du inte på nu blir det bara värre" är alltså ett tjänstefel.
Har man erkänt på platsen är det fortfarande möjligt att överklaga, men det betyder betydligt mer byråkrati och krångel...

Det finns flera prejudicerande fall med akut sjukdom eller andra brådskande ärenden som förmildrande omständigheter där målsäganden friats helt. Finns även fall med "glömd kaffekokare"-liknande fall som lett till friande domar...

Jeppe

kevin M_Roadster: Any news? vad säger länstyrelsen?

----
Länk

Londons största MoDoit!
Visa användare
104
kevin M_Roadster
Z3 M-Roadster-98
hej alla
tack för visad stöd . nu ska ni få höra
grejen e den att jag va ganska säker på att jag inte hade kört så fort som 175km/h
så jag jämförde evo6an mot min m-roadster , min bror körde z3an o jag evo6an när jag körde i 100km enlig min mätare så körde min bror i 125km för att köra jämnsides ,
så vad som hände va den att jag besökte janne på bilexa i gbg idag vid 15tiden . det ledde till att vi kopplade en handdator till bilen o körde ut på leden o det va faktiskt så att min mätare har nån fel vilket innebar att den visade 25% fel detta fick jag intyg på av verkstads chefen, så nu har jag både läkarintyg o intyg från verkstan att min mätare visa fel
exakt räknad så vid 175km visar min mätare 137,5km
ringde till läns men jag måste vänta tills jag får nån handläggare sen hoppas jag att det e en vettig o förståndig person.
jag ska höra av mig så fort jag vet mer,
ha en jätte gott midsommar helg o passa er för snuten

ps" köpte 3st laserstörare idag ,LER,

tycker att du borde ha rätt stora chanser att klara dig nu med både läkarintyg och verkstadsintyg, så STÅ PÅ DIG och förlora inte, håller tummarna för dig

Member of "dimljusmaffian"!!!
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Länk

Rekomenderas varmt, då jag har körkort idag.

Hittar saker du inte änns skulle tänka på....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag blev lite förvirrad när jag läste detta.
Mätte polisen dig för 175 km/h eller var det vad du själv "trodde"?

Om polisen har klockat dig för 175 km/h spelar det väl ingen roll vad din mätare har visat.....!?

Vilken hastighet har polisen rapporterat?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Precis, det är ju totalt ointressant vad hastighetsmätaren stod på, det viktiga är ju vilken hastighet som faktiskt uppmätts. Att hänvisa till felvisande hastighetsmätare som förmildrande omständighet funkar inte alls, det är din skyldighet att se till att du håller rätt hastighet.

Jeppe

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Det måste ju vara en förmildrande omständighet att hastighets mätaren visar för lite!?
Om jag kör 110km/h på 110 väg enligt min hastighetsmätare, men polisen skjuter på mig och jag kör i själva verket 140km/h då kör jag ju "lagligt" enligt mätaren...
visserligen kan man ju tänka efter lite när man kommer ikapp bilar ovanligt fort.. men ändå.

Det låter helt sjukt att det INTE skulle vara en förmildrande omständighet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att det inte är tillåtet att ha en hastighetsmätare som visar för lite, är det nog rätt dumt att erkänna det brottet också.....

Det är bilföraren som ansvarar för att bilens skick är lagligt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.