AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
605

Vad kan man begära för en modifierad 525ixt -94?

La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Hejsan!

Vad kan jag begära för min 525ix Touring -94? Den har en 2,8l motor från en -96 som har rullat ca. 9500mil. Karossen har rullat 12900mil.

Utrustning: Diamantsvart metallic, elhissar fram, klimatautomatik, PDC, stora datorn, larm, nivåreglering, el speglar, 4WD, cd-stereo, drag, SoV, MoK samt lite andra grejer.

Fint skick, nyligen lackförseglad osv..

Tacksam för hjälp!

Mvh Lassemann
La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Är det ingen som har en susning? Kring 80, 000 bör man väl få, eller är jag helt ute å cyklar?

Mvh Lassemann
Gäller att hitta någon som uppskattar motorbytet. Imponerande om den är reg bes med den motorn.

/Simon
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Om inte annat, mindre än för motsvarande med orginalmotor. Även om risker är liten att det upptäcks, finns den där..

Sex på alla fyra, roligast så!
La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Tror ni att man får mindre för bilen med en nyare motor? Jag tycker att det borde vara tvärtom. Tilläggas bör att bytet gjordes inte i trimmningssyfte, utan det var tillgång samt pris som styrde i första hand.

Mvh Lassemann
Hej!

Är bilen registreringsbesiktigad med den motorn borde inte 80´ vara omöjligt förutsatt att milen går att styrka. Bilen är i och för sig inte ny längre men kombinationen iX och kombi är väl alltid trevligt och inte så vanligt.

En nyare motor tilltalar i alla fall mig mer än en äldre. Skulle däremot inte bilen vara reggad med 2,8 är det nog många som inte vågar chansa.

Off topic: har Lassemann någon uppfattning om huruvida det var mycket extra problem som uppstod vid bytet som inte hade uppstått om det skulle stoppas i en 2,5-liters?

Erik

Bromma
Lassemann, ignorera min offtopic-fråga. Jag hittade din tråd om motorbytet på 5-serieforumet. Väldigt intressant!

Erik

Bromma
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Lasseman> Menade precis som erikenkullen så fint utvecklade sen, ursäkta det lite kortare svaret. En icke regbesiktad/godkänd installation får nog tyvärr endel att dra öronen åt sig, vilket antagligen återspeglar sig i lägre pris.

Man får även tänka på att det kan medföra lite krångel med tex reservdelar och service, om inte köparen är en motormänniska.

Lycka till!

La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Tack för svaren! Pärlan ska dock få rulla många mil till i min ägo, ville bara få en uppfattning och lite synpunkter.

Mvh Lassemann
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Hur går bilen då? En 525ixt går minst sagt trögt, särskilt med automat som min har... Med 528:a motorn måste den bli perfekt. Personligen så hade jag önskat att BMW satt i 530-åttan istället. Sexan räcker helt enkelt inte till! Jag håller faktiskt på att sälja min underbara ix och köpa en 540 e39 istället just av den anledningen...
med blandade känslor, fyrhjulsdrift har ju sina fördelar här i Dalarna. Men jag vill inte köpa Audi! Som verkar tänkt på att 4wd väger och kräver mera kräm!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Deimos> Bor sydväst om dig, i Värmland och njuter av fyrhjulsdriftens fördelar. Vilket system använder sig BMW av i 5-seriens iX-modeller? Är väldigt nöjd med torsensystemet som sitter under Audin, och tycker det är väl matchat med motorn och växellådan. Givetvis är ju mer motor ett plus, men tycker att litern per mil räcker gott :) Rolig som tusan på vinterväg, men inget för forcerad sommarkörning. Känns något större än en 5-serie invändigt, men det är inget jag direkt utnyttjar.
Hur funkar BMW:n vid mer inspirerad körning?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det sitter en elektronisk diff mellan axlarna som fördelar kraften till det hjulet som har mest grepp, det finns även en diff i bakaxeln som spärrar 25%. Kraftfördelningen är normalt ca 60 bak och 40 fram (kan inte exakta siffror, ligger under 40 fram) vilket gör att det går att busköra på is och snövägar med överstyrning. Faktiskt rätt så kul bil trots vikten på småvägar, man märker aldrig av halkan förrän man bromsar.
Jag drog faktiskt ifrån en audi 100 2.8 quattro vid rödljusen i vintras, 1 dm djup snömodd på vägen...Bättre fyrhjulsdrift i ix? =)Grejen är den att man inte tappar mycket i acceleration med ix i kombination med snö, motorn orkar helt enkelt inte spinna loss med mer än ett hjul, och då flyttas ju kraften över till de andra! Den är i alla fall väldigt säker på vintervägar, och det är väl det viktigaste. Men visst går det att leka med den.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Och jag drog en vinröd 525iXT i vintras :) Greppet i fyrhjulsdriva bilar är nog väldigt beroende av däcksvalet, har jag en känsla av. Min går att provocera till hjulspinn, men då var däcken på intet vis perfekta i vintras. Med distinkt gasfot är den väldigt lätt att köra på överstyrning, och attans kul :) Det jag värdesätter högt är att man slipper kasten när man tex kör om i snömodd, bilen är väldigt stabil. Fan vore väl annars, med 1800 kg och fyrkrafs. Trots detta 0-100 på 8 sek blankt.

Någon som vet mer om den elektroniska diffen? Trodde att Haldex var först ut med sådan.. Men jag har haft fel förr :)
Alpina har gjort en B10 med fyrhjulsdrift, dock ytterst få tillverkade. Har för mig att det var en tre liters sexa och 231hk.

/Simon
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Alpinan är byggd på vanliga ix med samma motor och allt... En borrad m50 helt enkelt, den enda skillnaden vad jag vet... Min gör väl 0-100 på 11 sekunder=), mellan ca 60-80 km/h saknar den kraft. Men den snurrar på ganska bra mellan 80-120 vid kick down, den känns faktiskt piggare i det registret... Vid 120 smäller lådan i 4:an och då blir det seeeeegt igen=)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Deimos> Enligt vad jag har lyckats läsa ut ur min tyska instruktionsbok, med hjälp av min obefintliga tyska, vill den ha 8 sekunder blankt på sig upp till de 100. Dock fullt medveten om att man bör ta tillverkarens uppgifter med en nypa salt. En solig dag med fågelsång ska den visst toppa 218 km/h, jag gav upp vid 220 på mätaren, då jag inte hade hela dagen på mig. Den ligger dock under bränsledeklarationen, trots 21750 mil och 18". Mellan 0,98 och 1,04 senast jag gjorde en serie seriösa mätningar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.