|
|
|
|---|---|
Stan |
Jag letar efter en BMW touring och har för ett par dagar sedan provkört en 540iA och ligger nu sömnlös under nätterna. Jag vet att om jag skall vara förnuftig så borde jag köpa en 525 men så go' 540 var att köra.... Jag förstår att försäkringen kostar ca 4000Kr mer om året och att den drar 1-2 dl mer soppa. Naturligtvis är bilen även dyrare i inköp. För övrigt är det väl ungefär samma som 525 eller? Är det några mer extrakostnader som jag bör räkna med? Något annat jag bör kolla upp och vara försiktig med på 540? Kan ni ge mig ett par råd och dela med er av era erfarenheter så skulle jag vara mycket tacksam? Skall jag slå till på 540 eller ta mitt förnuft till fånga och köpa en 525? Alla åsikter tas tacksam emot! |
|
Har du extremt låga marginaler i din ekonomi ska du undvika. Om inte är det roligare med 540 såklart... Pratar vi e34 eller e39? Sök på forumet, detta finns utrett många ggr. /Simon |
|
|
service kostnader e en bra bit svettigare på en 540,men har du pengar ere värt de helt klart. |
|
|
Allt som rör motorn är dyrare på 540:in jämfört med 525:an. Värt en titt?!? Länk |
|
|
Klart du skall ta V8:an! Jag har just kommit tillbaka efter en tur i bergen här och att åka V8 är bara SÅ mäktigt. Kom ihåg att man lever bara en gång och att livet är underbart! |
|
Stan |
Hej Simon! Den jag har testat är en e34! |
|
Jag har ägt modellen mellan de du pratar om 530i 93:a med den lilla v8an. Välj 540 istället för 530, ett helt annat drag till knappt någon extra förbrukning. Är du nöjd med prestanda en 530 ger, välj 525, mycket liten skillnad är min erfarenhet, dock skiljer det i förbrukning och övriga ägandekostander. Viktigast är dock att du får tag i ett bra exemplar oavsett modell, det borgar för rimliga och förhoppningsvis förutsägbara kostnader. Lycka till! /Simon |
|
|
540 såklart! Den bästa musiken som finns en tidig morgon när sinnena vill vakna till liv. |
|
| Jag hålller med de flesta... köpa 540... jag bara älskar min 540... vilket landsvägslk... går som en dröm. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Om pengar ej är av yttersta värde så är 540n det självklara valet. Är man enbart orolig för en bensinförbrukning som ligger 1-3 dl högre så glöm 540 (Iofs är skillnaden på 1500 mil/år bara 1250 - 4300:- mer per år. Klart värt det) Servicekostnader är betydligt högre för en 540 men är ändå marginell i förhållande till vad man får. Försäkring för mig kvittade: 540/528/525 kostade enbart 435:- mer än 523. Så ..... Egentligen handlar det inte om att välja mellan de olika map på vilken som är bäst då det handlar om så mycket olika saker. Premierar man låga löpande kostnader så är 540 utesluten. Vill man ha ENORM körgläjde så är 540 självklar. Vill man ha en kompromiss så vurmar många för 525/528. Personligen tycker jag att då går det lika bra med en 523 då den lilla skillnad som finns mellan 525/528 kontra 523 ej motiveras av de högre kostnaderna. Lägger hellre mellanskillnaden på båten då. Nä! 540 köper man för att man vill ha den. Sedan tar man kostnaderna därefter då det är klart värt det. Som ngn skrev "Kom ihåg att man lever bara en gång och att livet är underbart!". När du är "panchis" så kommer du garanterat inte att ångra dig att du lade ut lite extra när du var ung. Att vara "rik på pengar" när du är gammal är garanterat mkt sämre än den samlade känslan av alla upplevelser genom bl.a en 540, M5, M3, Hajabusa, VMax, Smuggler. Pengar är till för att göra av med. "Snälla! Bromsa!" |
|
Det viktigaste som påverkar ägande kostnaderna brukar vara andrahandsvärdet. Generellt sett brukar dyrare och exklusivare bilar sjunka mer i kronor räknat. Hur det är i just detta fall har jag ingen uppfattning om. |
|
Stan |
Just nu lutar det väldigt mycket åt 540iA ;-) |
|
540. Du bör dock vara medveten om att den kostar mer. Mest kostar dock ett dåligt exemplar och då spelar det ingen roll vad det står efter 5:an. Vill du bli helt säker på att du ska ha en 540 ska du först provköra den och direkt efter en 525. Vill du fortfarande ha en 525 så köp det. /Hjalmar Barnvagnsexpressen |
|
Stan |
Tack för alla råd! Jag ringde precis meddelade att jag tar 540'n. Nu måste jag bara vänta två långa dagar på att få köra och hämta den. |
|
540:n är härlig att både köra och att åka i. Äger själv en 540 sen ett år tbx och är helnöjd med den (knackar 3ggr i bordet). Tog lite över ett år på mig att hitta just detta exemplaret. Bättre att ta tid på sig än att göra impuls köp. Innan du bestämmer dig för ditt eventuella val så lämna den på ett M-test för att inte råka ut för dyrbara reparationer mm. Värt varenda krona. Titta efter dunkrafts märke på katalysatorerna så att inte någon har varit framme och tystat dem med våld. Om du köper den av en bilfirma (M-test) så säg att du vill ha bytt automatlåde olja samt tillhörande filter om detta inte är gjort. Oljor är förbrukningsvaror och håller inte bilens livslängd ut. Automatlådan är fylld med såkallad longlife olja som sägs hålla i evigheter enligt specifikationerna, men det är inget att rekommendera att köra vidare med en olja som gått 10000-20000 mil. (bara ett exempel) En välskött långmilare är inget att backa för. Man behöver inte varva den så mycket för att det ska dra iväg ordentligt (mindre slitage). Service bok samt papper på vad ägaren själv har gjort för service (sköter kanske själv sin service på bilen) "Lugnt och fint med V8 MULLER" härligt....och säkert. Lycka till med vad det nu blir. (det blir säkert V8:a) |
|
|
Du hann före! Tog tid att skriva. Lycka till................... |
|
| Lycka till då.... du kommer inte att ångra dig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.