|
|
|
|---|---|
| Nu blir jag lite rädd, upptäckte just att det känns trögt ibland att få i växlarna, inte jätte trögt, men mer än vad det brukar vara iaf. Någon som har en idé om vad det kan vara? Har ingen aning när växellådsoljan blev bytt senast.. om nu det kan ha nåt med något att göra. | |
|
Ingen? |
|
| Det är rätt vanligt att växellådan blir lite trögjobbad när det blir kallare ute, vilket troligen har att göra med att oljan i lådan är kall. Brukar vara vanligast mellan 1:an till 2:an. | |
|
Precis. Eller till tvåan i huvudtaget verkar vara ganska vanligt bland 325orna (kanske alla?). Ska visst bli bättre om man byter växellådsolja. |
|
|
Jag tror det är vanligt hos de flesta bilar. Det förekommer på bägge mina BMW, förekom även på min förra DKW (audi). Tror inte att det har att göra med att oljan är dålig, snarare att vi går mot kallare tider. Det brukar bli bättre när motorn blivit varm. Om det däremot känns trögt att få i tvåan med varm motor beror det nog på slitna synkringar i lådan. Ganska vanligt på en bil som BMW... |
|
| Helt klart synkringsproblem! | |
| Är inte direkt mellan 1 och 2:an, känns väldigt mkt från 4:an till 5:an dock. Och även när bilen är varm.. synkringarna, är det dyrt att fixa? | |
| Tyvärr är det dyrt att byta synkringar till lådan. Har ingen prisuppgift dock. | |
exup92 |
Jag tyckte min låda hade blivit trög. Jag bytte olja (till Redline MTL) Det blev faktiskt en klar skillnad! Det är ju värt att prova innan du ger dig på synkringarna! |
|
Dyrt, hmm.. ok.. vad ska man anse som dyrt? dyrt för mig är.. hmm, 10k och uppåt.. 2000:- är helt ok... bara att hoppas på det bästa då.. |
|
holmis54 |
Håller precis på att renoverar min låda nu, det "skrapade" när jag växlade från 4:an till 5:an så jag har köpt en ny synkring (600:-) + lite packningar och fjädrar. Men ge er inte in på att ta ner lådan om ni inte har mycket erfarenhet, det är ett j***a bök att få ner den och sen isär den. Synd att växellådan är underdimensionerad på 325:orna, väldigt rolig bil i övrigt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.