AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
506

ojämn tomgång,dåligt drag i början mm

mu
7
mukka
323-79 med 325 motor
Har en 323-79 med en 325:as motor som har ojämn tomgång och drar dåligt i början vad kan problemet vara??

Woodman
Troligtvis för stor blandning/Mix av olika motorkomponenter.
Har den gått bra tidigare...?
mu
7
mukka
323-79 med 325 motor
den var mycket vassare tidigare, som att den har tappat kraft.
kan ju vara både lamdasonden,luftmängdmätaren som krånglar..

Woodman
Vad använder du för styrbox nr: 0261 200 ???
mu
7
mukka
323-79 med 325 motor
ingen aning vad jag har för styrboxnummer,eftersom bilen är specialbyggd så sitter styrboxen i hanskfacket och batteriet i bagaget. är det nå speciellt jag ska tänka på när det gäller styrboxen???

Woodman
325 motorn mår nog bäst av en Motronic box som är anpassad för just den motorn..kolla vad det är för sifferkobination på din box ? står på ovansidan alla börjar med 0261 200 samt tre siffror till på slutet ? kolla efter vad det står....har du fel box så går han urkass.
mu
7
mukka
323-79 med 325 motor
Tack för tipset, ska titta efter men jag tror att jag har en mototronic för när förra ägaren bytte motor så tog dom en komplett motor med elsystem och allt. Det är en 88:as motor som hade katt tidigare men jag har ingen men den borde ju bara gå bättre då..

Woodman
Har den katalysator nu då...?
mu
7
mukka
323-79 med 325 motor
Nej ingen katt, tråkigt när den går så ruskigt dåligt på tomgång och att den tappar kraft i början på lägre varv känns det som i alla fall.

Woodman
Men hur har du gjort med lambdasonden då...styrboxen får ju massor med info från lambdan om bränsle,mm..?
Prova att gasa upp bilen till 2 - 3000 varv och kolla om varven sjunker efter en stund.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.