|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Räcker det med att köpa bara själve strålkastarna, eller behövs det mer grejor tex kablar mm? Jag har en E39 -00 Tack på förhand. MVH Mikael | |
| Undrar detsamma jag, till en 99:a. | |
|
Du måste skarva kablarna ja...kostar några hundra på BMW att köpa. - skarvfäridga. Annars är det itne så mkt mer. Du kommer dock att få byta ljusmodul, för att inte dras med felmed. |
|
|
Ljusmodulen byts normalt inte (dyrt) däremot sätts en liten box på spänningsmatningen till varje lampas start/drivenhet vid uppgraderingen som "lurar" LKM:en att inte indikera fel. Vid riktigt fel i en xenonlampa eller drivenhet så visas detta givetvis. Man kan klara sig utan BMW:s färdiga plug and play kabelsats och adaptrar om man själv fixar täta skarvar osv. Även boxen som nämns ovan går att fixa själv om den inte följer med i satsen, består av ett relä och ett motstånd. FP |
|
|
folke: men det ser lite "hobbyaktigt" ut...:) Jag vet att man kan köpa satser med t ex bakljusen till ett bra pris inkl ljudmodul. Då behöver man inte betala så värst mkt extra för den, och då är allt "riktigt". Rekommenderar att köpa deras kablar. Inte så dyrt, och det "ser" bättre ut i motorrummet. |
|
|
Visst. Det skall ju vara riktiga skarvar naturligtvis. Det är ju valfritt hur man vill göra, en LKM kostar drygt 3000:-, förkopplingsboxarna som jag nämner ingår i facelift 01 xenon för att slippa byta LKM, vet inte vad dessa kostar lösa, 3-4 hundringar/st kanske, men går som sagt att lösa på enkelt sätt. FP |
|
| Du måste få med nya fästen till strålkastarna,dem kanske iofs sitter på lyktorna vid köp.Jag fick också bocka ett ac-rör för att få plats med lyktan på hö sida | |
|
Vad är det för motstånd och relä som behövs? Hur kopplar man in detta? |
|
|
Har själv tillverkat dessa boxar ock det fungerar utmärkt. Beskrivningen finns på www.bmwtips.com. Det som inte står där är vilket motstånd som skall till. Jag tog ett 1ohms effektmotstånd 5W som jag beställde genom Elfa. Byggde in relät och motståndet i en lämplig plastbox som jag också beställde hos Elfa(Behövs ju två stycken en till varje sida). Allt detta kostar bara någon hundring. /Wengen |
|
|
En liten utförligare beskrivning hur du hittar dit. 1. Gå in på www.bmwtips.com 2. Klicka på Tips & Tricks 3. Skrolla dig ner till huvudrubriken LIGHTS 4. Klicka på punkt 4. Där finns det 2st lösningar ena killen har istället för ett effektmotstånd använt sig av en lampa som jag personligen inte gillar, bättre att anbvända sig av ett effektmotstånd efter som en lampa förr eller senare går sönder. Lycka till /Wengen |
|
| Hur många Ohm ska motståndet vara på? Ska alltså motsåndet vara inkopplat när spänningen är från, och urkopplat när det är till? | |
| Såg inte att du skrev 1ohm i det övre inlägget. | |
|
pmmikael. Japp det är alldeles riktigt att motståndet bara är inkopplat när spänningen är från. /Wengen |
|
| Jag byte kontaktera till blinkers och helljus... sen kopplade jag bara inte det... inget annat... och angeleyesen går som en dröm. Inga moduler, inga boxar inga nya motstånd. | |
|
Helt OK, det är en del variationer mellan de olika årsmodellerna. FP |
|
| Men jag måste förmodligen ha ett sånt motstånd på min -00:a då? men inte de årsmodellerna innan? | |
|
Det kan finna icke original kit där denna funktion är integrerad i start/drivmenheten till xenonlampan kanske, då behövs det ju inget yttre. På facelift -01 xenon (original Hella) till en E39 -00 med halogen måste man iaf ha antingen original förkopplingsbox eller eller lösningen med relä/motstånd för att inte checkkontrollen skall indikera "trasigt halvljus". FP |
|
| Tackar! | |
|
Tillägg: E39 tillverkade före 1098 måste ha två st xenonstyrenheter a 3450:- st. Jag var på BMW igår och kollade. Skall nu kolla om det finns att köpa på annat håll. Länk |
|
|
ALLA bilar med xenonlampor måste ha start/drivkrets för dessa, oavsett vad BMW säger. FP |
|
|
Ovan gällde vid uppgradering till facelift på en bil med xenon monterat innan. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.