AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.195

bromsar E39 abs hugger

53
8
530d
530d touring -99
jag har ett problem med att det hugger i pedalen när jag kör sakta och bromsar. Precis som det gör när abs:en går in när det är halt. När jag har lite fart märks inget. vad kan det vara? Tacksam för svar.

Os
114
Oskar Ekelund
523iA Touring -99 (E39)
320i -85 (E30)
Låter som möjligt begynnande ABS-sensorproblem. Om du kikar i forumet här eller söker i det ser du att det är massor av oss som haft problemet. Så småningom kan ABS- och ASC-lampan börja lysa också. Om detta är felet betalar du ca 1500kr på BMW för byte. Haft samma fel själv.

Oskar
max f
ett fel kan vara att sensorn har fel avstånd efter som sensorn inte har koll på hur fort kuggen snurrar utan den känner hur stark strömmen är den fungerar som en liten generator kan man säga.
Stämmer inte riktigt, ABS-sensorn räknar pulser med stor precision från den roterande kuggkransen. Det förekommer sensorer av generatortyp i andra sammanhang men inte i ABS-sammanhang. En tänkbar orsak är att kuggkransen är mer eller mindre igensatt av torkad vinterslask och annat som kan lura sensorn att missa lite pulser men begynnande fel i nån sensor är troligt.

FP
bs
36
bson
X5 3.0D - 05
530d, och ni andra:
Jag har samma problem nu. Har under året bytt hf och idag hb. Efter bytet av hb uppstod problemet du beskrev ovan samt att DSC lampan blinkar till, men bara vid låg fart. Bytte då vf men problemet kvarstår. Kan det vara vb? Eller är det något med styrsystemet? Hur gick det för 530d?
/Bson
Co
15
Colof
325iA Touring -07
Ett klart abs-sensor problem. Har haft problem med bromsarna ett tag.Bytte beläggen för några dagar sedan men hackningarna är kvar. Snackade med snubbarna och förklarade problemet. De svarade tveklöst att det var dags för byte av abs-sensorn.
För mig hackar det ordentligt när jag skall bromsa in. Håller på ett tag sedan börjar det lysa gult i panelen. Därefter är ABS'n urkopplad. Fick en prisuppgift om 1400 kr för byte.

Men kan även bero på olika diameter mellan t.ex fram och bakhjul. Gör typiskt att ABS tidvis går in vid inbromsning vid låga hastigheter.

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
en kompis hade dessa symtom på sin E39 när kransen som ABS-givaren "mäter" mot var skadad. Rättare sagt så hade verksaden borrat för långt när de bytte bakre givaren, och då framkom precis de symptom ni beskriver.
Själv hade jag samma symptom på min förra Ford Explorer, när det hade krypit rost under givaren som gjorde avståndet till kransen för långt. tyvärr hade jag sönder givaren när jag skulle slipa av rosten, så jag vågar inte säga om givaren var trasig också.

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan har helt rätt :)) det vanligast felet vid ABS ingrepp precis innan du ska stanna under 10 km är att sensorn inte kan läsa av triggpunkterna ordentligt och luras tro att hjulet står still.
Skräp, smuts, fett samt ovan som Folke påpekar påverkar detta.

///MVH Hasso
Länk
bs
36
bson
X5 3.0D - 05
Problemet är nu löst på 535an. När VB ABS sensor byttes skadades hjullagret... Med nytt lager är allt fin-fint... TIPS vid demontering av ABS sensornerna bak är:
Lyft bilen
Lossa skruven som håller fast sensorn
Putta ut sensorn bakifrån genom att trycka på den från insidan.
/Bson
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr är det ju så att när sensorerna sitt fast, så brukar man borra bort dom, eller dra i en gipskruv och dra ut dom, borrar man för långt så skadar man triggarna på packbox/hjullager det har hänt åtskilliga gånger tyvärr. Lika illa om det råkar bli nåt kvar av sensorn inne i hålet.
Är man försiktig och vet om vad man kan förorsaka, så borde inte verkstäderna lyckas förstöra triggarna och egentligen stå för jobbet av byte hjullager.
Bson: Snygg fräsch vagn du säljer! (har kikat på alla bilderna :)

///MVH Hasso
Länk
Ja jag vet att det är en gammal tråd... Men jag har samma problem och tänkte ta tag i det nu.

ABS lampan tänder sig efter ett tag (kanske 30 sec efter man kört) och bromspedalen pulserar ibland. Tyvärr har jag inte tillgång till felkodläsare. Så vill gärna ha förslag på vad jag ska börja med? Mäta upp givare eller tvätta kransar?^^ Hur går man tillväga på enklaste sätt?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Ingen idé att gissa. Har du inte grejorna själv så be en verkstad läsa av koderna.
okej :( Men det kostar väl skjortan? Kanske finns någon på AP som man kan åka till som kollar för en billigare slant? :)
Förresten man kanske ska mäta upp givarna iaf, det bör ju inte ta så lång tid? Vart gör man det någonstans?
Märeksverkstäder brukar ta ett antal hundringar iofs, men fikabröd vid rätt tillfälle kan göra underverk. Prova gärna på mindre allbilsverkstäder, det måste absolut inte vara en BMW-verkstad som läser av felkoder.
MT-ADAM: Det tar tid och kräver viss kunskap att mäta upp alla fyra givarna. Det är en elektronisk givare och mätvärdena vid resistansmätning säger i princip ingenting, förutom vid nästan kortis eller helt avbrott i kretsen. Det man i bästa fall kan se är när en givare avviker ordentligt från de övriga, och då har man ringat in felet.
För att komma åt och mäta så måste man fiska fram skarvstycket på givarkabeln som är intryckt under kanten på innerskärmen. Hjulet av, och man får tillverka ett litet kablage att sticka in i de djupa kontakterna. Därefter mäter man resistansvärdet i båda riktningarna genom givaren och antecknar, proceduren upprepas på alla hjulen.

FP
Ok jag får nog kolla efter någon verkstad då.

Yes jag hade av vänster bakdäck och konstaterade att det såg lite bökigt ut därunder, känns inte motiverat att göra det på allihop och hoppas på att man hittar något..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.