|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag funderar på att skaffa en 318ti compact. Tankar om den? Eftersom jag inte kan något om bilar får det bli en nästan ny. Har sett en 2002:a för 219000kr. Har komfortpaket samt acc, 17 tums lmf, sportstolar,stolvärme bak. Har gått drygt 900 mil (demobil). Verkar det vettigt? Prutmån? Har ingen inbytesbil. | |
Gemini__ |
Hej! Visst finns det prutmån, kan dock inte säga vad som är lämpligt i detta fallet. Det jag ville framföra är att jag tycker du skall välja en annan bil än denna. En demobil skulle jag aldrig köpa, kan man undvika det så bör man. Min högst personliga åsikt dock. Hoppas du blir nöjd med din ev. nya kärra iaf, antingen det blir denna el. ett annat ex. Mvh: Thomas |
| Vad kostar en sådan 318ti??? | |
| Jag menar en ny sådan :) | |
chrille70 |
Nu för tiden är det få bilhandlare som prutar så mycket som en krona. Det är min uppfattning, iaf när det gäller märkeshandlare. Än om de sällan släpper bilarna för mindre än vad de begär så brukar många vara ganska generösa med att skicka med tillbehör, som vinterdäck mm, å andra sidan. Jag tror det har att göra med att bilhandeln har så ytterst små marginaler nu för tiden. Speciellt på en demobil har handlaren inte så många kronor att tjäna. Nypriset på din bil borde ligga på ca 260 000 och en rimlig marginal ca 20 %*=53kkr. Bilen är alltså nedsatt med ca 40 kkr till 219kkr vilket ger en marginal på ynka 13 kkr på en praktiskt taget ny bil! Då blir det kanske ganska tydligt varför de inte vill pruta...? Annars är 318ti en väldigt trevlig bil. Jag tycker Compact-modellen är tuff med sin "stubbiga" look och så är den riktigt kul att köra! Och 2-litersmotorn är nog en av BMW:s bättre, en lagom stark, mjuk som en sexa och snål på soppan! Lycka till med bilköpet! ________________ *= Bilhandlarna har sällan högre marginaler än ca 15% på nya bilar men minst 30% på fabriksmonterad extrautrustning. Mvh Chrille |
chrille70 |
Oops, nu ser jag att jag räknade lite fel på procenten... En tusenlapp fel bara... Mvh Chrille, som är lite trött? :) |
|
Varför compact......!? du hittar säkert ngt bättre... Länk |
|
|
En handlare har betydligt mindre än 20% marginal på en ny bil. /T.P. Länk |
|
|
När jag räknade på nybilspriset så kom jag fram till uppåt 270000. Då har jag räknat med dagens priser eftersom jag inte vet vad den kostade då den togs ut i april 2002. Det verkar finnas synpunkter på det här med demobil. Jag trodde i min enfald att det var något bra. Att jag funderar på en compact handlar mer om vad jag hittar på marknaden. Ni som uttrycker ert förakt för denna kaross vänligen precisera ert ogillande så att en novis kan ta ställning. :) |
|
| cia10: Tänk själv vad folk är ute efter när dom provar en demobil? Man har kanske 10-15 minuter på sig att få ett intryck av bilen. Det är ungefär som att låta sin nyinköpta bil få sin inkörningsperiod som hyrbil på statoil... | |
chrille70 |
cia10, Är det den här bilen, hos BMW Gbg i Mölndal, du har kollat på? Den verkar vara rätt så välutrustad, men saknar 17 tumsfälgar. Länk Jag tror att man ganska lugnt kan köpa en en så pass "snäll" bil som en 318ti 143 hk, demokörd. Det är värre med motorstarkare bilar, de har ofta fått visa vad de gått för. Personligen skulle jag aldrig köpa t ex en 330i eller M3 demobil, risken är att de fått vara med om både ett och annat. Repor, bunglor och "erfaren" koppling är nog standard.... Enda riktiga haken med bilen på länken är väl att den står på just BMW i Mölndal, de har väl knappast det bästa ryktet om sig. Lite "kostymtvång" liksom... Så ta på dig nåt riktigt snyggt om du ska dit och handla, cia. ;) Mvh Chrille |
|
Deras rykte är väl i paritet med bmw solna, dvs dom kan skita lite i vilket eftersom dom är ägda av bmw sverige. Dock så ska verkstadsdelen vara bättre i Göteborg. Jag hade nog inte köpt en demokörd bmw punkt. Särskilt inte om det är en ny bilmodell (dvs om den var demobil när compacten lanserades). Oavsett motorstyrka så drar nog dom flesta till rödmarkeringen när man tagit sig mödan att provköra en bil? |
|
chrille70 |
acey, Du har nog så rätt, så rätt. Man tar gärna i lite extra när man provkör bilar... Så även en compact kanske är lite "risky" :) Bilen i fallet var inte demobil när compacten lanserades, det kan jag säga på rak arm. Våren -01, när modellen kom, var det bara motoralternativen 316ti och 325ti som fanns. 318ti och 320td kom drygt ett år senare. Men det förändrar nog inte saken... När det gäller BMW i Göteborg och Solna så skulle jag nog inte fara dit och köpa nån bil. Säljarna har dåligt rykte om sig och jag har själv dåliga erfarenheter av Solna -otrevliga. Dessutom har de BMW-ägda återförsäljarna sådana överpriser att nackhåren reser sig på en. Ett desperat försök från BMW Sverige's sida att hålla uppe andrahandsvärdet på BMW-bilarna...? ________ OT: En tanke som slog mig när det gäller demo-M3: Det måste ju vara livsfarligt att köpa en sådan! De motorerna är ytterst känsliga har jag hört och kräver en försiktig inkörning, annars kan alltihop rasa och bli förfärligt dyrt...! Tänk då vilken risk det är att köpa en sådan, för ingen ligger väl och fis-kör väl när de är ute och provar en BMW med 343 hk? Det lär vara full pelle från början till slut och motorras för den som köper bilen efter ca 1000 mil... ________ /Chrillle |
|
Nej jag skulle aldrig köpa en M3 som demo bil (inte någon bil, tyvärr). I huvudtaget så är det viktigt att återkoppla historiken om man köper en bil med en så pass känslig motor. Inkörning är a och o på dessa bilar. Det bästa vore att som med vissa supersportbilar (tex enzon) kör in bilen i en testbänk. Men det är nog lite för tidskrävande på en så pass massproducerad bil som M3an. Kanske går i framtiden på något sätt. Angående BMW Group. Har aldrig köpt bil där men man har ju hört både det ena och andra. Kan inte säga att jag direkt blivit dåligt behandlad på BMW Group GBG, börjar dra ihop sig för en provkörning av Z4an när det finns tid över får väl se hur det känns efter den erfarenheten. Jag tror att det inte är omöjligt att hitta en 318ti med likvärdig eller bättre utrustning för mindre pengar någon annanstans. Kan inte tänka mig att det är ett enormt drag efter 318 compacter? |
|
chrille70 |
Acey >>> Nej, 3-serie compact är ganska svårsåld i Schweden. De flesta lägger till ca 15'-20' för sedanmodellen som är en mycket mer komplett och prisvärd bil. Jag tycker 200' är för myclet för en tredörrars (ny) 316ti när en 316i 4d (snyggare + bättre utrymmen) kostar ca 220'. Om ett par-tre år är det för övrigt slute för compacten. Den kommer nämligen att ersättas successivt av 1-serien om något år. Visst är det för övrigt nästa vår som "ettan" kommer? Få lär nog sakna compacten, är min gissning... / Chrille |
|
Ja, det är den i Göteborg jag har sett och ja, kostymer hade de, även valparna med slickat hår. Eftersom jag fortsätter spana (inte på valpar) så har jag sett en 318i sedan i Örebro. En ägare, drygt 900 mil, 2002, komfort- och pluspaket. För den vill de ha 229000. Låter det vettigare än compacten? |
|
|
Jag personligen skulle köpa en ny då.Då är det åtminstone jag som kör den ``först`` En ny sådan sedan kostar 246.500 ``Standardutrustning`` ---------------------- Airbags: - ID-förar- och passagerarairbag (Impact-Depending System), sensor i stolsitsen för passagerarairbag Airbags: - ITS-huvudairbag fram för förare och passagerare Airbags: - Sidoairbags för förare och framsätespassagerare Analoga instrument med genombelysning, inkl varvräknare med bränsleförbrukningsmätare, bränslemätare, kylvätsketermometer, digitaldisplay för väg-/trippmätare Armstöd i dörrarna med inbyggda dörrgrepp Bagageutrymmet helt inklätt med textilmaterial Barnstolsfästen, ISOFIX Bilbälten: - Fram med pyrotekniska bältessträckare och bälteskraftbegränsare Bilbälten: - Manuell höjdinställning av övre bältesfästen fram Bilbälten: - Trepunktsbälte för mittplats bak --------------------------------------------------------------------------- Center-lock-reglage Centrallås med automatiskt uppladdande nyckel och elektronisk startspärr (EWS), krocksensor; tankluckan ingår i centrallåset Check-Control, funktionskontroll med symbolvisning för bl a glödlampor, dörrar, spolarvätskenivå Deformationszoner fram och bak, stötfångarna reversibla i kollisionshastigheter upp till 4 km/h Digitalur Dimstrålkastare Dörrhandtag, taklister, dekorgaller för luftinsläpp samt grepplist på bakluckan i svart Dubbelt signalhorn Dynamisk stabilitetskontroll (DSC) inkl dynamisk väggreppskontroll (DTC), dynamisk bromskontroll (DBC) och antispinnkontroll (ASC+T) Eluttag för laddningsbar ficklampa i handskfacket Fälgar: - Stålfälg, 16 tum Färddator med genomsnittlig hastighet och förbrukning, räckvidd, yttertemperatur inkl halkvarning Follow-me-home-funktion Fönsterhissar fram elektriska, med klämskydd, komfortöppning/-stängning och snabbreglering upp/ner Fönsterlister svarta, frontnjure svart med förkromad infattning Förvaringsmöjligheter i mittkonsol fram, i glasögonfack med lucka i instrumentpanel, i dörrfack Golvbeläggning med velour, stöd för förarfoten Halvljusautomatik Handskfack belyst, låsbart Hjulhus fram med plastinsatser Indirekt belysning av mittkonsol fram Interörlister Grafit Klädsel: - Tyg Jacquard Klimatanläggning (inkl mikrofilter) Korrosionsskydd genom delförzinkning, fosfatbehandling, katodisk dopplackering, hålrumskonservering och underredsbehandling Ljusviddreglering, elektriskt inställbar Makeupspegel med täckskiva, för förare och passagerare Motorhuv och bagagelucka med gasfjädring Nackskydd bak, 3 st, de yttre inställbara i höjdled Nackskydd fram, inställbara i höjdled och lutning Oljenivåinstrument Parkeringsskydd genom stötfångare av plastmaterial dragna mot sidan och sidoskyddslister Radio: - BMW Reverse 4 x 5 W, kassett Dolby B, 3 x 6 FM-snabbval, 6 högtalare Radiostyrd fjärrkontroll, nyckel med automatisk batteriladdning Ratt: - 4-ekrad standardratt Ratt: - Inställbar i höjd- och längsled Reservhjul i bagageutrymmet, under golvet Rökarpaket, askkopp(ar) och cigarettändare Serviceintervallsvisning i displayen, som antal återstående kilometrar Servostyrning med krockoptimerad säkerhetsrattstång Sidokollisionsskydd, integrerat inkl tvärbalkar i dörrar Stolar fram med manuell inställning i höjd- och längsled Stolsvärme för förare och framsätespassagerare Stötfångare och ytterbackspeglar i karossens färg Strålkastarrengöring med högtryck Värmeskyddsglas runt om, grönt med laminerad vindruta Varningstriangel Verktygsfack i bagageutrymmet Ytterbackspeglar, asfäriska, blåtonade, elektriskt inställbara, uppvärmda inkl uppvärmda spolarmunstycken --------------------------------------------------------------------------- Prestanda Luftmotståndsvärde 0.3 Max hastighet 218 (214) km/h Acceleration 0-100 km/h 9.3 (10.2) s Elasticitet 80-120 km/h på 4:e växeln (manuell växellåda) --------------------------------------------------------------------------- Fälgar Däckdimension 205/55 R16 V Fälgdimension 7J x 16 Material Stål --------------------------------------------------------------------------- |
|
|
Jag skulle nog inte heller välja en demo-bil. Dock gör ju BMW ganska slitstarka bilar, och jag tror inte den fått bestående men för resten av dess liv. Varför inte titta på 325ti ?, det finns flera stycken på www.bytbil.com för 229'. De flesta har både komfort- och eventuellt även pluspaket. Det innebär att du får rejält med utrustning. Är det pluspaket då får du ju Bi-Xenon och Hifi-ljudet. Nypriset på dessa är ju runt 300'. Vilket ger 70' rabatt på en 02:a Jag som äger en sådan kan säga att jag är supernöjd. Finns absoult ingen motsvarighet i den prisklassen (speciellt när du köper den begagnad). |
|
| cia10: Den där 318i sedanen i Örebro låter som ett bättre val...mer praktiskt utförande och således troligen lättare att sälja den dag det blir dags... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.