AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
850

Demontering av krockkudde

Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Någon som har koll på hur man demonterar krockkudde på passagerarsidan? Är det lätt? Har demonterat på flera Volvobilar och tror inte på snacket om att det är livsfarligt och allt det där
Om det är för barnstol får du kolla bältessträckaren också. Ibland behöver de montera nytt bältesfäste och det kostar 2000 spänn! Måste gå att greja på skroten... Airbagen har jag precis fått deaktiverad på min e36. BMW Solna gör det gratis ( t o m på min importbil även om det krävde en hel del övertalning.) Det sker i två steg, först får du lämna in bilen en timme för att de skall läsa av en kod från bilens dator. Koden skickar de till Tysklnad och får en ny kod i retur. Nästa gång du länar in bilen matar de in koden som avaktiverar airbagen och först därefter kopplar de ur airbagen rent fysiskt.
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Inget man gör själv med andra ord. Vad kostade historien med att bara få airbagen deaktiverad och demonterad? BMW i Göteborg vill ha 2000:- Då undrar man ju om nytt bältesfäste ingår. De borde ju ha samma priser i landet och de sa aldrig något om bältesfästet.
BMW sa till mig att airbagen deaktivering var gratis, (dock kinkigt med importbilar). Däremot ville de ha 2000:- om de var tvungna att byta bältesfäste, vilket tydligen inte är fallet på alla bilar. Jag tog själv ur stolen och hittade vajern som är kopplad till sträckaren och lossade den från infästningen. Sen åkte jag till BMW utan att säga vad jag gjort. De undersökte och konstaterade att de ej behövde göra något åt bältesfästen men ville först ha 600:- för airbagjobbet men det blev senare gratis.
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Tack för tipsen. En sista fråga. Tog de ur airbagen ur bilen. Man har ju hört om airbags som skjutit även om det varit urkopplade. (Gäller nog franska bilar av äldre modell som av någon underlig anledning hade ett batteri som backup i airbagen, smart!) Men man kan inte vara för säker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.