|
|
|
|---|---|
|
Jag har satt dit en Weber 32/36 DGV på min M10 motor. På den gamla Solexförgasaren fanns det två vakuumanslutningar. En under gasspjället och en, till synes, ovanför gasspjället. Det övre vakuumet är ansluten via någon slags elansluten ventil till vakuumklockan på fördelaren. Det undre T-kopplad till dels bränsletrycksregulatorn (?) och dels till någon slags ventil på motorns kylvattenilopp och vidare till ovan nämnda vakuumklocka på fördelaren. På Webern sitter det bara en anslutning och det sitter under gasspjället. Går det bra att T-koppla vakuumslangarna eller har placeringen av vakuumanslutningarna en avgörande betydelse? Tacksam för svar Jonas | |
|
Är det ingen som kan förgasare? Kan man skippa att koppla in någon av vakuumslangarna istället? Vilken? Ska man plugga den oanvända slangen då? |
|
|
Kommer inte ihåg vad man gjorde vacuumslangarna, det var säkert 15 år sedan när satte dit en webber 32/36 förgasare på min dåvarande 320 76:a. Dom två vattenslangarna kopplar du i alla fall ihop mha. en rörbit eller liknande. Det fanns väl också 2 st givare på Solexen som du inte kan använda på Webbern, bara isolera kontakterna och låta dom hänga, men som sagt vacuumslangarna vette tusan... Hoppas det löser sig, förstår verkligen varför du byter från Solex till Webber. Har en fräsch startmotor och en standard fräsch kamaxel liggandes till 320 E21 76-80 om någon behöver. mvh Mackan |
|
|
Förbikopplingen av kylvattnet är fixat. Det är bara vakuumslangarna som återstår. De ska ha någonting med tidig- och senförställning av tändningen att göra samt bränsleretur på något vänster. Så långt har jag förstått, men hur det fungerar i praktiken greppar jag inte riktigt. Måste väl finnas fler som gjort denna konvertering och kan säga vad man ska göra med vakuumanslutningarna? |
|
| Är det ingen som pular med förgasare här? | |
bmwracing |
jag har kopplat bort både elventilen ( som styrs av 4:e växeln ) och tempventil... På min 320 har jag ett uttag direkt på insuget där har jag satt slangen till tidigförställningen ( kör utan senförställning ) sen har jag pluggat den sida av tempventilen som går till vakuumklockan så att "bränsletrycksregulatorn" ( returkran? )fortfarande öppnar. har du inget extra uttag på insuget så kan du nog använda T kopplingen vid bränsletrycksregulatorn... |
|
Tack för svaret bmwracing! bmwracing: Finns det några fördelar med att koppla på det viset som du beskriver? Jag har också en vakuumnippel direkt på insuget, men den är ju kopplad till ventilhusventilationen (slangen från ventilkåpan) och således upptagen. Men jag har ju forfarande en vakuumnippel på förgasaren jag kan använda på det vis som du beskriver, men som sagt, finns det några fördelar? Till sist en liten dum fråga: Tidigförställningen, vilken av nipplarna på fördelarens vakuumklocka är det? Den riktad till höger i fördriktningen? /Jonas |
|
bmwracing |
Tidigförställningen är den nippel som pekar snett utåt från fördelarhuset sett... till höger i färdriktningen som du skrev. Den andra slangen kan du ta bort helt. Jag har idag bytt till en weber 28/36 DCD istället för DGV:n jag körde med tidigare pga. vissa bestyckningsproblem. på DCD:n finns inte något wakuumuttag alls, så nu har jag T:at ihop förställningen med bränsletrycksreggen. och använder bara det ena uttaget på insuget (den under förgasarflänsen) Har du vevhusventilationen på insuget? På min går den slangen från ventilkåpan till luftfiltret... om det är någon fördel med min koppling vet jag inte riktigt, men någon senställning behövs knappast! den blir ju bara slöare då. men koppla tidigställningen till uttaget på förgasaren så blir det nog rätt=) |
|
Vevhusventilationen på min är också dragen till luftfilterboxen men mitt på slangen sitter det en liten nippel och från den går en vakuumslang till nippeln på insuget. Jag ska pröva din konfiguration. Tack för svaren! /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.