AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
932

"hickar" vid full gas

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena!

Har märkt att min 535:a "hickar" till när man åker väldigt sakta och sen snabbt gasar på, märks bäst på ettans växel.

Hackar även lite vid full gas upp till 3500rpm, känns som den inte får tillräckligt med bensin. Bränslefiltret är nyligen bytt.

Nån som vet vad det kan vara? Och det hjälper inte att skrämma den =)

///
Nicke
Hej

hade samma problem på min 325-94 diagnos testet visade ``Gasspjäll potentiometer`` som var felet,bytte den och bilen fungerade som en 2003 sen :)

gasspjäll potentiometer kostade 625 kronor
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Hmm, har aldrig hört talas om de där men ska kolla upp de...

Fler förslag på vad det kan vara?
Paap Reeder
Hej!
Låter som när förpumpen lade av i min E 28:a.
Fenomenet uptträdde under 60% tanknivå.
MVH /// Paap R
Har samma fel, t.ex om man står vid rödljus och sen ska köra iväg så "dränker" motorn nästan sig själv... och hickar vid gaspådrag...
Hör gärna av dig om det var felet!
Elvin: satt gasspjällspotentiometern vid gasspjället? Var den enkal att byta? Hur ser den ut??

Inlägg från ``ojay``

Den sitter i ändan på spjällaxeln. På baksidan av spjällhuset. På andra ändan av spjällaxeln sitter gasvajern. Du kan inte missa den.

Den är en baggis att byta ut, borde du lätt klara av.

``Du kan också testa den själv``. Du behöver en multimeter som visar Ohm. Bilen ska vara avstängd. Ta gärna av en av polerna på batteriet, det bör man alltid göra om man ska pilla i elsystemet.

Det finns tre pinnar i kontakten. Nerifrån och upp numreras dom som pinne 1, pinne 2 och pinne 3.

Om du kopplar ur kontakten och mäter mellan pinne 1 och 3 så ska där vara ungefär 4 kilo ohm.

Om du mäter mellan pinne 1 och pinne 2 samtidigt som du ändrar på gasen så ska motståndet ändra från 1 - 4 kilo ohm. (ingen gas: 1, fullgas: 4). Övergången mellan dessa ändlägen ska vara jämn och det ska inte finnas avbrott.
Visa användare
160
525t
Bmw M3 E46
XC60 D5
Har samma fel, t.ex om man står vid rödljus och sen ska köra iväg så "dränker" motorn nästan sig själv... och hickar vid gaspådrag...
Hör gärna av dig om det var felet!

Har samma fel som ovan, plus att den "blurrar" så fort du ska segdra det minsta lilla, inträffar Aldrig nrä den är kall utan endast när den har gått ett tag, 4-5min.

Förresten kanske lite svårt att veta men jag har en lös kontakt som ligger under insuget och kommer ifrån en kabelstamm som kommer ifrån kupen, det kommer en likadan kabel brevid som går upp i insuget till höger, undrar om den ska sitta på någonting eller om den inte används, är 2 polig

Mvh Pär M 525i Touring
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.