|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nån som vet hur man gör om man vill plocka isär instrumentklustret på en E39? Jag har fått loss det, men är inte helt på det klara på hur man delar på det. Hade tänkt kolla upp hur svårt det är att montera aluminiumringar runt mätartavlorna... Dessutom, nu när jag monterat tillbaka mätarhuset och startade så lyste airbaglampan, är detta resultatet av att jag burit mig dumt åt eller blir det så när huset kopplats loss? /Micke | |
|
Hej Micke, på länken nedan finns en tysk beskrivning. Det man brukar missa är att ta loss den svarta elboxen på baksidan av instrumentet. (Det är den som alla kablage går in i och är förbunden med instrumentet med en flatkabel på översidan). Boxen frigörs genom att trycka in spärren, (i mitten under boxen), och skjuta den åt sidan. Bakom boxen sitter det femte vridsnäppet. I övrigt så framgår det av länken hur man plockar isär den. Det är lite trixigt att vrida alla snäppen utan att något vill hoppa tillbaka. Enklast är att ha några tejpade spårskruvmejslar att sätta i plasthakarna längs kanten och försiktigt jobba sig runt huset med vridsnäppena. Om du brutit batterispänningen först så borde inte airbaglampan tändas bara för att mätarhusets kablar demonterats. Har för mig att den måste släckas via diagnosuttaget av BMW verkstad. Länk |
|
|
Kanon! Mitt mätarhus såg inte riktigt ut som det på bilden, tex har jag två kablar som går in till varsin kontakt. Det är alltså ingen såndär elbox på baksidan som måste plockas bort. Men det var det där att man måste vrida alla "snäpplåsen" som jag inte var helt på det klara med. Det verkar bökigt men det skall väl gå då. Jo, airbaglampan måste nog släckas på verkstad, skall in på Inspektion II om två veckor så de får släcka den då. Men nu vet jag hur jag skall göra vid nästa försök iaf. Tack för infon! /Micke |
|
|
Micke, bara så jag inte är otydlig. På mätarhuset i länken har man redan plockat bort boxen. När den sitter på plats så ser den ut att vara en del av instrumentet och de två kablarna som kommer ifrån bilen, ansluts alltså till varsin kontakt på den. 750 är en dussinbil? -Ett dussin under huven! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
micke: vred du på tändningen när nått var bortkopplat??. Airbagkretsen blir inte aktiverad förrän tändningen är påslagen. Vrider man på tändningen när någon del av kretsen är bruten så aktiveras indikeringen. har du inte gjort det så borde det vara andra anledningar till att aibaglampan lyser.Men det ser man ju på diganosprogrammet. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Jo, jag gjorde ju det... Men då vet jag att det var jag som bar mig dumt åt och inget annat. /Micke |
|
|
Ytterliggare ett inlägg i ämnet: Nånstans läste jag att det finns lite silikonolja i nåt av instrumenten, förmodligen för dämpning av rörelsen. Innebärande att man inte skulle hålla instrumenthuset upp och ner i någon längre stund men jag vet inte om det stämmer, verkar lite långsökt kanske. Nån som kan fylla på med fakta om detta? FP |
|
|
Feedback: Det där med silikonoljan tycks inte stämma för E39 iaf. Kan också intyga att den svarta boxen med kabelanslutning inte finns på alla modeller, bara en kabel rätt in i instrumenthuset. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
TVÅ kablar på min :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Kanske var det två!))) FP |
|
| Dom nya instrumenthusen har ingen "box" på baksidan, har själv bytt från gammalt med box till nytt utan box, annars är det bara vrida på plastlåsmojängerna och slita isär... alltid brukar det stryka med nån i processen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.