|
|
|
|---|---|
| ...och vad har ni satt på för större fälgar och däck? Vad funkar? Jasperado?? Nån? | |
|
Jag har ju inte precis 14" original på min... Visst finns det BMW med 14" original. Det är ju fritt att byta så länge man håller sig till reglerna. Helfordonsgodkända bilar får ju bara använda de dimensioner som tillverkaren godkänt, annars är det ju max 5% på rullningsomkretsen och max 15mm på spårvidden som sätter gränserna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hmm. Hur får man reda på vilka dimensioner tillverkaren godkänt? Till 520:n slängde jag på 215/16/55 original är 185/15/65, men detta rör ju *skäms* reserven, altså Forden som har 185/14/65.. vad kan man lägga på den? Tackar för engagemanget... |
|
|
Antingen får du titta i registreringsbeviset, eller höra med tillverkaren/generalagenten... Använd en omräkningstabell, finns t.ex. under "Diverse"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| *respekt* | |
|
var ute för nånting ganska komiskt häromdagen. En polare blev stoppad av en civilsnug på mc. han var ilsken över att skylten fram saknades. Anledningen var att det inte satt nån skylt på bilen när han köpte den (att det sedan var åtskilliga månadersedan han köpte bilen hör väl inte till saken ;-)...) Polisen tyckte iallafall att min kompis skulle ha åkt ned till polisstationen och skaffat en tillfällig skylt. Det var tydligen allmän känndom (enligt polisen iaf) att veta att man måste göra det. Kompisen min blev lite hetsig och mopsade sig lite varpå polisen skulle börja se efter fel på bilen. Han hittade inga fel på bilen förutom att däcken var av dimsension 245/40/17 vilket ABSOLUT inte var godkänt. Kompisen påpekade att bilen var besiktad med däcken och att det inte var några problem. Polisen insisterade på att det visst var fel "hit med reg beviset ska jag visa" sade han. Kompisen rotade fram pappret och under "däckdimension bak" stod följaktligen 245/40/17 :-D Eftersom bilen är importerad och reg besiktad med däcken så måste det ju vara rätt *flinar* polisen tappade bort sig och glömde ge honom böter för skylten *skratt* |
|
|
Min 530iAt -95 är reg.bes. med 295/40/17 bak. Tappade hakan när jag såg det i reg.beviset. Står inga alternativa dimensioner heller vad jag kan se... Kör "bara" med 255:or bak nu och skulle någon dåraktig polis få för sig att bötfälla mig så får dom väl göra det. Är f.ö. ett under hur 295:or gick in på bilen (m. orig. sportchassie). Min f.d. E28 520i -85 hade 14" original! Mvh Patrik ____________________________ 8/6-03?Länk |
|
| Har kikat i omv.tabellen.. borde gå med 205/45/16 Alt 205/50/15 ist. för 185/65/14"? Eller fattar jag trögt..? | |
|
Det går bra ja! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.