AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
985

3 liters V8 -96 som blivit sur och inte startar, Tips?

50 mil hemifrån...
Jag har tagit ut stiften (NGK/BMW) som var hel blöta. Skulle starta bilen och då körde jag bara 2-3 sek och tappade tillbaka nyckeln och provade igen 3-4 ggr sedan var den helt trött.
Nu har jag tagit ut stiften och säkring 17 samt säkring 57 (i skuffen) som är till bensin pumparna och kört med startmotorn igen i 30 sekunder , då tänder den lite men fortfarande så vill den inte starta.

Har ni några bra tips?

Per
Är det ingen som varit med om detta?
//Per

Per
Det är det säkert men det är lördagsmorgon så du får nog vänta lite mer än 50 minuter.

K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Om bilen var varm vid första startförsöket skulle jag kunna tänka mig att temperatursensorn har dålig kontakt / inte fungerar. Vet inte hur det är med BMW, men antingen signaleras varm motor av ingen spänning, eller så signaleras det av full spänning. Om ingen spänning=kall motor, räcker det med lite fukt i givar-kontakten för att insprutningen skall feta upp max, även om motorn är varm -> sur.
Prova även att "nolla" insprutningssystemet. Ibland går det att lura insprutningen in i "fail-safe mode" genom att koppla ur någon givare. Bara så att man kommer hem...
Lycka till!

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Tjena Gubbar!

Jag dunkade i 8 nya stift och kastade de gamla i korgen..... körde bilen 30 sek på starten utan att släppa och sedan kom den rackarn igång.

Fy fan för NGK mycket marknade föring och en riktig piss produkt,,,,,

//Per
Hem till stan igen!

Per
Tjena igen gubbar!

Till slut så har allt löst sig, det var "triggern" som ger impulsen till datorn att motorn snurrar (fram på motorn 3 polig kontakt under kåpan) som blivit glapp i. det gjorde att bilen fick en massa bensin innan den hann starta så trodde den att den inte snurrade och då stängde den av soppan och på igen.... Newer ending story...

Stiften (NGK) surade ner sig och hamnade i skräplådan där NGK hör hemma... nu sitter det equiem RC51 med fyra armar och en (elektrod 45/kr st) i , och den går skit bra!

Hoppas att ingen annan får samma problem 50 mil från hemmet... tur att man är lite Mc Guiver och var i GTB där det finns hur många goa tekniker från Volvo som helst som kom förbi och gissade vad det kunde vara.

Tack alla!

//Per

Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.