AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
791

Temperaturproblem m.m 523i -96?

Magnus523i
Luftficka, vattenpump, kylare eller vad?
För ca 1 vecka sedan gick motortempen upp på rött(kokade nästan). Har aldrig hänt innan, allt på bilen har funkat kanon hittills. Nu kan jag köra ca 10 minuter, sedan är temperaturen
uppe på rött och jag får stanna bilen. Den svalnar då av ganska fort, sedan samma visa om man kör iväg igen. Står jag på tomgång så ligger tempmätaren precis i mitten som den ska, kör jag iväg så går temperaturen upp. Testade idag att byta termostat, fyllt upp med kylvatten och luftat fram o tillbaka på olika sätt (även i uppförsbacke). Dessutom så fungerar inte värmen inne i bilen hela tiden. Under luftningen så kom värmen igång för att sedan lägga av igen! Kan det fortfarande vara luft i systemet och hur skall man få ut det i så fall? Kan det vara nåt med kylet som har blivit igensatt? Verkar ju som motorn inte får den kylning den behöver? Kan det vara pumpen som inte pumpar runt vattnet rätt? I den kylarslangen med luftningshålet på och i kärlet blir det väldigt varmt även vid tomgång (nästan koktemp) men tempgivaren visar normal, samtidigt som det inte går något vatten i den slangen som skall kyla motorn...

Fattar ingenting, oerhört tacksam för svar!
/Magnus
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Använd den fina "sök inlägg" fukntione upp till repektive se under Gör
-Det-själv till vänster under mektips. Du behöver lufta kylaren ordentlig. Kolal även vattenpumpen och att termostathuset är bytt samtidigt med termostaten. Om bilen har kokmat är det säkrast att byta även expåansionskärlet och givare på en gång. Mvh
ASken
Nilssen
Har en polare som har haft samma problem.Slutade med att han bytade följande: Termostaten,termostathuset,expansionskärl, ny glykol,ny kylare,vattenpump och det slutade med att tempen ändå skjöt i höjden även efter avluftning ( 5 st sådana av bmw-mek ) och då slutligen var det dags för ett tryckprov av toppen= toppackningen hade gått= planslipning av toppen / ny toppackning,nya bultar,nya aluminium gängor eftersom aluminiumet följde med den ena bulten,kovlringspackning osv.Blev inte billigt och jag tycker att det är dåligt gjort av Vinko på Bmw i Malmö att han inte kunde göra ett tryckprov direkt efter att bilen hade kokat den andra gången.Istället blev resultatet att min vän var utan bil i 4 månader och när han slutligen fick tillbaka bilen visade det sig att det var fläkten som inte hade orkat snurra ordentligt - typ - man kunde bara köra in handen och stanna den=bilen blev för varm-summan för att byta den gick på 1500 kr! Istället gick kalaset på cirka 16 000 kr !!!

Se upp,ta ett tryckprov direkt,det är mitt förslag innan du bytar något ytterligare.Tryckprov-cirka 750-800 kr.

Mvh...
Nilssen
Glömde tillägga: Dessutom sa dom på Bmw att det inte går att gänga om aluminium - gängorna!!! Håkan-dragracingproffset i Malmö lyckades förträffligt med detta "fenomen" som dom uttryckte det på Bmw,dessutom sa dom att min vän skulle köpa en ny motor alt- en begagnad på Harrys i Malmö! Tycker att det är för dåligt! Bilen funkar utmärkt nu i alla fall.Så som Håkan själv sa: Om gängorna funkar på min motor med 2000hk-varför skulle det inte funka i din med 200 hk?

Mvh...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lufta är en procedur på en timme, och termostathuset måste vara fyllt med vatten hela tiden annars öppnar inte termostaten,vilket det inte verkar göra i ditt fall.
Sitter det en originalpump monterad så är den skräp om den har ett plasthjul, kan spricka och snurrar då inte med axeln.
Se mektips

Länk

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.