|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Hejsan ! Mätte vid styrboxen idag ! Det var kontakt fram till boxen, men det var inga fina ohmvärden ! ohmvärdet ökade inte stadigt precis , ohmvärdet gick stadigt upp till halvöppen klaff, sedan hoppade det bara fram & tillbaka ! När klaffen var helt öppen hade jag lägre värde än när klaffen är stängd ! MVH/Niklas |
|
Woodman |
Då är det väl ej mkt att orda om..? Byt luftmängdmätare. Glöm ej att mäta den nya....de flesta är tyvärr redan sönder. |
|
dom skulle ha 1500 kr för en beg ! Jag väntar tills jag hittar nån billigare ! |
|
Woodman |
Här finns en komplett luftmängdmätare till din 325:a fix färdig se annons nedan. Luftmängdmätare med ”luftlåda” = 600kr (Nr; 0 280 202 082) tel: 070-7311160 Arnold. |
|
Woodman" tack för tipset ! Det var samma nr som på min ! MVH/Niklas |
|
|
hejsan ! Har idag provat att byta luftmängdmätaren ! -Bilen gick precis lika, den la av vid 3000 rpm vid körning ! vafan kan det va för fel ??? jag ska prova att byta bensinpumpen; får se om det blir bättre ! MVH/Niklas |
|
Woodman |
nicklas g: Har du mätt upp den nya luftmängdmätaren ? dels från dess egen kontakt. Samt den stora kontakten vid styrboxen...hur fungerar den när du vrider klaffen..? |
|
provade aldrig att mätte upp den , men jag vet att den funkar! -Jag tog lånade den från en kompis bmw 325 , och dett var samma bosch nr ! Jag börjar fundera om det inte kan vara ett kabelbrott/glapp mellan luftmängdmätaren och styrboxen ! |
|
Woodman |
Bara att mäta...... |
|
Har också haft ungefär samma fel på en opel vectra jag hade för ganska längesen. Då fick man hålla på och felsöka ett bra tag. Komptestade och rev loss toppen, och märkte att en ventil var bränd! |
|
|
Zeth" motorn borde väl inte bara lägga av när man kommer upp till 3000 rpm, om en ventil är bränd ? Den går ju orent heller när man kör lugnt ! |
|
|
Niklas g: Tror inte du har bränd ventil, men du kan ju komptesta iaf. Annars är det bara att fortsätta felsöka. Strömfördelaren kan också ställa till med bekymmer... slitna balansvikter m.m. om det nu är brytarlöst system?!. ___________ Länk |
|
|
zeth" vart sitter strömfördelaren ? Menar du fördelarlocket m.m ? |
|
|
Läs igenom detta: Länk Kan vara att du har samma fel på din bil... ___________ Länk |
|
|
hejsan ! Såg nyligen att en kabel var avknippsad vid ett relä ! Relät sitter under en kåpa med totalt 3 st relän, brevid luftburken ! Relät är orange coh sitter längst fram av dom 3 st ! Nån som vet relät är till för ?? MVH/Niklas |
|
Woodman |
Testa med att löda ihop kabeln istället..... |
| Men jag hittar inte på den andra delen ! | |
Woodman |
Drag då bort aktuellt relä ifrån dess sockel...kolla nu i sockeln hur många honkontaktstift som där finns ? kolla sedan antalet hanstift på reläets undersida...går det jämt upp eller ?? |
|
hejsan ! Har mätt upp kablarna mellan lmm och styrboxen ! Det verkar inte vara nått brott/glapp ! Jag hade fel angående relät, det var vitt ! kabeln som var avknippsad är röd & satt ihop med en lite grövre kabel i ett stift , Om jag drar ur det med motorn igång så lägger den av ! På dom andra e30 jag haft sitter bränslepumpsrelät där, men dom var svarta och lite större, Jag vet inte hur det ser ut på dom lite nyare ,kanske ska vara vita och lite lägre ? |
|
Woodman |
Om kabeln satt där från början...Så skall den sitta där nu med annars tappar du någon funktion. (Löd dit den nu) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.