|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
hejsan! Jag har en bmw 325 ik-87 med , som jag köpte nyligen ! jag visste att den gick dåligt innan jag köpte den ! När bilen är kall går det knappt att köra, den lägger av m.m så fort man inte pumpar på gasen ! När bilen har blivit varm går det att köra lugnt, den går att varva upp på höga varv friläge, men så fort motorn får motstånd när man kör så lägger den av vid prick 3000 rpm och hoppar igång igen! Det är omöjligt att få den att varva mer än 3000 rpm på 5 vxl, det är precis som om man vrider av tändningen ! Ju lägre motstånd motorn har ju mer går det att varva ur den, men aldrig över 4000 rpm på 1 vxl ! Bilen drar just inge ovanligt mycket bensin heller ! förra ägare bytte luftmängdmätarn, tomgångsregulatorn och styrboxen utan förbättring !! Tacsam för hjälp ! MVH/Niklas | |
| Ingen som vet ? | |
|
Kolla stiften om du inte gjort det... har man tur så är det så enkelt. |
|
|
Kolla stiften om du inte gjort det... har man tur så är det så enkelt. |
|
| Kanske födelarlocket? | |
|
jag ska kolla på bilen idag , jag köpte den igår kväll ! Men jag tycker den inte verkar få bensin ! På friläge kan man varva den hur fint som helst, då lägger den inte av , men när motorn får motstånd behöver ju den mer bensin ,och det är då den dör ! |
|
Woodman |
Testa med att byta tändspolen.....kolla även så att samtliga tändkablar sitter i rätt nr ordning i fördelarelocket. Tändkablarna skall sitta i denna ordning med locket på plats: Börja längst ned gå upp: 1,5,3,tändspolen,6,2,4. Ettans cylinder har du närmast kylaren. |
svintoleffe |
Det kan även vara luftmassemätaren som har pajat, sitter det sprotlufterfilter på den. För det är vanligt att om man har sportfilter så drar man på för mycket olja ochså, slamar den igen lmm ochså pajar den. |
|
provade att ströp returen från bränslatrycksregulatorn så att den går på fullt bränsletryck, då går den att dra ur på 1 vxl och lite på 2 vxl , men går åndå ruttet på dom andra växlarna ! Vad kan det vara för fel ? Bilen har nya motronicsprutet , ifall det är nå elfel ? |
|
|
Kolla allt som har med bränsleflödet att göra! Pump, bränlsefilter, slangar osv. Tror inte att det är tändkablarna. Har bytt dom själv, men jag hade inte de felen du beskriver, då gick den aldrig rent, men kunde varva hur mycket som helst under belastning. |
|
|
Jag skulle kunna tänka mig att antingen så är soppapumpen dålig, eller så är soppafiltret igensatt. När motorn är kall behöver den mer bränsle. (den gick ju dåligt när det var kall) sen när du belastar behöver den också mer bränsle. Ett igensatt filter kan kanske inte leverera tillräkligt med bränsle då. Så min rekomendation är att först byta soppafilter och om inte det hjälper, byta pump. Kan du höra om det rasslar om pumpen? (dom brukar börja rassla när dom börjar bli slitna.) Pumpen sitter i tanken, tror att man kan komma åt den om man tar bort baksätet, sitter nog en lucka i golvet där. Mvh Johan |
|
|
Men en grej till ! Jag har ju tomgångsmotor på den , när jag har den inkopplad så pulserar tomgången mellan 1500-2000 rpm ! När den är bortkopplad har jag en tomgång på ca 500 rpm när den är varm , när den är kall har jag ingen tomgång alls ! Det kan inte vara nåt elektriskt fel på den, typ kabelbrott ?? MVH/Niklas |
|
Johnno |
Hej jag tror också på bränslefiltret det låter så på din beskrivning iaf. MVH John |
Woodman |
Tror inte att det har med bränsletillförseln att göra...Som du själv nämner så låter ju inte tomgångsmotorn ok. har du någon annan att testa med ? har du kollat så det ej läcker tjuvluft vid bälgen ? Även lambdan kan ge liknande symptom. kamremmen kan ev, ha kuggat över ett hack. Har du skruvat isär alla el-kontaktdosor vid motorn & gjort rent. kolla även kontakterna till spridarna.(drag isär) även rotor & fördelare kan spöka. (säkert ej byta på 15år) Tag reda på vad den tidigare ägaren pillat med vid motorn. |
Woodman |
niklas g: Plocka bort styrboxens stora 35 stifts kontakt, mät med en Ohm mätare mellan stift: 7 och 9 vrid nu luftflödesmätarens klaff mkt sakta, motståndet (Ohmvärdet) skall nu öka stadigt helt "utan avbrott" när du för klaffen från helt stängt till helt öppet. funkar det så har boxen kontakt med luftflödesmätaren. Får du ej kontakt så mät direkt på luftflödesmätarens kontaktstft nr: 7 och 8. (åttans stift sitter längst ut till höger & sjuan innan.) Dessa råd gäller om styrboxkontakten har max: 35 stift. KOPPLA UR BATTERIET UNDER FELSÖKNINGEN ANNARS PAJJAR BOXEN. |
|
Provade att koppla bort lamban nyss ! Jag fick lite högre & jämnare tomgång , men den går lika dåligt ! Ska ut nu och prova att mäta upp lmm ! |
|
|
provade att mätte upp luftmängdmätaren !ohmtalet ökade lugnt , men sjönk drastiskt och ökade sen igen ! Det var aldrig nån jämn ökning utan den pendlade upp & ner medans jag vred klaffen ! Bilen går även bra fast den är kall nu , fast jag inte har ändrat nåt ! |
|
Woodman |
niklas g: Då har du med största sannolikhet antingen fel på luftmängdmätaren eller kablaget mellan den och styrboxen. Förresten mätte du luftmängdmätaren separat också..direkt på dess stift 7 och 8 ? fungerar den steglöst när du vrider på klaffen då så kan du ju utesluta den helt, då är det istället glappis i kablaget enl ovanstående. Har du "minsta kännbara kärvhet i klaffen...så går motorn urkass. Hur känns klaffen när du vrider den...? du kan spraya ytterst lite 5:56 på den så den rör sig lättare. (har själv praktiserat denna manöver med lyckat sluresultat.) |
|
"Woodman" jag mätte mängdmätaren separat, för jag hade en 3-raders styrbox , tror det var ca 50 stift ! Klaffen gick väldigt fint och lätt ! men om det är mängdmätaren , skulle bilen bara tvärdö vid ca 3000 rpm vid körning ? Det kan inte vara styrboxen ? Jag har svårt att tro att kamremmen skulle ha kuggat över, då skulle väl bilen bli extremt orkeslös ? Men jag ska titta i allafall på remmen ! |
|
Woodman |
Oppss....har du nya 55 stiftskontakten då har du mätt vid helt fel stift...du skall istället mäta mellan stiften: 7 och 12 i styrboxens stora kontaktstycke samt då vrida på klaffen samtidigt. Det som händer om klaffen kärvar är följande: Ojämn tomgång, dålig acceleration och dåligt gensvar från gasen, orkeslös på höga varv. samt att det kan ryka om den p.g.a den feta bränsleluftblandningen. Din fråga om boxen kan vara trasig: mkt möjligt samt troligvis även luftmängdmätaren...men nu vet du ju hur du testar den om du skall skaffa en annan hel beggad. (mät stift 7-8 rör klaff) jämt värde. (annars skrot.) |
|
ok ! Ska prova imorgon att mäta vid styrboxen ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.