AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
436

Vibrationer,tomgång, och vid 150kmh

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Paap.....är du i faggorna?? Har ett problem som du kanske kan hjälpa mig att lösa.

Fallet är som följer: Vid 2500-3000 v/min vid stilla stående så har jag vibrationer i motorn, samma vid runt 150-160 på motorvägen. Upplever som motorn också blir trött i detta varvtal, detta märks tydligt när jag använder S läge på lådan, då skall ju bilen bli som snabbast, men eftersom det finns en tendens att varvtalet "bromsas upp" vid 2500-3000 så växlar lådan sent, och därför går den nu bäst på E läget.....nåt händer vid detta varvtal..men vad?

Mvh
Skalman (obs...ny fläktkoppling)

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
hmmm...någon annan som tycker sig vara bekant med fenoment?

Skalman
Hej skalman!
Har problemet uppkommit med en gång eller med tiden blivit mer och mer påtagligt?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Skalman!
Känns det som den får bränsle hela vägen och går den orent vid nämnda varvtal?Eller andas den dåligt?Låter inte som Lambda i alla fall.Min egen går sporadiskt in i nödprog
vid gaspådrag till 3000 varv men det beror på jättedåliga insugspackningar.
Mvh Dic.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Har väll börjat köra lite hårdare med bilen på sistone och därför irriterat mig allt mer på detta,,, men nog tycker jag att det har tilltagit den senaste månaden.

tror att den får bränsle eftersom den "kommer igen" efter 3000 varvs gränsen....... vibbarna försvinner då också.

Att göra en "kickdown" från 2an till 1an är lönlöst eftersom motorn då hamnar i 2-3000 varsv gränsen där problemet finns, och i stället för att accelerera blir det nästan motorbroms i stället.

Kan det vara insugspackningen? dålig tändspole? ett dåligt spridar munstycke? tändkabel väck?.. ja inte vet jag.
Vill inte tänka tanken att det skulle vara kamdrivningen......

Mvh
Skalman
Hej skalman!
Ta och spruta startgas vid insugen så hör du på motorns gång om du har läckage.
Si
55
Signalaren
750iL -95
Jag hade tidigare en bil med samma problem som du har.
Felet var tändkablarna som hade avbrott. Avbrotten kom först obetydligt och sen mer tydligt med effektförlust som följd.
Och som du beskriver vid varvtal runt 2000-3000 varv/min för då vibrerar motorn som mest.
Så jag tror att du hel enkelt har glappkontakt i en eller fler tändkablar. Som inte märks vid tomgång men vid högre varvtal så glappar det.
Så ta loss kablarna och ohm mät dem medan du lirkar på dem så hittar du nog avbrotten.
Glöm inte kablarna från tändspolarna när du ändå provar

12-Pack
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Ok..tackför tipsen, skall kolla kablarna.....vibrerade din bil vid 150-160kmh också? = 2000-3000 v/min.

Mvh
Skalman
Si
55
Signalaren
750iL -95
Vet inte om den bilen vibrerade i 160 den gick inte i mer än 145km/h i medvind o hemlängtan. Det var en Nissan Datsun Cherry -85.
Men Glappande kablar förekommer på alla bilar. Lycka till
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
OK... got it.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.