AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.423

Rasad SMG 1 Låda... :((

Sida 1 av 2
Seb
Tjena, skulle köra till Sala idag för att köpa en hardtop till min nyinköpta M3 98 cab med SMG.... Ligger i automatläge i runt 150, trycker gasen i botten å runt 200 tror jag varvet var ungefär tillräckligt för att lådan borde växlat upp till femman - men icke. Istället börjar ett gäng varningslampor lysa, vxl lådan har rasat. Stannade och lyckades ta mig till en mack genom att lägga i backen(!), då la lådan i trean och det gick att åka.

Bärgning till BMW solna, blir nog billigt å bra! Sunkigt att det kan rasa på en bil som har gått 5000 sommarmil på 2 ägare, börjar nästan fundera om M bil var ett klokt val :/ Har Trygghansa, så nån maskinskade försäkring existerar inte då den är privatimporterad.
Fan va tråkigt. Vad är det som är sönder egentligen. Inte behöver du väl byta hela lådan nu?! Hoppas det inte blir för dyrt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg har sett en bil i tyskland med SMG1 som gått 23000mil och den gick klockrent. Det kanske är läge att göra en milkoll på din bil? Om 5000mil stämmer kanske det är ett fabrikationsfel alternativt ett handhavandefel? vem vet. Hoppas det löser sig bra. Vill minnas att ajg såg en baeggad SMGlådan i Bmwbörsen tillvänster, kolla.
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Behöver ju inte måla fan på väggen, lådans mekaniska del behöver ju inte var kass utan det kan ju lika gärna vara elektronikdelen som drabbts av syntax error och kanske behöver uppdraderas återskapas eller nått sånt.Nån kontakt som gått sönder eller fått fukt i sig eller nått åt det hållet. Växlingsreglaget tex. Mycket är det som kan strula, men en imponerande uppfinning är du ju, men hur funkar sånt om 10-12 år ???

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
JAg har hört fall där BMW Sverige tagit vissa sådana problem på goodwill? Kanske något att hoppas på? Bilen är ju inte äldre än 10 år och har ju gått under 10.000 mil så du bör kunna ta detta på maskinskadeförsäkringen?
chrille70
Jag tycker inte man ska köra 200 på allmän väg...men det hör väl kanske inte till diskussionen...

:)

/ Chrille
finns nog en hel del här på forumet som passerat 200 strecket på allmän väg..

Hoppas det löser sig med lådan.. låter skittrist.

- Fanatisk bmwpower besökare -

Min bil: Länk
Har ofta hört strul med SMG lådan i E36...
Var själv och provade en M3 cabbe -98 för ca 2 år sedan, med 6000 mil på mätaren. Den hade svårt att få i växlar...fast det kan ju bero på vad som helst.

Så..är det elektroniken som ofta strular i dom, eller är det mer av mekaniskt karaktär?

chrille70: Det är bara att blunda vid varje hastighetskylt...:) Handen på hjärtat...kör du inte fortare än angiven hastighet?

Men jag håller med..tillåter inte trafik, så bör man inte köra fort osv...även om ja gör det ibland ändå..
Låter skumt. Bra att köra 200 km/h det är vad m3 är gjorda för :) Samt är vägarna i Sverige ofta bättre än Autobahn. Se upp för andra bilister bara.

Vet ne som har en Hartge M3 3,5 med 350 hk och SMG, den klådan verkar hålla fint.

Det borde gå på goodwill om den har rasat, låter konstigt efter så få mil.
Om inte BMW fixar detta gratis så vore det ju konstigt tycker man..

- Fanatisk bmwpower besökare -

Min bil: Länk
BM
17
BMW-token
BMW 323 -79
Ett tips, byt försäkringsbolag... Även fast du kanske är nöjda med dom nu så lär du kanske inte bli det en dag då du kanske smäller... Känner rätt många som är långt ifrån nöjda med dom. Men hoppas iaf att det löser sig med lådan! Lycka till!
Seb
Tack för sympatin, tror nog också att det inte behöver vara så farligt - troligast är att elektroniken pajat då det inte va några missljud eller nånting....

Vad gäller hastighet... tja, det är en M3a.. köptes inte för att mjäka runt, men till saken hör att när raset hände var det på en 110 stäcka, bra väder, torrt väglag och en "lucka" i trafiken, alltså inga bilar framför :)

Försäkringsbolag... ja, med facit i hand skulle jag kanske valt ett annat bolag som täcker maskin på import bilar - men de kostar 10000 kr mer/år än trygghansa och man tror ju inte sånt här ska rasa...

Milen, jo det är väl helt omöjligt att veta 100% om det är ärliga mil. Men, 1000/mil på en cab är ganska normalt, dessutom "stämmer" allt vad gäller slitage nivå efter 5k, typ:
inga skador/veck på skinnet,
"rätt" slitage på ratt pedal, dvs litet men inte helt nya grejor...
ingen blästring på lack/ruta att tala om, orginal lack enligt test med magnet.
orginal rutor runtom.
typ sånt....

Uppdaterar när BMW solna ringer med domen nån gång nästa vecka!
När jag köpte min förra bil, en m3 e-36 med smg så frågade jag en del personer som hade erfarenhet av dessa. Tydligen så kan hydrauliken och elektromagneterna som styr växlarna strula en hel del. Men det brukar nästan aldrig vara nåt mekaniskt fel i själva växellådan. I grund o botten så är vxl lådan en vanlig 6 petat låda som byggts om "lite". Det e vad jag har hört iallafall...

Lycka till och hoppas det inte blir alltför dyrt..

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Seb
Hej, idag ringde BMW solna, tydligen var det en givare som berättar för datorn vilken växel som ligger i som hade tagit semester.... inte så farligt alltså! Skulle dock kosta runt 10,000 att fixa, så inte helt billigt, men jag hade ju stålsatt mig för än större belopp så det känns inte som dyrt, hehehe!
Det brukar inträffa på saabar med sensonic lådan att växellägesgivaren pajar. Men kostar det 10k så sitter den nog illa till, dom kanske måste ta ner lådan och då blir det ju dom pengarna om man räknar in delarna..
no
28
norin
330IM touring 2002
335IM touring 2009
min låda pajja förra sommaren. vid 5900mil..
det gick på försäkringen,,, som jag har hos länsförsäkringar,, låg i 90-100 och friläget hoppa i och sen gick det inte å få i någon mer växel... fick boksera den till bmw i örebro, där dom bytte ut hela hydral och elektronik paketet, dom sa att jag hadde fått det nya och uppdaterade systemed, någon som vet om bmw har tagit fram uppdarerade grejer till smg1???
nu funkar det mycket bra växlar snabare en tidigare....
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Seb: 10k för en givare inklusive arbete låter dyrt, hade jag varit dig skulle jag lyssnat med en annan BMW-auktoriserad verkstad för att få en "second opinion" på arbetet.

roadZter
Seb
Det är ju bara det att bilen måste bärgas (går ej att lägga i neutral) om jag ska byta verkstad... så det äter nog upp eventuell mellanskillnad mellan BMW solna och någon billigare verkstad.
NOLL7NOLL
En bärgning kostar 500 svart med rätt firma :)
Men det måste gå att ringa o höra oxå om ett ungefärligt prisförslag... om du vet vad som e fel mena ja

"Stolt som medlem av skaran BMW-Ägare
Seb
Hm, 500 pix? Ok, måste nog kolla upp det... det kostade runt 3500 att bärga den från bålsta till solna "akut" när den rasade, dock betalade jag bara självrisken på 1200.
Finns en BMW verkstad i Enköping som jag alltid har servat mina bilar på. Är ju bara 3 mil från Bålsta, antar att du inte visste om det. Otur med lådan, lider med dej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.