AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
745

Alpina e30?

BM
17
BMW-token
BMW 323 -79
Jag har gått i tankarna omkring en Alpina B6. Var ligger dom prismässigt i både inköp, drivkostnader försäkringar osv. Allt ni kommer på! Och vilken är att föredra? 2.8:an eller 3.5:an? Är dom svåra att hitta i bra skick? Ja skriv allting ni kommer på, försöker sammla på mig så mycket info som möjligt! Tack på förhand!
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Priset varierar ju på skicket samt antal ägare och miltal. En 2,8 kanske du kan få tag på runt 40 och uppåt medans en 3,5 kanske ligger ca 10-20 tusen dyrare och uppåt. Service på dessa motorer går som vanligt enligt M30 motorerna. Kommer ej ihåg vad min inspection 2 kostade när jag gjorde det på min gamla B6 3,5! Försäkring är också svårt att svara på, beror på hur gammal du är, var du bor, antal skadefria år med mera.
BM
17
BMW-token
BMW 323 -79
Om vi säger så här, är det nån större skillnad på kvalitet mellan 2.8:an och 3.5:an? Själva inköpspriset är inte det som oroar mig, och inte heller försäkringen. Tänkte mer på kvaliten på dom, efter vad jag har så är ju t.ex M5:an 3.8:an lite sämre i kvalitet på motorn än vad 3.6:an var... Tänkte på om det är något liknande i detta fall om man säger så. Ska man köpa en 2.8:a istället för en 3.5:a bara för att det är bättre kvalitet och nöja sig med den effekten eller är det kanske tvärtom? Vad är att föredra egentligen? Självklart vill jag ha så mycket effekt som möjligt :)
Fler tips tack!
BM
17
BMW-token
BMW 323 -79
vill gärna veta...
st
2.200
stensth
Jag tror inte att det är någon större kvalitetsskillnad på 2,8 och 3,5. Jag har ingen erfarenhet av detta i alla fall.
Jag hade inga problem med min B6 3,5 i alla fall. Den pinnade på som få gjorde. Köp en sådan om du får chansen. Det är många som blir förvånade när de blir frånåkta av en "gammal" BMW på vägarna med sina moderna sportbilar!

Mvh Tobias
BM
17
BMW-token
BMW 323 -79
Ok, ja det låter ju lovande. Jo det ska ju vara lite diskret, det är riktigt skoj då! Nu gäller det bara att hitta ett fint exemplar, och en seriösr säljare... tack för infon!

MVH / Stefan
st
2.200
stensth
Lycka till och hoppas du hittar någon fin bil att ta hand om.

Mvh Tobias
Aldric
Det står en 3.5:a i Borgstena ca 3 mil utanför Borås åt Herrljunga till om det kan vara till någon hjälp, ser lite sliten ut men man vet ju aldrig.

Lycka till :)
Jonas_L
Jag vet en som kanske är tillsalu men den lär ju inte hamna under 100k!!!!
st
2.200
stensth
Aldric: Står den på bilfirma eller?
BM
17
BMW-token
BMW 323 -79
Betalar hellre lite mer för en fin bil än mindre och en i dåligt skick.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Aldric:

Avlägg rapport om den. Borde man nästan åka och kika på!

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
st
2.200
stensth
Ja, det är ju inte så långt hemifrån så man kan ju kanske ta sig en sväng och kika lite på den när man väl är hemma.
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Känner mig grymt sugen på att köpa en sådan. Någon som vet om en billig, fixar själv om det finns brister...

/ Det finns bilar, BMW, M- bilar och Alpina...men man är precis lika glad i dem alla!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ett litet tips bara...
När ni funderar på att "fixa till" en Alpina bör ni har STOR plånbok. Allt är SVINDYRT. Bromsskiva till B6 2,8 3800kr/st, belägg fram 2500:-, kylare 14000:-, etc, etc...

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.