|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Min 540iA vibrerar vid hastigheten 80-100km/h. Under och över denna hastighet går bilen som vanligt. Klossar och skivor fram är precis utbytade (50mil sedan) och detta hjälpte något. Framvagnsinställning och nya balanserade däck och fälgar är pålagt... Någon som kan tänkas veta var felet sitter? Det är svårt att känna om vibrationerna kommer framifrån eller bakifrån. Växellådan är servad för ca. 1 år sedan. Kan det ha med detta att göra??? Tacksam för svar... | |
|
Kan vara hardy skivan eller kardan |
|
magkai |
Hej! Oftast beror detta typ av fel på att man har fel typ av fälg. Fälgens "navhål" är för stort/passer ej tillräckligt bra. Då inträffar denna typ av "vobbel". Åtgärden är då att skaffa centreringsringar till fälgarna, så försvinner i stort sett hela felet. Alternativet är att försöka "reklamera" köpet, om man känner att man har "blivit blåst" eller kanske rent av köpa nya fälgar om man är "loaded with cash"! PS. Centreringsringar kan man köpa på de flesta Gummiverkstäder. |
|
Kan ju även tänkas att det är ett fabrikationsfel på nåt av däcken. Åk till gummiverkstaden där du köpte grejerna å klaga. Det är väl upp till dem att konstatera att det inte är fel på däcken. Är däcken ok så får du ju reda på vad felet är tack vare deras felsökning. Mvh Lassemann |
|
|
Hej Jag har fått samma problem på min 525 -92, börjar vid 90 slutar vid 110. Bromsar ligger inte på, har provat andra hjul, verkar inte vara nåt glapp. Misstänker det kommer bakifrån men det är svårt att känna. Kan jag kolla ifall det är kardan eller hardyskivan?? Mvh Mikael |
|
|
var inne på Hackeforsbil i Linköping (aukt BMW verkstad) och ställde samma fråga och fick svaret att om alla hjul är ballanserade som dom ska så är det till 99% säkerhet casterstagen som behöver bytas... Har beställt allt på mekonomen men väntar på dämpare oxå...man vill ju byta allt på en gång så man verkligen kan dra på smilbanden när allt är fixat.... Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
ormen |
kolla mellanlagret på kardanen. Jag lyckades montera kardanaxeln en gång helt åt h-e fel (när man delar den skall markeringar göras för en korrekt återmontering) o hade en djävulskt vibration runt 90-120. Ola84: har de som servat lådan sätt ihop kardanen riktigt? kolla det! |
|
det kan vara ett hjullager också, och det behöver inte vara glapp i det bara för att det är dåligt. men om du har en fälg som inte riktigt passar i centrumhålet så är det med all säkerhet det som är felet. jag har råkat ut för båda sakerna. //Martin www.moffa.nu |
|
|
Jag har m5 fälgar på nu med nybalanserade däck, så de stämmer i centrumhålet. Har även provat med andra hjul, tycker det är skumt att det kan försvinna när man ökar till 110 för att sen bli ett jäkla scheck när farten sjunker igen. Har förövrigt bytt allt i framvagnen utom de främre länkarmarna kanske borde byta dem åxå även om det känns som det kommer bakifrån. Ska leta vidare när jag har tid., tack för hjälpen. Mikael |
|
| Hur är skicket på bakvagnen? Har du kollat silentblocken och stötdämparna? Framförallt Silentblocken kan orsaka vibrationer i bakvagn... | |
| Stötdämparna är inte nåt vidare bra. Har nyss fått bränsleledningarna bytta på verkstad, och de har kollat och provkört men hittar inget glapp. Men silentblocken kanske är svåra att känna glapp i ? | |
| Det är lätt att både se och känna om silentblocken är slut. Man kan använda en liten kofot eller något annat brytjärn och bryta/bända försiktigt och se om det glappar ovanligt mycket. Man kan också se om det t.ex. lossnat något i själva silentblocket. På min 525i -90 har det ena silentblocket spruckit sönder och det har lossnat en massa grejer inni där. Det glappar kraftigt på båda sidorna! Ingen komfort i bilen! Ska byta så fort jag får råd... | |
BMW Touring |
Bara för att man balanserat så behöver det inte innebära att det är bra balanserat. 5-serien är extremt känslig för obalans i hjulen. Har själv haft problem med obalans, ungefär som du beskriver. Har balanserat ett antal gånger med kvarstående problem. Hade därför själv uteslutit att problemet var obalans i hjulen. Gjorde i alla fall ett nytt försök hos en annan däckhandlare. Han var ett riktigt proffs. Han förklarade att maskinen gick att ställa in på två olika känsligheter, i det normala läget så reagerar inte maskinen på obalanser under 5 g. (Vilket är det normala när man begär en balansering) I det "känsliga" läget så reagerar maskinen på allt ner till 0. Enligt BMW så skall hjulen balanseras med 0-tolerans om man har problem med obalans. Den här däckgubben var noga, klippte vikter och donade tills 0-balans var uppnådd. Och till slut fick jag till min obalans!! Var en enorm känsla att få till det till slut och slippa oroa sig för vad det annars kunde vara och vad den räkningen skulle sluta på!! Så mitt tips är att om du har problem med obalans på 5-serien, så se verkligen till att du har 0-balans först innan du börjar ge dig på andra delar som castererstag, hjullager, skivor mm. Se också till att de verkligen gör en riktig 0-balans. Kan kosta lite extra, men det är det värt! Lycka till! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.