|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 525 motor som har suttit i en 525 -74 , den har gått ca 10000 och toppen revoverades 1995. Då gjordes jobbet av Lindells i norrk. Bytte tätningarna styrningarna och planade toppen samt slipade i alla ventiler , kammen behövde ej bytas då den ser ut som ny !!! Efter det jobbet så kördes den i ca 50 mil ! Sedan så blev det skrot av bilen .....Men motorn behöll jag och den har sedan dess stått i mitt garage. Och det jag undrar över är att jag har lite funderingar på att montera i den i min nuvarande 525-77 , bör jag byta ventiltätningar igen , trots att motorn varit knappt använd ???? Sedan under åren som gått så har jag haft toppen borta en gång och undrar , om jag måste plana den igen --- det ska väl inte behövas va ?? Det går väl inte att plana hur mycket som helst eller , måste ju räcka med att montera en ny tjockare topplockspackning eftersom den inte gått varm sedan renoveringen ... Hoppas att nån kan hjälpa mej med dessa lustiga frågor...... Billy B-10 Länk | |
|
Kom igen nu E-12 fantaster !!! Vart håller ni hus ?? Billy B-10 Länk |
|
|
nja nog ska den passa för det är ju samma chassi plus att det är förgasare på både så det är ju inte så mycket el heller Mvh Niclas icq:137785585 Team turbo addicts |
|
|
Ventiltätningarna , tror du de har torkat på 7 år Motorn blev ju bara körd 50 mil 1995 och sedan så har den stått o vilat i garaget. Passar det gör den , jag vet det. Men som sagt frågan gällde mest om tätningarna och vad som kan tagit skada när den stått så länge. Billy B-10 Länk |
|
|
nja det tror jag inte men det tåer står ju att se skruva upp ventil kåpan och ta nåt å peta på dom å som om dom är mjuka eller har sprukit men det som kan vara mer alvarligt är dom andra pakningarna men om den har ståt i mörker så ska det nog inte vara så farligt Mvh Niclas icq:137785585 Team turbo addicts |
|
|
Andra packingar ? Jag hade iofs tänkt maj att byta topplockspackning innan jag monterar i den och ev div andra små packn. Men ang tätningarna så kan man altså kolla dom så , är dom mjuka så är de ok annars så är det smartast att byta innan. Är de svåra att byta själv !?!? Billy B-10 Länk |
|
|
nja så där det är ju lite jobbigt du ska ju lös med toppen och sen montera lös vipparnamrna , sen ventilerna sen när ventilerna är lös kan du byta tätningarna själv tätningarna är inte svåra att byta och kostar 15kr styck har ny renoverat hela min topp plus fått den portad i vinter till 3,0an så jag vet att det är lite jobba framför allt med vipparmarna såna där gånger önskar man att det vara en vanlig över liggande kam med chims i ställer för vipparmar hoppas det går bra och med andra pakningar menar jag alla små oringar och små pakningar som sitter i motorn allt torkar - slits ju när den bara får stå så länge utan att nån använder den . Mvh Niclas BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's...... -norrland race crew- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.