|
|
|
|---|---|
|
Verkar funka men undrar inte om betraktningsvinkeln blir för liten så skylten i princip knappt syns annars. I sådant fall lär den dra till sig poliser. Skall kolla om det finns utrymme att ge böter för att det skall anses att skylten inte syns så bra som det kan krävas. Länk | |
|
Det är ottillåtet att göra någon typ av förändring eller täcka skylten, så visst kan man få böter för det där! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det har varit uppe nåt liknande tidigare. Med en skylt som inte syntes vid fotografering. Det var dock en bluff. Vet ej hur seriösa det här företaget är. | |
|
Skrönorna äro många. Hårspray på skylten, en CD som hänger och dinglar under backspegeln mm. Finns många sätt..))) FP |
|
| Tror att tomtemasken funkar bättre. Annars kan man ju ta bort skylten. Böterna för detta ligger väl i samma nivå som priset på plastfilmen....... | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hur vet man om kameran funkar? Var i Växjö i helgen och jag kom till den första kameran i 140 (mätarfart). Jag såg ingen blixt. Brosan sade att det är lungt om det ej kommer ngn blixt. Ngn som vet? "Snälla! Bromsa!" |
|
Kävlingepågen! Du kan andas ut, blixten används även dagtid i alla ljusförhållanden. |
|
| Alla foton samlas väl i boxen? Hmm....om jag hade blåst förbi i över 150 km/h så hade jag nog spelat lite baseboll vid sidan av vägen....fast det är ju jag det..:) | |
magmo |
Tjenis...! Såg en intervju på TV. där hade de klockat (kameraskåp) någon med BMW i ca 200km/h. Han hade dock medvetet dragit ner kepan så man inte kunde se vem det var & då kan de inte ge några böter, så vet man var kamerorna sitter så keps av/på Magmo maniac |
|
Blir det inte jobbigt att köra med tomtemask hela dagarna? Körde förbi en sån där rackare i går ( utanför Hyby ) en riktigt olustig känsla av att man var skyldig kröp fram, snabbt kikade jag på mätaren och konstaterade att farten genererar böter om dom är kinkiga men kortet hade jag fått behålla med goda marginaler. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
108:an är inte rolig o köra längre fast de var den inte innan heller. Där är kamrer överallt nu. Bobby |
|
magmo |
Ulricehamn till göteborg = 11 kameror |
|
Har hört att man i England kan beställa en behandling av både rutor och reg. skyltar som gör att blixtljus ifrån kameror reflekteras tillbaka. Syftet (officiellt) är att paparazzis inte skall kunna fota artister eller statsmän i sina bilar och inte heller kunna få registreringsnumret på bilen de åker i. Filmen de sätter på syns inte på bilens rutor eller skyltar men är väldigt effektiv. Har sett det på bilder och resultatet var imponerande. Helt vit skylt och blänkande rutor. Kunde ju vara ganska passande kanske, men vet tyvärr varken varifrån de kan beställas eller hur mycket det kostar.. |
|
|
mbola: Ett annat alternativ kan vara att hålla laglig hastighet:)) Har du ingen länk där man kan läsa mera om behandling av reg skyltar? |
|
|
mbolo: Typiskt, en sådan produkt som dyker upp med jämna mellanrum. En typisk bondfångare, alltid är det väl några som betalar in. Det kan knappast funka eftersom alla teorier med bländande reflexer tillbaka till kameran bygger på att in och utfallsvinkeln på ljuset är de rätta, inte ytmaterialet, för att ge bländande reflex tillbaka. Alla har väl kastat solkatter med en spegel, nog måste man vinkla den rätt eller hur? FP |
|
|
folke: Denna kanske var vinklingbar:))med automatik dvs |
|
|
Folke: visst har du rätt när det gäller vinkelproblematiken. Har själv funderat på hur det hela skulle kunna fungera och utgått ifrån att det varit ytans reflektionsförmåga i sig som kunde manipuleras. På samma sätt som ett pol- filter på en kameralins kan eliminera reflexer på ett fönster eller liknande, tänkte jag att man istället "gått bakvägen" och utvecklat en yta som istället gav effekten av mer reflektioner på ytan istället för mindre. En glasruta kan ju trots allt vara reflekterande utifrån en rad olika vinklar, men säkerligen skulle vinkeln i sig vara avgörande för hur stark effekten skulle bli. På det sätt det presenterades verkade det inte vara en promotion för en specifik produkt utan snarare något som man verkade vilja hålla tyst om. Av den anledningen bedömde jag det som trovärdigt. Tror däremot att man skall ta alla sådana här innovationer med en nypa salt, och faktum är att det ligger en hel del sanning i Starres kommentar tidigare, det är ju enklast att bara hålla hastigheten :) |
|
|
Sjävklart kan man ju bygga upp en reflexyta av samma typ som bakljusreflexer o dyl. Problemet är att det inte går att se igenom (framrutan t.ex). Då finge man en bredare reflexionsvinkel, eller rättare sagt många vinklar. Titta noga på ett reflexmaterial så förstår du hur det funkar. På en plan och slät yta, glasruta eller spegel t.ex finns bara en vinkel där man får reflexen tillbaka till ljuskällan nämligen vinkelrätt 90° mot ytan. Enkel opiklära: infallsvinkeln=utfallsvinkeln, alltid! FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.