|
|
|
|---|---|
Robert V |
hej .. har en liten anlägning i bilen med en massa högtalare ..typ 14 st ... dom e kopplade via en slags fördelare (infinity högtalare o fördelare/filter) och en magnat slutsteg. Sony cd/mp3 spelare ... men jag e 0 koll på ljudprylar. för dte första brummar det in lite .. kondingen vid generatorn o fördelaren e ok, sen verkar skiten vara felinstäld eller nåt. Jag har all eq på mitten men skruvar jag på typ 30-35% då slår det över o skit ... annars låter fint ;) har ni några ideér ? eller vet ni vart man hittar kopplingsskemor/instr. för infinity samt magnat ? eller e det en förstei i stereon som ska stängas av ? hjäääääälp ! snälla ! tack på förhand ! |
|
Brum typ lågfrekvens eller vinande toner som följer motorvarvet? Störningar även när motorn är avstängd? Du behöver kanske besöka en billjudsinstallatör för att få en koll, svårt att bedömma "per distans". FP |
|
Robsarve |
Låter som om det är ingångskänsligheten i ditt steg som är för högt uppvridet. Prova att vrida på den lilla ratt som det står GAIN på. |
Robert V |
brummet följer motorvarvet och försvinner när motorn är avstängd ! ...därför testade jag condingarna i första hand ... kan det vara att + kabeln till stereon ( ej steget ) är för klen ? det sägs att på M bilar så finns det + kontakt där framme i motorrummet åxå ( eftersom batteriet sitter där bak ) |
Robsarve |
Då var jag fel ute. Det låter som om du har generatorstörningar. Stäng av stereon. Dra ur lågnivåkablarna ur steget. Starta stereon och bilen och se om de försvinner. Isåfall kommer de in före slutsteget. Prova då att dra en lågnivåkabel löst igenom bilen. Stäng av stereon, koppla in kabeln och starta stereon och bilen och se om de fortfarande är borta. Isåfall är det dragningen på lågnivåkabeln som måste ändras. I annat fall kommer störningarna in genom CD´n och du behöver ett störfilter på ingående ström till den. |
|
Om det är vinande ton, ej lågfrekvent brummande så är det säkert generatorstörning. Testa enligt Robsarve och kolla, alternativt testa med jordisolator på lågnivåkabeln, hjälper i 9 fall av 10. Sök gärna under "generatorstörningar" e.dyl på bilstereoforumet så finns det mycket matnyttigt om detta att läsa. De flesta BMW med batteriet bak har en kraftig pluskontakt i motorrummet för att ge eller ta emot hjälpstart. Sitter oftast under ett plastlock med plustecken på. FP |
|
Robert V |
1000 tack ! nu ska jag prova förslagen ! |
Woodman |
Robert V: Hur har du kopplat in dessa 14 st högtalare..? har du seriekopplat eller parallellkopplat dem..? Vad är det för en: Fördelare du nämner..den är väl knappast avsedd för hela 14 st högatalare..? Om du driver alla dessa på ditt Magnat steg så lär det nog ganska snart brinna upp p.g.a överbelastning. Fråga: Är det ett fyra kanalers steg eller två ? driver du även basar Subwoofer ? Förklara gärna lite mer ingående hur du kopplat så skall jag försöka vägleda dig på bästa sätt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.