|
|
|
|---|---|
| Jag ska byta vattenpump på min 525i -90 (M20, B25.) Jag funderar fortfarande på om jag ska köpa BMW Original eller Mekonomen, vilken är bäst? Folk har pratat om att Mekonomens vattenpumpar har metallhjul istället för plasthjul som BMW Original har. Stämmer detta? Sen undrar jag vilka packningar man behöver byta i samband med vattenpumpsbytet, jag kommer inte ihåg hur det såg ut :-( Tack på förhand. | |
| Någon? | |
|
Har varit med några med plast hjul som gått sönder och pumpar ej runt vattnet skovlarna slits men plast håller väll mycket sämre än metall, kör någon bilen och inte är upp märksam på tempen så kan det bli mycket dyrare med topprenov så jag skulle aldrig välja plast |
|
|
Håller med Boss: Det var exakt det som hände mig. CC plingade till och varnade för motortemp när jag körde. Var bara att stanna och börja skruva. När jag tog bort vattenpumpen så hade plasthjulet lossnat från axeln plus att det låg en massa plastbitar överallt. Nu råkade BMW ha sin verkstad i närheten så det blev en ny pump med plasthjul, men skulle jag välja så skulle de bli en pump med metallhjul. Mvh Lassemann |
|
| OK. Ja, självklart ska det vara med metallhjul. Men vet ni om BMW fortfarande säljer pumpar med plasthjul? | |
|
Jag köpte min pump på BMW och den har plasthjul i alla fall. Så det verkar ju så. Mvh Lassemann |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ska du köpa en på BMW så se till att får en med metallhjul, annars är det nog gammal hyllvärmare. Själv valde jag mekonomen, då BMW i Örebro inte behagar att ha öppet på Lördagar.Metallhjul och bredare lagerhus, var det på den pumpen,´ock kvalitetskänslan var iallfall bättre än den originalmonterade pump som höll i 7600mil.Priset var ingen märkbar skillnad menlite +åt mekonomen hållet. Se mektipset . Länk ///MVH Hasso Länk |
Axel |
Vad jag vet så är det bara M50 och kanske även M52 som hade pumphjul av plast,dom problemen hade ej M20 och M30. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
| Tack Hasso för informationen! Mektipset var iofs på en annan motor, men det är ju i princip likadant. På Mektipset, varför användes den gula tätningsmassan? Var det istället för en riktig packning eller? Det är sånt jag är rädd för när man köper Mekonomens grejer, att man inte får med alla packningar och sånt, som man däremot får med Original. Det är jag som är lite "petig" :-) Men, det borde ju vara någon anledning till varför BMW Original har plasthjul istället för metall? Vikt eller materialkostnader? Har de åtgärdat plasthjulet på samtliga vattenpumpar till samtliga modeller? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kallas dubbel security eller hängslen och livrem :)) jag använder istort sett alltid Hermetite på allt och allting. Nått som jag är övertygad om lönar sig i längden, speciellt numera när halva motorn är av "plast" som slår sig spricker gud fan vet allt :)) Har användt detta i 25 år och sätter jag ihop nått utan känns det inte bra.:)) BMW är nog lämnat plasthjulet bakom sig, då flera köpt på BMW och fått likadan pump som jag köpte på mekonomen. Misstänker att det var samma tillverkar av pumpar och att de förstärkt den med bredare lager och metallhjul. Men det finns en och annan hyllvärmare kvar då, det var nån som köpte och blev rådd att byta och köpa nån annanstans. Plasthjulen kunde spricka på axeln och då snurrade dom inte runt, varvid motorn kokade och det kunde bli dyra reperationer som följd.som Boss ovan påpekar. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.