|
|
|
|---|---|
|
Kollade upp mina avgaskrav på en Alpina B10 3.5 Årsmodell -90. Visade sig vara hårdare krav på denna bil jämfört med andra bilar. Tex, Co Halten.. normal gräns 0,5 och på min bil 0,3 Hc-Halten var dock samma som övriga Max 100. Undrar nu om någon kan förklara detta för mig? Varför hårdare krav på min bil? Micke.. Länk | |
|
För bilar efter -89 gäller oxå 0,3% vid förhöjt varvtal 2500rpm. Vid tomgång gäller 0,5%. Det borde ju vara samma krav på din. |
|
|
0,3 vid tom gång.. Besiktnings teknikern sa själv att jag hade hårdare krav än vanligt.. Men man kunde inte svara på varför! Micke.. Länk |
|
|
Skummt ! Billy B-10 Länk |
|
|
Det ska du absolut inte ha. Kraven är precis som vanligt, max 0,5% CO och 100ppm HC vid tomgång och max 0,3% CO och ett lambdavärde mellan 0,97 och 1,03 vid 2500 rpm... Det finns inga strängare krav än dessa för tillfället! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Dessa värden hade jag innan jag bytte lambda sond. CO:0,29% CO COR: 0,49% HC: 351 ppm vol Co2: 8,6% vol O2: 8,99% vol Lambda: 1,657 Rpm: 0 Oil: 17 ¤c Har nu bytt lambda men har inte hunnit mäta upp nya värden då jag först skall köra en ca: 20 mil för att blåsa ur kattarna. Efter det får vi se om jag får ner HC halten,,, jag vet att den gått ner.. för jag gjorde en snabb test men då hade jag inte blåst ut kattarna efter bytt lambda sond. Så det riktiga värdet har jag inte fått,, men det ska bli kul på bilprovningen,,, för att se vad de säger där.. Hoppas bara det du säger Jesperado är riktigt!! Mvh Micke.. |
|
|
Micke: Vart köpte du lambdasonden till din b-10 och vad kostade den ?? /Billy Billy B-10 Länk |
|
|
Branzells.. 1500:- Med rabatt 1100:- Micke.. Länk |
|
|
Lätt och byta själv ?!? Billy B-10 Länk |
|
|
B10Alpina: Jag kollade angående din bil idag... I fält 71 på registreringsbeviset har du åsatt en textkod, T31SA. Detta innebär att bilen ska ha en reglerad trevägskatalysator och uppfylla avgaskraven enligt A40 regulationen, punkt 2.15.3. Detta är mycket text för att skriva att allt är som vanligt, du har samma avgaskrav som alla andra bilar av årsmodell 1989 eller nyare... CO tomgång, max 0,5% HC tomgång max 100ppm C0 2500 rpm max 0,3% Lambavärde 0,97-1,03 Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tackar dig Jesper.. Skönt att få din hjälp ;) Micke.. Länk |
|
|
Micke: Vet du om Mährle (bil el) kan mäta upp avgasvärden och ev fixa felet om det är något fel ? Typ byte av lambdasond ? Billy B-10 Länk |
|
|
Inte ?? Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.