AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
398

BMW 325 E30

När jag ska "kallstarta" min bil så tar det 5 sek. innan den går igång! Vad är felet och hur åtgärdas det?
E30 brukar ofta vara rätt svårtstartade...men 5sek låter ganska mkt...hur gammla är dina tändstift?

Länk E30 körmaskinen nr.1
De är ganska nya så dom ska det inte vara något problem med!
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Som du hittar i andra trådar i den här delen av forumet så är det ett känt problem. Tydligen är bränslepumpen på E30 tillverkade slutet av 80-talet inte riktigt som de ska, det kan krävas att du låter tändningen vara på i några sekunder för att bränslepumpen ska hinna bygga upp trycket (3 bar) i ledningarna INNAN du vrider på startmotorn.
Men det finns givetvis andra orsaker till det här beteendet, ett dåligt batteri eller sensorer som inte reagerar som de ska hjälper inte till.

Min 325iX är väldigt bra vid kallstart, tänder på en sekund ungefär. Men varmstart är inte lika rolig och tar 3-4 sekunder med rätt teknik, kan behövas lite pumpning på gasen så den får luft.. men den går alltid igång och motorn går som en klocka. Jag har bytt gummidelen mellan luftburken och insprutningen eftersom det var omfattande sprickor i bälgen, men det hjälpte inte mycket (om alls).

Synd att det ska finnas det här molnet på den fina blå himlen bara..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.