|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 323i E30. Min kompis körde idag min bil, men glömde då släppa på handbromsen och körde med den i flera km, delvis i 100km/h.. (hur f*n kunde han missa det?!) Hursomhelst. Handbromsen fungerar fortfarande men tar betydligt högre upp än innan.. man kan dra den flera cm längre upp än där den tidigare var i sitt översta läge.. Min fråga är vad som kan ha hänt? Förutom att en del av bromsbackarna har ätits upp :-( Behöver jag oroa mig över något? Mvh /Carl | |
Strukt |
Det skall väl finnas någon skruv där "någonstans" där man kan justera handbromsen?. Kanske någon lite mer insatt kan svara ;) |
Woodman |
Med största sannolikhet finns det inget alls kvar av bromsbackarnas beläggning, dessutom är nog bromstrummorna urgröpta i dess bromsbana... Bara att demontera trummorna samt inspektera skadorna & byta ut de defekta delarna. |
|
Woodman: Men är det nödvändigt när bromsen fortfarande fungerar?? |
|
Rico80 |
eftersom handbromsen tar högre upp än den ska och inte tar tillräkligt bra så är det nödvändigt eftersom besiktningen kommer ge dig nedslag på den annars!! det är lätt att byta jälv o nya bromsbackar kostar inte så mkt på mekonomen!!! *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Kan det inte räcka med att bara spänna den tror ni? Rico80: Kan trummorna ha klarat sig eller? Backarnas material måste ju vara mycket mjukare än trummans tänkte jag.. Så de kanske är bra ännu?? |
|
Woodman |
Carl L: Det är ingen bra ide' att bara spänna wiren...inspektera först vad som hänt inuti bromstrumman, förmodligen ar det bara nitarna i brombackarnas belägg som nu ligger emot trummans bromsbana. (metall mot metall) = ingen bra broms. Har du kollat om skivorna vart skeva efter den helt otroliga friktionen som bör ha blivit med hanbromsen åtdragen i 100km/h Konstigt att det ej slog eld....? bromskivorna måste ju varit helt "rödglödgade" |
|
Jag tror inte skivorna blev nämnvärt snedare. De var iaf lite skeva redan innan.. Men kan känna att pedalen pulserar lite när man bromsar, men det var så innan. Sträckan vi körde i 100km/h var inte längre än några hundra meter, men det är klart det borde ha blivit väldigt varmt. Det jag funderar över är om handbromsen inte var så hårt åtdragen, eftersom han inte märkte att den var i. Jag var inte helt nykter så jag minns lite dåligt.. Vi stannade iaf bilen när vi märkte handbromsen va i och då såg jag inte att skivorna var glödande iaf. Kan jag märka utan att demontera något om det ligger metall mot metall i trummorna?? |
|
Woodman |
I vilket fall som helst så lär nog bromsbanan inuti trumman vara helt "Glaserad" p.g.a den höga värmeutvecklingen. Plocka du bort trumman och kolla skicket inuti.... |
Woodman |
Carl L: Du har en 323:a eller hur..? I så fall har du väl skivor bak. plocka då bort dem enl följande: hissa upp bilen, skruva bort ena bakhjulet, lossa en liten insexskruv som sitter placerad mellan hjulbulthålen i trumman/skivan. Lossa virespänningen till backarna sitter mellan framsätena under handbromsdamasken i gummi slit bort den så ser du snart justeringsmuttrarna 2 st. (lossa dem en bit) Nu får du knacka med en hammare på trumman/skivan så den släpper. Varsågod & inspektera.......... |
Woodman |
Hrmmm.....Det kan ju vara ide' att lossa bromsoken innan du plockar bort skivan. (kan bli svårt annars.) |
Rico80 |
har itne du självjusterande handbroms? om backarna är slut så kan trumman ta lite stryck emn brukar itne vara nån fara att använda samma igen iaf eftersom handbromsen använder man ju bara när man parkerar! tror iofs inte att materialet i backarna är mjukare än trummorna eftersom det är stål mot stål när beläggen är slut! bytte mina igår o det hade blivit fina märken men men!!! om du kör sakat men handbrommsen i gärna vid nån husvägg så ljudet studsar tillbaka så kan du höra om det är järn mot järn bara dra åt handbromsen lite! skulle nog rekomendera dig att byta iaf väldigt lätt!!! bort med hjulet bort med bromsoket 2st 17bultar sen en torx som håller skivan iaf på min torx nr35 har jag för mig!!! sen så är det bara ut men låspinnarna o lossa fjädrarna o byta! *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.