AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
928

Eftermontering av AC i en E24? Tips?

Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Hej!

Jag ska montera AC på min 635 under hösten/vintern.
Finns det nått speciellt man behöver tänka på eller är det bara att skruva dit dom nya delarna?

mvh Daniel
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Har du tänkt göra jobbet själv? Om det gäller en hel eftermontering så är det ett jättejobb. Av vem har du köpt/ skall köpa Acutrustningen ifrån och vad får du betala?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag monterade i mitten/slutet av 80-talet i ett nytt "piratsystem" gjort speciellt för BMW E24!
Mekaniskt var det inga större problem men dels tyckte jag inte att det kylde lika bra som originamonterade system och dels fick jag inte alla slangkopplingat helt täta! Efter 2 år hade kyleffekten försvunnit då allt kylmediet hade läckt ut!

Ett tips är att kolla med en AC-verkstad vilka knep dom använder för att få systemet tätt! Jag tog inte reda på knepen förrän efteråt!!

Nu har jag monterat ur och sålt systemet då jag har andra bilar med AC i!

Per L
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Viktigt är att ALLA o-ringar monteras och att dessa lätt fuktas med
lite olja eller dylikt. Jag antar att du skall fylla den på en ac-verkstad. Se till att dom verkligen gör ett riktigt läckagetest innan
dom fyller på köldmediet (många slarvar med detta).
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Jag ska montera allt själv...läcktest och fyllning lämnar jag till en kylfirma.

Delarna är original och kommer från en 635 så det borde ju passa...finns alla genomförningshål och fästpunkter på alla E24 eller finns dom bara på bilar där det sitter AC original?

Delar jag har:
*kondensor
*filterburk/kylmediebehållare
*kompressor
*slangar/rör
*förångare
*värmepaketet från samma bil som AC:n ...är det nån skillnad på ett värmepaket från en bil med eller utan AC?
*kablarna...tror det är alla...

Är det nått jag saknar?

Sitter det några givare i motorn eller kylaren på en AC-bil som inte finns på en vanlig?

Mvh Daniel
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Hur gammal är bilen du tagit prylarna från?

Gamla bila (fram till början/mitten av 90-talet tror jag) fyller man med köldmediet R12 (freon) som är olagligt att fylla med nu!
Nyare bilar fyller man med R134a!

Det går att konvertera över R12 till R134a men du får kolla hur man gör! Skulle gissa att man byter olja i kompressorn och möjligen packningar i kompressorn (?). Kyleffekten lär bli sämre med R134a.

Torkaren måste du med all säkerhet köpa ny då den (om den inte är noggrannt tätad) snabbt suger åt sig fukten i luften och blir obrukbar. Vet inte hur fort det går men när man bygger kylskåp (som är samma princip som en AC men mindre) får torkaren inte ligga öppen mer än några timmar eller under gynnsamma fall (i burk med tätslutande lock) upp till ett dygn. Sedan är dom obrukbara!

Några siter att titta in i:
Länk
Länk

Per L
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
DannyDallas!
Vad jag saknar i din lista över delar är extrafläkten som sitter framför kylaren och kupefläkten som sitter i mittkonsollen under radion. Har du dessa delar?
mvh

BLJ
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Jag tänkte också på kupefläkten med tillhörande intag. För det är väl så att AC:n tar in sin luft från kupen genom intaget under radion? Framför kylaren borde det gå att koppla in en vanlig fläkt bara. Det borde finnas på skroten. Originalfläkten går på halvfart när AC:n är igång och på helfart när kylarvattnet är för varmt.

/Anders
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Fläkt i kupén...hur ser den ut...ser den lika ut som den vanliga kupéfläkten?

Fläkten framför kondensorn vet jag inte om jag har...ska kolla.
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
finns det nån som har ett kopplingschema över AC:n i en E24?
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
DannyDallas!
Här är ett schema på 635 med AC.
OBS detta är ett principschema, säger ingenting om i vilken kabelstock en viss tråd går! men viss hjälp kan det ge.
Jag tror att du behöver kolla ordentligt på en 635 med AC, kan kanske hjälpa dig bor i Bohus jobbar i Stenungsund, du bor i stenungsund.
läs bifogade schema.
Länk
mvh

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.