|
|
|
|---|---|
|
E38 -96 Bilen vill inte starta.... Har någon tips på vad som verkar mest troligt? Den tänder "lite" men kommer inte igång, kan det vara bensinpumparna? Jag har kollat alla säkringar och vet inte vart pump reläet sitter? någon som vet? den har inte gjort så här förut. //Per Per | |
Scheckheft |
Hej, kollat batteriet? Mvh Scheckheft ______________ Länk |
|
Har inte ni några kloka tips.... man står med bilen 50 mil från hemmet och då händer detta.... //Per Per |
|
|
Bilens batteri är helt perfekt, det som är lite skumt är att jag inte tycker att man kan höra bensinpumparna. har någon ett tips på hur man kan tvinga dom att gå så man vet att det fungerar? Finns det någon "trigger" som berättar för datorn att motorn snurrar som kan ha pajat? Det är precis som när man försöker att starta bilen med "bensin" spärren (code) inslagen. //Per Per |
|
|
Man kan ju tycka att den borde gå igång på halva motorn åtminstonde om det är någon bensnipump som lagt av. Annars är det väl någon slags styrning? Men motorn går alltså runt i bra takt vad jag förstår? Gör den inte det är det säkerligen batteriet. |
|
|
Jo den snurrar på som bara den, samt att den tänder lite ibland. Den blev min igår så man är ju inte helt super glad.... men livet är hårt och 50 mil hem..... //Per Per |
|
|
Vilket skräckscenario! På väg hem från köpet då eller? Men som sagt.. du har ju dubbelt av nästan allt, så även om en bränslepump lägger av ska du få upp den i 200 knyck =). Jag har tyvärr inga idéer om vad det ska kunna vara.. men någon elektronik lutar det väl åt? Kanske något med startspärr..? |
|
|
Det sitter bara original larmet i bilen, kan den kroångla? jag har sökt massor men det verkar som att ingen annan har varit med om detta? Kan batteriet i nyckeln vara för svagt så den inte initierar sig mot bilen? Det är helt sjukt, jag startade och körde en massa mil me den igår och nu när vi skulle hem så vill den inte hem.... //Per Per |
|
|
Hej! Ett tips; kör på startmotorn och se ifall det luktar bensin vid motorn, alternativt ta av ett tändstift och kolla. Har hänt mig, samma scenario fast med E32, då hade stiften blivit förstörda när jag kirrade på starten. Soppan kan sura stiften så mycket att enda lösningen är nya stift. Jag trodde inte på min far när han sa att vi skulle köpa nya stift, men nu gör jag! Lycka till! Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Magnus18 har helt rätt. Jag har tagit ut stiften (NGK/BMW) som var hel blöta och den var otroligt sura med bensin, jag skulle starta bilen och då körde jag bara 2-3 sek och tappade tillbaka nyckeln och provade igen 3-4 ggr sedan var den helt trött. Nu har jag tagit ut stiften och säkring 17 samt 57 (i skuffen) och kört med startmotorn igen i 30 sekunder , då tänder den lite men fortfarande så vill den inte starta. Det blir nya stift i morgon och sedan får vi se.... //Per Per |
|
|
Den stora frågan är fortfarande Hur kunde den bli så sa***s sur når den inte startade? Är det fel på lambdan? stiften såg ganska nya ut. Är detta vanligt på V8:an? //Per Per |
|
|
Har ingen tips som kan hjälpa? Per |
|
| Elektroniken kan balla ur.Det räcker om du startar fel,typ trampar på gaspedalen,samt du vrider på nyckel,exempel.Det blir lätt sur,sen varje gång du vrider på nyckel så kommer mer bränsle.Prova ta ut stifterna,låt den torka ut,sätt in nya stifter.Häls.Micki | |
|
Tjena Gubbar! Jag dunkade i 8 nya stift och kastade de gamla i korgen..... körde bilen 30 sek på starten utan att släppa och sedan kom den rackarn igång. Fy fan för NGK mycket marknade föring och en riktig piss produkt,,,,, //Per Hem till stan igen! Per Per |
|
|
Vad köpte du för stift istället? // CLiFF |
|
Lillbjörken |
Detta fenomen är samma på alla bilar med insprutning. Speciellt när de är kallt. Man får absolut inte röra gasen när man startar bilen (speciellt kall motor) då den fettar på lite extra. |
|
Hej! 750kungen: Härligt att du fick igång den igen! =) Lillbjörken: Detta fenomen kan även uppstå ifall man kört slut på bensin och häller på ny och sen kirrar. Det var så det uppstod för min egen del. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Tjena igen gubbar! Till slut så har allt löst sig, det var "triggern" som ger impulsen till datorn att motorn snurrar (fram på motorn 3 polig kontakt under kåpan) som blivit glapp i. det gjorde att bilen fick en massa bensin innan den hann starta så trodde den att den inte snurrade och då stängde den av soppan och på igen.... Newer ending story... Stiften (NGK) surade ner sig och hamnade i skräplådan där NGK hör hemma... nu sitter det equiem RC51 med fyra armar och en (elektrod 45/kr st) i , och den går skit bra! Hoppas att ingen annan får samma problem 50 mil från hemmet... tur att man är lite Mc Guiver och var i GTB där det finns hur många goa tekniker från Volvo som helst som kom förbi och gissade vad det kunde vara. Tack alla! //Per Per |
|
| I min gamla E-34 med m50 motor provade jag med andra stift än NGK och fick byta tillbaks till NGK. | |
svardska |
Vi oldboys som kommer ihåg när Audi hette DKW, vet att Bosch är det enda alternativet vad gäller tändstift. När är du Per? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.