AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.130

Hur får man ventilkåpan och insuget och tokblänka igentligen?

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Uscha jag blir så avis när jag tittar på en dels bilar här i galleriet som har sin ventilkåpa tokblänkade och lika så insuget. Har provat med stålull och autosol men inte f*n blir det resultatet jag vill ha =/ Jag vill verkligen att det ska blänka för mig oxå när jag öppnar huven =)) så nu tycker jag ni tar och berättar eran hemlighet till mig.

Mvh Teres
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Köp en kromad ventilkåpa?? ;-)
Att putsa med autosol och stålull funkar ganska hyfsat för att få upp glansen lite, men det bästa är väl att ta av grejerna för att blästra dom. Men lite omständigt som sagt, iaf insuget. Jag har lackat ventilkåpan på min bil, ganska snyggt faktist.
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Uscha nu såg jag en til bil som hade din ventilkåpa tok fin på tullinge i går.Och inte fick jag tag i vägaren heller på den 535an.ser nästan ut som dom har slipat ner den på nå viss =0/

skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Teres.

För att få en "kromad"look på ventilkåpan så blir det till att gnugga som bara faen....

Börja med 80 våtslip papper för att få ner ytan, gå därefter ner i korngrovlek(tex 80, 120, 240,) tills du börjar närma dig en polerklar yta. använd sedan aoutosol och polertrissa för borrmaskin tex. Kolla om det inte går att köpa en polerad och klar kåpa...sparar fingertoppar och tålamod :)

Mvh
Skalman (Lack o Rek)
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
skalman: Köpa en då är det ju ingen sport. jag lär ju kunna skryta med att jag har gjort det. Ska prova med våtslip papper. brosan köpte nån stålulls sak till bormaskinen för och ta bort rost på hans golf. trode det skulle bli tok repigt av den men så vart inte fallet. sista utväg så tror jag ska ge mig på med den och autosol =) om jag totalt tappat tålamodet.

Mvh Teres
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hehehe...ok Teres, det har du rätt i! Principen för att polera kåpan är att du startar med grovt vektyg, arbetar ned den råa ytan, sedan stegvis finare och finare verktyg tills det är dags för Auotosol.

Lycka till!

Mvh
Skalman
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
jag jobbade mig sakta men säkert ner till en fin nyta som jag var nöjd med på en av killens ventilkåpor. hehe dumt och prova på min först =) om det blir knas. jo så var jag nöjd och skulle gå på med auotosol då vart hela kåpan missfärgad och grå igen =( jag antar att kåpan är i alu. vart inte nöjd efter jag tog den mad auotosol. Fick ta T-röd för och få bort det där grå som vart av auotosolen *suck*

Ingen annan som vet nå bra puts medel som min missfärgar alu ?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Autosol är utmärkt till alu, det gråsvarta försvinner ... om du polerar mer och mer och mer.... men det blir bra tillslut...

...BMWLundqvist....
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
man stänger huven och drömmer.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Den svarta yta som du får kommer från det material som du polerar bort, det är bara att fortsätta att gnugga.
När det verkar som mest hopplöst så kommer reslutatet, för mig tog det can 10 lunchtimmar att polera upp kedje skyddet till en BMW RS100 (Motorcykel) Du må tro att det vara många som undrade var jag köpt detta "kromade" och tydligen ovanliga kedjeskydd..... :D

Mvh
Skalman
Som sagt i tidigare inlägg här, för att få bort det gråsvarta som autosolen lämnar är det bara att nöta det som går! Och hårt dessutom!! Jag satten en polerskiva på en borrmaskin och körde gärnet, vilket fungerade ypperligt! Dock var detta inte på bilen, utan på akterspegeln till min utombordare - alltså inte lika noga med resultatet.. Men blankt blev det, som stryk!

Börja försiktigt dock, men ge inte upp bara för att det inte försvinner efter några minuter..

// Björn
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Vet ni om att man kan glasblästra aluminium, då får ni yta som man kan spegla sig i.

Vänligen Tommy

NoFear
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.