|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har hört att dem svenska M535:orna har inte M paket som orginal, eftermonterat då alltså. Utan det är dem som är importerade från Tyskland som har orginal monterade M paket från fabriken. Det ska tydligen finnas en skillnad på chassiedetaljers konstruktion oxå. Jag fick denna informationen ifrån Tyskland av Weitec. Någon som kan bekräfta med 100% att detta är fel som jag har fått höra? MVH: Zander |
|
Paap Reeder |
Hej! Min är en svensksåld M535 som jag är 3:e ägaren på. Såldes komplett med hela kitet från BMW solna. Mitt pkt är då originalmonterat från fabrik från början. Detta angående chassie kan komma sig av att det inte sålts ngn "svensksåld" M 535 som har sportchassie av förenade Bil som de hette på den tiden. Det fanns dock sportchassie att få även till en 518 / E 28 - men som sagt ingen E 28 i sv med sp.chassie. Dessutom är det så att M 535 har exakt samma chassie som en vanlig 528. Då menar jag allt snack om sänkningar hit och dit samt länkarmar o s v. Det som skiljer på väghållninssidan från en 535 eller 528 med för den delen är att M hade Bilstein runt om samt kunde fås med BBS TRX. Efter -85 har även 528 de extra länkarmlederna bak. MVH /// Paap R |
|
Enligt Automobil nr 9 Oktober-86 så står det i texten att M535i bl.a har en sänkning av fjädringen med 18mm jämfört med 528i.. Originalmonterat s.a.s. Sen kom BBS RS split standard på M535:orna 1986-87 dvs de med dimensionen 16'' höga och 8'' breda och däckdimension 225/50... M535:orna av 1985 års modell hade "Motorsport" TRX monterat som standard(220/55 däck). Mvh Janne. |
|
|
Sedan kan jag säga för andra tvivlare ;) att när min 528i köptes så lutade den på vänster sida...Funderade ett tag om synen skulle kollas :) Men fick reda på att f.d. ägaren bytt bägge fjäderbenen på vänster sida pga rostskadade fjädersäten.FRÅN en M535:a,därav den "slagsida" som bilen hade vid mitt förvärv av vagnen.Gissa hur mycket det skilde jämfört med höger sida :) Jo,Ganska exakt 20mm. PS. dem var INTE slut i vare sig fjädrar eller dämpare..DS. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Hej Janne T! Är inte övertygad. Skall leta efter Förenade Bil´s svar när jag i mitten av -90 bråkade om vilket nummer på Bilstein man skulle ha. Har ngn kollat i ETK´n om det är olika nr på 528 / 535 / M535 på fjäderbenen? Bak är ju höjden justerbar. 528 har väl 65- profil i original. MVH /// Paap R |
|
Hej igen! Fjäderbenen skiljer ingenting vad jag kan minnas iaf(har inte någon ETK), MEN fjädrarna är något sänkta på M535i jmf med 528i...Det jag refererar till är mina personliga erfarenheter mellan mina E28:or jag haft + då Automobiltidningens uppgifter+att i originalbroschyren för M535i står det att M535 har "sportig fjäderavstämning" som standard..Vad som menas med det kan man ju inte veta säkert iofs..men,men... Mvh Janne. |
|
BmwMutte |
Paap Reeder Vad menar du med att: "Bak är ju höjden justerbar"? |
|
paap såg detta inlägg lite sent (bara 6månader) Kollade i etk precis, det var samma fjäderben till alla e28a artnr 31 31 2 226 166. Det som skiljer mellan std 528-535-m535-535is är stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare (is modellen var avsedd för nordamerika) |
|
|
:-) Mvh Peter Hemsida: Länk noble_regards@hotmail.com |
|
Paap Reeder |
Hej BMWMutte! Precis som Pelle säger såg jag detta 6 mån försent. Jag menade att man kan ställa nedre fjäderskålen i tre olika höjd-lägen. Ställer man den i övre skåran höjs nog bilen kanske ngn cm. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.