AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
674

Bra bromsskivor till en 325 E30?

Tänkte först köpa mekonomens slitsade skivor men dom fanns inte till denna modellen så det får bli nåt annat?
Nån som vet några bra till hyfsat pris, samt vilka belägg är bäst?
Ska vara slitsade...
Woodman
Jag har kört med: "Ta-Rox" slitsade framskivor samt sportbelägg.
Har använt delarna i drygt två år.....finns inte minsta slitage.
Finns att köpa på Motor-Nord. (Toppenprylar)
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
mekonomen har tarox med...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Köp original! Skivorna är kalas på E30 325. Oken funkar fint också. Vill du ha mer uthållighet i bromsarna så byt till riktiga belägg och vätska. Räcker säkerligen.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Woodman
Ursäkta att jag lägger mig i....Men BMW:s egna skivor är så urbota kass att de själva rekommenderar annat köp.
Enl uppgift från BMW svarvas skivorna för på tok för tidigt efter gjutningen i fabriken. (skivorna blir då skeva när de svalnat av)
Därför svarvar tex BMW Kneipen i Norrköping sina skivor i efterhand för att slippa skevheten, dessutom är materialet i BMW:s skivor mkt tvivelaktigt jämfört med tex: Tar-ox som håller
i stort sett bilens livslängd ut. (Om man kör normalt)
Hoppas att jag ej trampat någon på tårna nu.....
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Håller med dej Woodman!!!
E30 måste nog ha BMW:s sämsta bromsar dom någonsin haft på deras bilar!

Satsa på värre skivor och belägg!

Helst skulle man ha haft större ok, minst 2-kolvigt.

Blanka däck AB
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag ifrågasätter mycket starkt Woodman och ck3:s uttalanden.

Skivorna på 325 E30 är av mycket hög klass enligt folk som åker långlopp. Har nog hört det från 5 pers nu skulle jag tro som åker med detta på tävlingsbilar. Folk köper till och med sådana skivor (helt original) och sätter på andra bilar (Alfa bl.a.).
Beläggen håller mycket bra för vanlig körning, men skall man åka bana är dessa kassa. Åt minstone fram. Bak räcker de till.

Skivorna är tydligen tillverkade av Brembo och det är även skivorna man köper på Mekonomen.
Skall man ha bättre bromsverkan utan att öka vikten på hela paketet m.m. så är det originalgrejer som gäller + riktiga belägg + riktig vätska och kanske stålomspunna bromsslangar om man tycker det är bra. Det räcker långt om bilen inte väger över 1300 kilo efter vad jag har förstått.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Tack för snabba och bra svar. Får ta mig en funderare och se vad det blir! =)
Woodman
Woyce: Be innan köp att de tager fram "Mätklockan" i butiken.
Sålunda väljer du då endast de bästa minst ojämna skivorna.
Du kommer att märka vilken otrolig skillnad det är mellan de olika bromsskivorna. (en del är ren kassation redan i butiken)
Mät alltid skivorna i butiken innan köp...då vet du med säkerhet vad du monterar dit på bilen.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Pean har bra grejor åxå. Länk Men kostar några kronor.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
tja woodman vad har du för mailadress???
ant
Woodman: Jag har varit i kontakt med Pean Sweden för ett tag sen. Enligt dom så var det onödigt att byta mot annat än orginalskivor om man inte vill gå upp i dimension. Bättre belägg och fräsha originalskivor var vad de rekomenderade mig.
Han jag pratadem ed hade dessutom åkt en hel del långlopp med denna konfiguration, med mycket gott resultat.

Tillägger att jag håller Pean Sweden som ett mycket seriöst företag.

==========
Min bil:Länk
Woodman
Vi lever i ett fritt land....Du gör naturligtvis det som du själv anser är bäst. "Lycka till"
Woodman
ant: Ett gott råd...När du återlämnar de skeva BMW skivorna Så
kräver BMW att hjulen skall vara dragna med moment 120Nm.
Annars gäller ej garantin. (bra att veta)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.