AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
863

Olja eller ej i stötdämparrör?

JO
123
JOP
535i E34
Tjing!
Är på gång att byta dämpare runt om.
Rumpan är klar, och framtill så har jag skaffat ett par Monroe reflex.
Nu är det så att överallt jag har sett så rekommenderas man att hälla i en skvätt olja i dämparröret för att förbättra kylningen av dämparen. Nu ikväll såg jag på bmwe34.net, att detta skulle man INTE göra på en gasdämpare (typ Monroe Ref.).

Finns det ngn som vet vad som gäller? Om alternativ "ej olja" förespråkas; Varför?

/JOP
JO
123
JOP
535i E34
Glömde ju länken....
Lite nannig kanske....
Länk

/JOP
Gi
11
Giza
525i -94
Hej!

Jag bytte till Monroe Reflex för två veckor sedan.
Jag hade också noterat detta med olja eller inte.
I instruktionen som följer med dämparen så anges
att olja ska hällas i fjäderbenet. Jag hällde i olja.
Jag har svårt att se att är en skillnad mellan gasdämpare eller inte m a p olja i fjäderbenet.

Giza
JO
123
JOP
535i E34
Tack för input.
Jag fattar heller inte varför man inte skulle ha olja i.
Kanske för att undvika genant bubblande den dag de ger upp?

/JOP
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Oljan är inte bara till för kylning av stötdämparen, den skyddar framförallt mot korrision och gör en extra liten dämpande förmåga. Dessutom underlättar det nästa gång man ska byta stötdämpare, då den gamla inte rostar fast i fjäderbenet. Jag hade också i olja i fjäderbenet när jag bytte stötdämparna fram (Monroe Reflex.) Enligt instruktionen som följde med. Kan tillägga att jag inte är riktigt nöjd med mina Monroe Reflex, jag har hört att Monroe Sensa-Trac är bättre? Är ni nöjda med era Monroe Reflex?
JO
123
JOP
535i E34
Jag har inte monterat dem ännu, men det måste bli bättra än vad jag har iaf. Bak blev det tyvärr Eurodamper från Micro.
Inte bra, men betydligt bättre än sitt rykte.

/Jop
Sensatrack ska ni inte ha om ni har sänkt, då pajjar dom fort som fasen!

_____
-ridern-
Paap Reeder
Hej!
Vill minnas att Bilstein INTE skall ha olja i dämparen. Blir för varmt!!??? sades det då - ca 1995. Fick då ta isär hela kitet igen.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.