AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
804

Bilen kokar efter några minuters färd. (e36 325)

Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Idag började plötsligt tempmätaren gå upp hastigt och bilen läcker vatten. Det pyser och kokar runt expansionskammaren tv på kylaren. Vad kan det vara? Fyllde på kylarvätska och prövade att lufta systemet utan att lyckas. Det verkar som det är högt tryck i slangarna för när jag kört motorn någon minut pyser det länge ftereråt.

Kylaren och den övre slangen är kokhet. Motorn och de mindre slangarna verkar inte vara så heta. Får ingen värme i kupen heller.

Vad kan det vara? Vad kollar man först?

OO=00=OO
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vattenpump? Termostat?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Kan man få reda på om det är vattenpumpen eller termostaten på något bra sätt? Motorn blir så varm snabbt och det verkar vara bra tryck i systemet.

OO=00=OO
Woodman
Kör inte mer med bilen förrän du fixat felet.
Kokar motorn för dig så spricker toppen eller i bästa fall går bara
topplockspackningen sönder & toppen blir skev/slår sig.
En kokande BMW motor är det sista man vill ha.....mkt dyrt.
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Jag vet att man ej ska köra med en kokande motor. Stannade direkt och lät den kallna.

Nu är frågan vad det kan vara? Är det första och enklaste att kolla termostaten? Hur omfattande är ett sådant ingrepp på en m50 motor? Hur kan man kontrollera om termostat eller vattenpump är trasig?

OO=00=OO
Woodman
Prova först med att byta termostaten, verkar på din beskrivning som att den ej öppnar helt, vänd termostaten åt rätt håll vid monteringen alltid "fjädern ned mot motorn" annars blir det bakofram. (mkt vanligt)
En fråga: Har du nyligen gjort något ingrepp i kylsystemet..eller hällt i något dundermedel..?
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Nej jag har inte gjort något förutom att kontrollerat nivån och fyllt lite för någon vecka sedan.

Är det krångligt att byta termostat? Vart sitter den exakt på m50 motorn?

OO=00=OO
Woodman
Den sitter i termostathuset vilket oftast brukar vara framtill på toppen av motorblocket, på termostathuset har du väl även luftningsnippeln, huset brukar sitta med två bultar bara att skruva bort och byta ut den defekta termostaten, glöm ej att lufta ett par gånger efteråt.
När du luftar systemet så gasa på då & låt vattnet strila ut ordentligt i olika omgångar.
Visa användare
22
itundret
316i Compact -95
För det första berätta vart vattnet tar vägen? ser du det fysiskt rinna ut under bilen eller enbart försvinner vattnet?.

Angående termostaten, har bilen fungerat felfritt på sistone innan det här hände?

Det jag skulle göra och gjorde på min,
1; Kolla alla slangar så de sitter ordentligt och att alla ingångar är täta, ink flänsen som sitter på motorn.
2; Kontrollera om det läcker ifrån slangarna igenom att trycka på dem, bubblar det någonstans har du definitivt luft i systemet och att slangen som bubblar är inte nät..
3; Se till att aldrig jobba med kylarsystemet när motorn är varm, låt den kallna. Fyll på sedan med vatten, även i luftningshålet.
Stäng sedan lufthålet. Ställ dig i en uppförsbacke så att bilen lutar ordentligt, kör igång motorn.
4; Se till att fläkten i cupén står på max varmt, och även fläkt hastigheten på full effekt. Varva motorn.
5; Gå fram och skruva upp luftskruven en bit så luften kommer ut, stäng sedan och varva igen. Så håller du på så här tills slangarna inte är stenhårda utan du känner vattentryck i dom

Skulle det visa sig att det hela inte fungera, byt ut termostaten, kolla även vattenpumpen om den läcker.

Om bilen har fungerat felfritt tidigare borde delarna fortfarande fungera, är du dock 100% säker på att det är termostaten byt ut den genast. Den är inte så dyr, och den är definitivt billigare än att betala för spräckt topplock.

Jag fick till det!!

Lycka till!

MVH
David
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Idag köpte jag en ny termostat och värmde både den nya och den gamla i kokhett vatten. Den gamla var segare och öppnade endast lite medans den nya öppnade helt. Trodde att det var där felet satt så jag skruvade i hop allt fyllde vatten och luftade och provkörde men "suck" bilen började bli varm och pysde lite igen. Tog då lös allt igen och lättade på vattenpumpen som hade fastnat ordentligt i sitt hus. När jag tillslut fick ut den satt skovelhjulet fast i hålet, fick ut även det efter ett tag. Det låg även lösa delar från hjulet inne i kanalen, tror dock att jag fick ur det mesta. Alltså var det pumpen som lämnat in. Nu har jag en fråga.

Är det någon som har något smart sätt att skölja systemet (kanalerna i motorn) så att det inte sitter någon del av pumphjulet därinne?

Blir nu till att köpa pump på måndag och skruva ihop allt igen. Skönt ialla fall att det inte var toppen eller toppackningen som kastat in handuken

Tack för hjälpen BMW brothers !!!

OO=00=OO
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
min har kokat nyligen.. bytte kylare, pump å termostat! nu funkar det igen.. termostaten var helpajj.. likaså pumpen-..bara skit kvar av.. men nu e de bytt :) så nu ere ok igen
Vattenpump kan man köpa på mekonomen på helgen, om du nu inte måste ha bmw orginal. Att få ut delarna kan bli en utmaning.
Bwm har tydligen något sätt att skölja motorerna på e46 då termostaten haverar. De gäller du att spola från rätt håll.
Se bara till att du får en vattenpump med metall skovlar.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Nu är problemen fixade. Bytte vattenpump och termostat och luftade systemet ordentligt så nu går pärlan som ett skott igen.

Tack för hjälpen!

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.