|
|
|
|---|---|
|
Hej Skulle precis till att sälja min M roadster -98 när vi hörde ett morrande ljud från motorn vid 1600-1700rpm. Det låter mest när man släpper gasen efter gaspådrag men även vid jämn gas, försvinner sedan över ca 1800rpm. Tyvärr har jag bara haft bilen ca 250 mil. Tilläggas kan göras att bilen endast gått 2900 ärliga mil drygt. När jag köpte bilen medföljde även 1 års svensk bilgaranti. Någon som vet vad det kan vara för missljud eller om garantin täcker detta. | |
|
Kan kanske vara det gamla klassiska Vanos-problemet.. /Henrik |
|
|
mikael4444: Har precis upptäckt ett liknande fenomen på min Mcoupe -00. Har ett raspigt, ganska hårt missljud som påminner om diesel knackningar när varvtalen sjunker ner mot tomgång. Misstänker även jag VANOS- problem. Vet någon om detta måste åtgärdas med en gång eller kan det vänta några veckor? |
|
|
mbolo: Min låter inte som några knackningar utan mer som ett morrande eller rasslande ljud. Har iaf beställt tid på BMW group i solna för åtgärd. Dom trodde det var vanosen :( Dom sa att har inte bilen börjat gå ryckigt så kunde jag köra den dit för egen maskin (6 km) |
|
Cartén |
mikael4444: Tveksamt att det är vanonsen som är trasig. Om den är trasig är det ett rejält knackande/rasslande ljud. Så som du beskriver det låter ganska normalt tycker jag. Dom flesta 3,2 l motorerna har ett litet morrande ljud vid det varvtalet. Det ljudet finns även på min bil. Har haft min inlämnad på BMW Group i Solna för koll. Dom sa att det inte var något fel på min vanos. Du kan nog var lugn, men för säkerhetsskull tycker jag nog att du ska åka förbi BMW och göra en undersökning. Lycka till Mvh Cartén |
|
Cartén: Hör tydligt ett hårt metalliskt ljud i mitt motorrum, som verkar försvinna vid högre varv. Låter mer metalliskt än morrande men har ingenting att jämföra med. Liknar ditt motorljud det ur avgasrören, för mitt skiljer sig väsentligt.. Ett raspande ljud snarare tycker jag, som inte direkt låter särskilt "M" i mitt tycke. Inbillning eller kanske ett problem? |
|
Cartén |
mbolo: Svårt att säga om det är vanonsen eller ej utan att höra hur den låter. Om du hör ett högt metalliskt ljud (metall mot metall) liknande ljudet som en dieselmotor avger kan det vara en indikation att vanosen är på gång att ge sig. Men som sagt var väldigt svårt att säga. Det bästa är nog att åka förbi en auktoriserad BMW verkstad och be dem undersöka vanosen. Mvh Cartén |
|
Har man inte en väldigt fet lånbok skulle jag nog åka och undersöka min vanos om jag misstänkte att det är något fel på den. Ett byte av anos kostar ca 25.000kr, oftast är det bara någon packning eller magnetventil som behöver bytas om det är vanosen det är fel på. Havererar vanosen är det inte bara den som moste bytas utan risken är stor att det blir en motorrenovering också. Så misstänker ni vanosproblem så åk till en BMW-verkstad eller annan kunnig BMW person och låt dem lyssna/undersöka bilen, kanske kostar det en slant men det kan det vara värt. När vi ändå pratar vanos så vill jag bara tillägga att denna fråga och denna del diskuterats fler gånger än nödvändigt, risken att den havererat är inte fullt så stor som det ryktas. M-motorerna låter lite mer eller mindre, det är en extrem motor och sköts den bara väl med varmkörning och motoroljebyten så håller dem, men slarvas det så kan allt hända inte bara vanoshaveri. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Har läst tidigare att det ska låta lite när kamtiderna ställs om (Annars funkar ju inte vanosen). Min morrar också till lite vid gassläpp då motorn är kall framförallt. Men motorn går jämnare och finare,tystare än det mesta man hört i övrigt så varför oroa sig?. Det har nog gått lite hysteri kring det här. MVH |
|
|
Cartén: Att försöka diskutera ljud genom att skriva om dem antar är lika lätt som att lyssna på tavlor ;).. Tack för hjälpen i alla fall. Skall åka över och se om italienarna har något intresse i att hjälpa till med bilen. De har en ganska avslappnad attityd tiil det här med service etc och fakturering för den delen med.. Behövde hjälp med ett nytt fäste till nummerskylten bak, och efter två (2!) timmar kunde jag hämta ut bilen igen. Väldigt välgjort men jag misstänkte en blodig faktura. När jag frågade om priset och materialkostnaden sa han bara: du, nästa gång jag kommer till sverige, så bjuder du på en öl va? |
|
Cartén |
z3mpower: Tack för att jag fick möjligheten att prova din bil igår. Jag är väldigt tacksam. Vi fick t.o.m till ett litet skönt race på vägen där i från. Alltid roligt att få gasa ur bettan, eller vad säger du? Mvh Marcus |
|
Cartén: Instämmer helt och fullt, nästa gång ställer vi upp oss sida vid sida vid ett rödljus. /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
Cartén |
Absolut. Jag är på. :-) Marcus |
|
ATG: Njaej, detta ljud låter mer som ett skorrande har jag för mig. Jag tror iaf att ljudet inte fanns där när jag köpte bilen och att det definitivt inte skall låta på detta sätt. Även spekulanten som tittat på flertalet bilar innan denna hade aldrig hört ljudet. Mycket tjat om vanosproblemet men hursomhelst är inte detta fenomen speciellt ovanligt tyvärr. Det är bara att kolla statistiken på verkstaden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.