|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Nu är det gjort! Har slängt ner en 2,8l motor (-96) i min 525ix -94. Det gick hel bra. Har flyttat över insug osv. från 2,5:an, är det nån som vet hur mycket det gör på effekten? Den känns betydligt piggare samt att botten draget är betydligt bättre. Mvh Lassemann | |
|
Kanske fel forum?! :-) Mvh Lassemann |
|
| Jag vet inte hur mycket effekt det har gett, men det sägs att motorn bör mappas för att 2,5:ans insug skall komma till rätt på en M52. | |
|
Vem gör sån´t? Vad kostar det? Mvh Lassemann |
|
| Korrekt, den måste mappas om för att få ngn som helst effekt med nytt insug. Kostar från 3lax. | |
|
Menar du att det gör ingenting på effekten trots den ökade volymen? Det kanske bara är som det känns men den verkar betydligt piggare i allla fall. Har även läst någonstans att styrboxen anpassar sig väldigt bra till olika system, har jag helt fel eller? Mvh Lassemann |
|
|
Asså, du har ju en 2,8 istället för en 2,5:a så bara det känns ju. Men för att utnyttja att du satt dit 2,5:ans insug så behöver motorstyrningen en omgång. |
|
| OM motorerna utöver volymskilnaden är identiska map topp, ventiler, kammar osv så bör effektökningen vara ganska linjär med volymökningen förutsatt att soppan räcker till. I så fall hamnar det kring 215 hk. | |
|
Hej.Jag kann nog inte svara på dina frågor annat än att vid volymökning brukar man räkna med att efekten ökar med 70% av volymökningen i ditt fall skulle det bli +16 hk men sen får du efekten vid lägre varv ock det upplevs säkert som motorn är mycket starkare och ix-modellen käns ju ganska trög med 2,5an. Och nu till lite motfrågor Lassemann har du orginal motorstyrning kvar i bilen eller har du boxen till den nyare motorn? varför har du insuget från 2,5an på den större motorn? passar m52 direkt där m50 motor suttit eller var det mycket som måste fixas? som du kanske förstår har jag haft egna planer i stil med det som du har gjort men jag har varit rädd för att det skulle bli för mycket krångel, min bil saknar ju dessutom vanos orginal så det skiljer säkert mer på den än din om jag ska montera en nyare motor men jag försöker sammla så mycket info som möjligt innan ett eventuellt motorbyte. MVH Lasse |
|
|
Lasses: Jag flyttade över i princip allt. Givare, tråg, insug, grenrör, kabelhärva, oljefilterhus, ventilkåpa, motorfästen. Man kan säga att allt är kvar från 2,5:an förutom block och topp, även boxen är från 2,5:an. Jag flyttade över insuget och grenrören för att 2,8:an är strypt på dessa ställen (det finns en länk på forumet där man ser skillnaden) Det enda pyssel som jag hade var att på M52 är det bara en givare för motortempen, på M50 är det två. (en till mätaren + en till boxen) men det vara bara att klippa bort kontakterna och löda fast kontakten från M52 (det är fyra kablar till den nya givaren, och två till varje på den gamla så det var inte så svårt att lista ut. 3 av 4 färger stämmer) Ett litet krux till var att avståndet från blockets yttre kant till hålen där man skruvar fast tråget var större på M52 än M50, det hade inte varit nå´t problem om man inte har 4wd men jag ser att du har det så då lär du få samma problem. Problemet är att infästningen för drivaxlarna sticker upp lite på ovansidan, så jag var tvungen att ta fram vinkelslipen och slipa ner blocket lite på högra sidan för att tråget skulle gå på. Lite svårt att förklara men du får väl hojta till om det blev lite virrigt. Sen var det en plåt som sitter fast skruvad i blocket (mellan block och tråg) Den var jag tvungen att modifiera för att tråget skulle gå på, men mitt tips är att ta bort den. Annars var det inga problem alls och det jag har nämt var ju inga märkvärdigheter egentligen. Mvh Lassemann |
|
|
Tack för svaren Lasswemann. Det verkar ju betydligt enklare än jag befarat att genomföra motorbyte till nyare och större motor. Inga problem att förstå dinn beskrivning det jag fortfarande undrar är om motorstyrningen även styr vanos-funktionen(den finns ju inte på min .92:a) eller om det är en mekanisk pryl som bara går på motorvarvet,om så är fallet kanske min dator fungerar till en 2,8 -96. Någon som läser detta kanske vet och vill svara. MVH Lasse |
|
|
Jag är ganska säker på att du får problem om du inte har vanos på din befintliga motor. Jag har läst på forumet att den styrs via elektroniken. Jag vet inte exact hur det fungerar men det finns ett gäng länkar/trådar om just vanos. Sök där så lär du ha kvällen räddad. =) Mvh Lassemann |
|
|
M52B28 som du har satt i lämnar 193hk i orört skick...Alltså bara en hk mer än din gamla... men du har en helt annan karaktär och mer vrid.. har för mig att det ska vara ca 280nm (2,5:an har 250nm) skilnaden mellan din gamla motor och den nya är att M52:an har alu-block m.m.. Toppens stomme är den samma iaf.. har nämligen funderat på att kasta i en sån maskin i min men tiden ocg pengarna fanns inte vid tillfället... lycka till och akta fördelningslådan... Dyrt som bara den att köra sönder! // Arrow |
|
|
Arrow. Menar du att toppen från 2,5-92 skulle passa på ett 2,8-96 block? Att kompresionföhållandet kanske blir för högt förstår jag men jag menar rent mekaniskt (bultar,kylvatten och oljekanaler,kamdrivning o.s.v.) i så fall skulle jag bara behöva byta underdelen för att få lite mer ork. Angående fördelningslådan är den speciellt känslig för ökad efekt (det är ju marginell ökning vi pratar om). Så till det här med vanos. Är det stor skillnad med och utan?vad ligger skillnaden? låg-mellanvarv? eller är det bara bensinförbrukningen? har hört att vanosmotorerna är mycket snålare på soppa. Tack för alla svar. Lasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.