AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
662

Elcabben la av!

gu
19
gulsparven
325 ix t89
320 cab 92
3,0 CSI
Efter att ha tvätta min 320 i 92 cab (el) skulle jag ta av taket. Jag spännde upp fästen men glömde trycka upp cabben den bit man skall ta upp den. Tryckte på knappen en kort sekund innan jag kom på att jag glömt att trycka upp cabben, gjorde detta och därefter är elcabben död. Kan nån hjälpa mig vasd som har hänt. Ingen säkring är sönder, det har jag kollat men om nån vet vilket säkringsnummer elcabben ha så hör gärna av er. PANIK!
Ser mycket fram emot alla svar.
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
92:a, då förmodar jag att det är en E30. I så fall kan du ha kört sönder sufflettramen i och med att du glömde putta upp framdelen innan du kopplade in motorerna. Under den korta stund som du höll knappen intryckt, rörde sig cabben något eller var den stendöd direkt från början? Rörde den sig lite för att sedan stanna har du troligen dragit någon av stängerna som sköter suffletten sned.

Rörde den sig ingenting när du tryckte på knappen har du troligen ett elfel. Elfelet behöver inte vara att säkringen har gått. Du kan ha kört motorerna så att de ej är synkade med varandra vilket innebär att de microswitchar som finns inte får ström när de ska ha ström.

Säkringen till elcaben är en 30A som sitter på någon av platserna 25, 27 eller 28. Jag kommer inte ihåg exakt vilken det är men har för mig att det är nr 25.

Har du instruktionsbok? Där beskrivs hur man manuellt kopplar ur cabmotorerna. Detta måste göras innan man kan synka dom med varandra.

Vidare felsökningen får utgå ifrån vad som hände när du tryckte på knappen.

Håkan
gu
19
gulsparven
325 ix t89
320 cab 92
3,0 CSI
Hej Håkan,
Jag såg inget som rörde sig över huvud taget när jag tryckte på knappen. Detta dök upp efter att jag spolat i hjulhusen. Kan det ha kommit in vatten eller liknande? Finns det annars nåt relä som kan vara trasigt?
Var sitter de microkontakter du talade om?
Jag har ej veven som behövs för att köra cabben manuellt.
Tacksam för fortsatt dialog.
MVH
Johan
0705-402560
ha
184
hakgle
325i Cab -92
635CSi -85
På din beskrivning låter det faktiskt som ett elfel. Det är inte så svårt att fixa själv och behöver inte kosta mycket. Förutom tid. Jag sitter på jobbet nu och har mina instruktioner hemma. Du kan kika på följande tills vidare.

Jag tycker det låter konstigt om tvättningen skulle orsaka fukt någonstans. Styrboxen och cabmotorerna sitter ju under sufflettlådan bakom klädseln i kofferten. Man får spruta bra för att få dit vatten.

Steg 1 måste bli att kolla så att de säkringar jag nämnde är hela.
Steg 2 blir att ta bort klädseln i kofferten under sufflettlådan. Motorn i mitten sköter sufflettluckan, motorn till höger sköter suffletten. I närheten av sufflettmotorn sitter den svarta styrboxen. Kolla så att det inte är fuktigt efter tvätten. Kolla också så att inte sufflettmotorn har ’ploppat’ ut. Detta ser du genom att den hänger ned och du ser det kugghjul på motorn som driver stängerna till suffletten. Du kan i så fall trycka upp motorn så att den fäster med ett tydligt klick. För att få den i sitt läge kan du behöva lyfta lite i sufflettens bakdel samtidigt som du trycker motorn uppåt. (Suffletten ska alltså stå i det läge när du trycker på knappen för att cabba ned). Är det så att sufflettmotorn har ploppat ut så kan du testa att cabba ned nu. Jag tror inte att det går. Troligen är motorerna ur synk. Glöm inte att när du testar att köra suffletten så ska tändningen vara minst i läge 1 och ingen immobilizer eller något sådant har slagit till.

Rör inte motorn i mitten tills vidare. Jag tror inte att den har hoppat ur sitt läge. Har den inte gjort det så kan det vara värt att försöka synka motorerna utan att lossa denna motor. Den är krånglig att få dit och det är microswitchen i denna motor som styr hela synkroniseringen av sufflettmotorerna.

För att synka cabmotorerna med varandra måste du ha den lilla sexkantiga veven och centreringspinnen från verktygslådan. Även instruktionsbokens sidor där det beskrivs hur man cabbar upp manuellt är mycket bra att ha. Veven hade du inte, den används för att lossa och låsa sufflettlucksmotorn. Det kan vara värt att försöka utan den. Annars försök få tag på den på närmsta skrot. Har du övriga grejor?

Proceduren för att synka motorerna är betydligt svårare att beskriva än att utföra. Jag går igenom den beroende på hur det ser ut för dig när du kollat ovan nämnda saker.

Håkan
gu
19
gulsparven
325 ix t89
320 cab 92
3,0 CSI
Håkan,
Jag har nog strulat till det lite.
Innan jag tog bort koffertklädsel lossade jag båda motorerna så jag kunde få ner cabben. Därefter tog jag bort koffertklädseln och såg kugghjulen du beskrev. Jag satte tillbaka motorerna enligt bästa förmåga med hjälp av sexkantsnyckeln som jag hittade.
Inget resultat men vi kan utgå från att när cabben la av så lossade ingen av motorerna ur sitt läge. Jag kan väl inte tänka mig att 1 sekunds tryck med cabben i fel läge skulle göra så att mekanismen spårade ur.

När ingen av mina åtgärder löste problemet vände jag mig till knappen på panelen och försökte mäta upp den. Därefter tog jag isär den och märkte till min stora förvåning att ut trillade två kulor och två bläck. Jag tror dock att jag fått tillbaka dessa i sitt ursprungliga läge.

Vad skall jag göra, jag befinner mig i Norrköping och som nyinflyttad vet jag ej om det finns nån som kan titta på mitt problem. Jag tycker dock att konstruktionen verkar enkel så jag hoppas att jag kan klara av problemet själv med din fina hjälp.

Jag skulle med glädje tala med dig om mitt problem så om du har någor nummer jag kan nå dig på eller om du vill ringa mig på 0705-402560 så kan vi komma i kontakt.

Jag ser fram emot att hör från dig igen.

MVH
Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.