|
|
|
|---|---|
|
Det tar upp till 10 sekunder inan oljetryckslampan slocknar efter jag startat motorn.Oljepumpen har blivit skiftad. Den drar ingen olja mellan byten. | |
| Mycket vanligt när pumpen börjar bli sliten; svårt att få upp trycket, men när den väl fått upp trycket så hålls det på bra nivå. Om pumpen är bytt och inte sliten så kan den ha blivit dåligt inshimsad. | |
|
Hej Clarre. Du ska nog inte gråta över oljepumpen. Felet beror troligen på en backventil i oljefilterburken. Denna lilla rackare skall hålla behållaren fylld när motorn inte är igång. Tyvärr så är den riktigt uselt konstruerad. Tom ryska bilar klarar ju att hålla olja i filtret, så här har BMW:s kvalitetsfolk & konstruktörer klantat sig rejält! Läs mer på: Länk /JOP |
|
|
Min -88 530 var exakt likadan bytte oljepump sedan fungerade det |
|
|
Du bytte oljepump säger du! Bytte du till en ny eller begagnad pump? Original eller piratpump? BMW har på "senare" modeller av oljepumpar borrat ett litet hål vid överströmningsventilen (kolven). "Därigenom lyser oljetryckskontrollampan under betydligt kortare tid" skriver BMW i verkstadshandboken till min 630 (den är utgiven 1979). I verkstadhandboken till min 3.0S står inget om detta (den är utgiven 1972) så hålet måste ha tillkomit mellan 1972 och 1979! Per L |
|
|
Clarre! Kolla om det inte hjälper med filter+oljebyte, se till att oljan inte står på min på stickan. På min 528 märker jag en markant skillnad på tiden att få oljetryck med ny - gammal olja, hög och låg nivå. mvh BLJ |
|
|
Tja, många bud. Mitt tips: Kör testet med att fylla olja i burken över natten & se vad som händer. Det är iaf ett lättare jobb än att riva ut pump mm. /JOP |
|
| Kolla oljetrycksgivaren kostar bara en hundring på bmw det var felet på min förra bil 528 -86 och på polarens bil 525 -90 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.