|
|
|
|---|---|
|
Helt plötsligt lyser batterilampan fast jag har tagit ut nyckeln vilket får till följd att batteriet laddar ur. Någon som varit med om något liknande ? //Joakim | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror att felet ligger i generatorn, trasig diod eller nån överledning till jord, dåliga anslutningar fukt som exempel. ///MVH Hasso Länk |
Woodman |
Låter som att du bränt "diodbryggan" i generatorn. Brukar oftast bli i samband med starthjälp.... Lösning: Köp en annan beggad generator på skroten. |
|
Kan jag själv se om diodbryggan är trasig ? |
|
Woodman |
mät upp vad generatorn ger ut med motorn på tomgång, samt vid 1500rpm. Mät med en vanlig multimeter. (Akta fingrarna) Mät både vid generatorn samt vid batteriet. |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan koppla loss B+ på generatorn oxh ta tex en summer eller en ohmätare. Sätter du instrumentets + på B+ anslutningen och - på godset på generatorn så ska det inte summra eller leda, skiftar du instrumentets kablar så ska det summra eller ge utslag. Batteriet ska självklart kopplas bort innan. ///MVH Hasso Länk |
|
mors nu har jag mätt spänningen, avstängd motor 12.57 V batteri tomgång ~12.75 batteri ~1500V 13.30V (har ingen varvräknare, köred på känn) generator tomgång 13.4V generator ~1500varv 13.6V tog bort B+ på generatorn och körde en summer, men hördes ingenting även fast jag skiftade kablarna, men borde den gett utslag då ? Nu till olustiga, körde en sväng ca: 12km och stannade, tog ut nyckeln och då lös INTE lampan. Sedan har den blinkat några ggr., just nu är den släckt som den skall vara. Kanske är det fukt någonstans ? Får kolla i morgon om det finns någon ström kvar. Tack för tipsen så länge. //Joakim |
|
Batterispänningen är väl OK. Men laddspänningen är för låg bör ligga på 13,8 till 14,2 Volt. Ett reläbyte för ett par hundralappar kan var värt ett försök, samt att se till att det är rent och snyggt och icke fuktigt .Det kan bli krypström mellan mittsektionen på generatorn och gavlarna om det är smutsigt och fuktigt och då flimrar och glöder laddlampan. ///MVH Hasso Länk |
Woodman |
Precis som Hasso säger så är laddspänningen på tok för låg. Kan bero på att kolen är slut i laddregulatorn i som sitter inbyggd generatorn, mkt lätt att byta. (10min) Ett förslag köp en ny laddregulator som ger 15v ut. Kan vara lite svårt att hitta sådana tingestar...men det finns en liten gubbe i Linköping Grahns bil-el han har dessa 15 voltare. betalade 150:- för min. (har funkat perfekt i två år nu) |
|
Du kan välja att antingen ersätta originaldelen med en ny originaldel, men jag rekommenderar en universal-regulator istället. Jag antar att du har Bosch och då finns det billiga alternativ hos de flesta som säljer reservdelar.. Jag bytte nyss regulator på min 325iX och universal-delen kostade 200 kr, originaldelen kostade minst det dubbla men såg identisk ut. Men som sagts tidigare i tråden, det behöver inte vara så enkelt så att kolstiften är slut men du bör byta dem för du har för låg laddspänning (jag ligger på 14.2V vid tomgång). BWM 325iX -89 [url="Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.