AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
692

Gäckande rassel

H
33
H
330i -01
3.0CS -73
Min motor från en 535 -86 irriterar med ett rassel som hörs som kedjeskrammel. Det uppstår vid acceleration upp till 2700 varv för att därefter försvinna. Vid jämn belastning hörs inget. Det verkar inte vara något ventilljud för det kan jag oxå höra.

För att råda bot på det bytte jag: kamdrev, vevaxeldrev, oljepumpsdrev, oljepump, kamkedja, oljepumpskedja, sträckare med fjäder, släpskena och spännskena. Men som ni förstår löste det inte problemet. Ljudet var kvar efter mycket jobb och pengar.

Motorn är utrustad med Schrick 284 kam med hårdare fjädrar. Kanske ger det problem med kedjesträckningen när det går trögare. Jag har luftat kedjespännaren flera gånger. Toppen är planad 0.3 mm.

Suck, kan någon ge vägledningen i rasselträsket?

Mvh Henrik
Det liknar ju mitt rassel på beskrivningen!

Om du accelererar upp tills ljudet försvinner och sen minskar bara genom att motorbromsa, är det då tyst tills du trycker ner kopplingen? För rasslet kommer tillbaka på min då (när kopplingen trycks ner) och finns där till man har varvat upp lite igen eller låtit bilen stå på tomgång en stund (minskar då, men försvinner inte helt). Fenomenet uppstår som sagt endast med varm motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.