AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

Frågor angående 318is E36

Ba
5
Bahman_jr
318is Coupé E36 -93
Tjenare! funderar starkt på att köpa en 318is E36 årsmodell 93 och undrar om någon kan svara på vad det är för skillnader i utrustning och chassie i jämförelse med en vanlig 318, har bilen lägre och styvare fjädring, omarbetad styrning, andra bromsar m.m.? Är bilen en bra modell eller ska man satsa på en 320i hellre? Ska tillägga att detta är mitt första bilköp!
är bilens ägandekostnader höga? pajar motorn ofta och vad är vanliga fel på denna modell?
Ett exemplar jag tittat på har problem med eltakluckan som endast verkar funka ibland, är detta ett vanligt problem och vad kan det gå på att fixxa?
Mycket tacksam för svar!!
MVH Marcus!
Aldric
Du kan nog lugnt utgå från att du har satans mycket mer kul bakom ratten i en 318is än en 320i. Den bör inte kosta mer heller, varken i drift eller försäkring. Jämfört med en "vanilj-318" är den allmänt uppstyvad om jag förstått det rätt, har aldrig haft någon, bara kört. Om det är en bra första bil eller inte hänger väl en del på hur du är som person, men du bör nog iallafall ha i bakhuvudet att risken för att en is ska ha fått gå hårt är antagligen större än om det är en 320i. is på bakluckan förpliktigar och inbjuder ju en hel del. Därmed inte sagt att en 320i är en gubbe-bil utan underhållningsfaktor, du får ju dessutom ljudet av en 6:a men men ..

Kom just på att jag inte svarade på en enda av dina frågor, men hoppas det hjälper iaf. Annars går rykten om att E30 318is ska vara roliga bilar för lite pengar, men det har jag inte hört så mycket om ...
se
4
sellmark
318iS Coupé E36 -93
Tjena!

Efter att ha haft (och stormtrivts) med en 318iS E30:a är jag nu inne på min andra 318iS fast nu en e36:a 1993 års modell.
Om det är din första bil rekommenderra jag den varmt. Störtkul att köra, fast E30.an hade sina "egenheter" på vintervägar som man fick vara beredd på. :-) E 36.an, är lugnare...eller också är det så att jag har blivit äldre ;-). Den går nog att modifiera och ett Sportluftfilter och 17" fälgar är på gång (när jag får pengar). Nackdelen är förutom de säregna vinteregenskaperna (som du iofs oxå får med en 320) att varenda familjefar ska rödljusraca med dig i sin V40. Därav sportluftfiltret. Utrustning och chassie är väl desamma, drivlinan och motorn är annorlunda. I Is:en har du en betydligt piggare motor än standardmotorn som sitter i en 318. En del Bimmerheads gnäller på att fryran skulle vara "surrig" men tänk då på att första generationens M3:a (E30) hade en MYCKET starkt upphottad fyrcylindrig spis i sig!
Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
Köp en 318is! Har själv en, och det är min förstabil (övningskörde i en opel) .. den går oxå otroligt billigt, 0.64 landsväg! 732km på 47 liter soppa :) Och vad jag har hört så är BMWs 4-cylindriga motor den hållbaraste (rätta mig om jag har fel) ..

/NiFE - Nice life
NiFE:
Du får specificera mer. BMW gör/gjorde inte bara en 4 cylindrig motor åt gången. Finns de med problem också;)

Men M42 och M44:an verkar hålla ihop bra.

Aldric:
Lite förvånad över det sista du skrev. Jag har aldrig hört att E30 318is skall vara roliga;-)
Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
ILiveToRide: ah, ok.. jag menade E36 318is -96 :) vet du nå kul om motorn i min bil?? llr nått annat jag borde veta om E36 -96 ? bra llr dåligt :) ..har för mig att jag har M44B (med b) ..dom sa de på bmw verkstad när jag skulle montera motorvärmare..

/NiFE - Nice life
Aldric
ILiveToRide: I just make shit up as I go along ... ;)
NiFE:
Nja, jag vet inte vad för kul om den du vill veta;)

Vad de menar med b:et är över mitt förstånd också;)

M44:an är på 1.9 liter mot M42:ans 1.8. Och har ett nyare inprut, Motronic 3.7(eller nått). Men har lika många hk i topp effekt. Antar att effekt kurvan är lite flackare på M44, med mer effekt längre ner i registret.
Finns inte olika versioner av M44 i E36(eller annan kaross heller för den delen) vad jag vet heller.
Den borde heta M44B19.
Likasom M42:an heter M42B18, har aldrig hört olika beteckning för M42:an i E30 och E36 heller fast det finns lite skillnader.
NiFE -> Hör tyvärr inte till tråden, men jag har ingen mail här, så:

Vad kostade det att eftermontera motorvärmare?

// Björn
Ni
161
NiFE
BMW 318da x 2014
alien: Jag gjorde det i samband med inspektion2.. de gick totalt på 7791:- ..
Men jag har för mig att jobbet för å byta motorvärmare gick på 1500:- + motorvärmaren .. ..och ett tips är att lämna in den!! det är visst värsta böket å göra det själv, du måste ta loss ena motorfästet å tippa motorn .. iaf enligt en jobbarkompis som gjort de på sin 316 compact..

/NiFE - Nice life
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
ILiveToRide:

Var inne på www.downingatlanta.com och kollade på deras kompressormatade M42. Ville tidigare turbokonvertera, men mecket med SBP gör det lättare med kompressor. Slipper intercooler vid låga laddtryck dessutom. Har du koll på vad som skiljer tidiga M42 och senare M42? Känner till knacksensorn och går den att eftermontera? Drar den tillbaks tändningen? Är det samma elektronik, Motronic 1,7? Kompressorn är samma som MB 200 och 230 dvs Eaton M62. Minin har en Eaton M45 vilket skulle funka för lägre laddtryck.
Insuget är olika, den senare är mer avstämd för lägre varv och bredare register. Något mer vet jag tyvärr inte om det skiljer.

Knacksensorerna vet jag inte om de går att eftermontera. Båda använder Motronic 1.7 så det verkar ju som att det skulle fungera.
Har funderat på detta jag med, skulle vara mycket praktiskt. Också sugen på kompressor och lågt tryck. Lite sugen på att använda en Eaton M62 faktiskt.

Knacksensorn backar tändningen vid spikning så det vore ju en sjysst säkerhet att ha. Känns lite vådligt annars.
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Insuget känner jag till, men det åker ändå. Frågan är bara hur man gör det nya. Ska gärna vara tjockt gods för eventuell kylning, sänkning av ljudnivån och hållbart. Osäker på hur stora krafter remmen orsakar. En beg M-B/Mini kompressor borde inte vara så svår att få fatt på tycker jag. Letade tidigare efter en G60 från VW men släppte det snabbt. Tvivelaktig kvalitet och ruskigt dyra renoveringar i Tyskland lockade inte heller. Bättre att använda en Lysholmskompressor men de är för dyra.
Har inte funderat på insuget. Går ju kanske att använda orginal för att testa.

Jag är mer fundersam kring bränslet. Om det skall till extra grejjer eller om jag skulle köra så lågt laddtryck att det inte behövs. Och i så fall om det värt det överhuvudtaget.
Skall tilläggas. Jag var inne på extra sprut osv. med rätt så högt laddtryck men det har jag förkastat. Är inte riktigt där jag vill lägga pengarna just nu.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
och där spårade denna trådet ut :) Detta låter ju som en kväll på puben :) ;)
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
alien:
för mig kostar d 3.200 för blockvärmare med kablar som även går in i kupén för kupévärmare. utan kupékablarna så går det på halva.
har en duktig meckarkompis som säger att han kan sätta i värmaren åt mig med hjälp av en skruvmejsel å hammare (döda en frostplugg å sen klart typ) men han sa också att då kan det sluta med att pluggen trillar ner i motorn å då får man inte upp den. tyckte inte han va nån fara med jag tvivlar på att jag vill ha d så ;).

jag kommer nog låta verkstaden dra in själva värmaren å sen drar jag kablaget själv så mycket det går. känns jävlit dumt å låta en verkstad dra kablar för 800:- timmen. :p
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
volvo har även en värmare som man sätter på kylarslangen. såga isär å peta in den å dra åt med slangklämmor. kostar mycket mer än en för min bil "riktig" värmare och den ska tydligen ta mycket längre tid på sig att värma motorn eftersom den måste få vattnet att först cirkulera in till motorn för att värmen ska ge nått.
dyrt å dåligt men lätt att fixa själv :).
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
ILivetoRide:
Det finns en SLK kompressor till salu hos FolksamAuto i Växjö. Den har gått 8700 mil och kostar 8000:- + moms.
Har dock fått uppgifter om att det är en M45 dvs samma som MIni cooper på M-B´n. Den passar bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.